Teksty. Z perspektywy świata
Share
Nowe akademickie myślenie o prawach człowieka
Wyzwanie dla ortodoksji państwa
Robert Weatherley
Biorąc pod uwagę ogromny dorobek Chin w dziedzinie gwałcenia praw człowieka, łatwo usprawiedliwić tych, którzy sądzą, że nie istnieje nic takiego, jak chińska koncepcja praw człowieka. Nie ma to jednak wiele wspólnego z prawdą. Próbując dostosować się do międzynarodowych standardów, Pekin podpisał ostatnio oba oenzetowskie pakty praw człowieka. Jednocześnie rząd wydaje liczne oświadczenia i publikacje, w których przedstawia Chińczykom własną wizję praw człowieka. Mniej dostępne, acz z perspektywy długofalowego rozwoju praw człowieka w Chinach równie ważne, są poświęcone tej tematyce prace naukowe, których w latach dziewięćdziesiątych ukazało się bardzo wiele.
Akademicka dyskusja o prawach człowieka nie jest dziełem przypadku i nie przez przypadek chińscy specjaliści od polityki i prawa mogą dziś poruszać kwestie, które w przeszłości były tematami tabu. Kontrolowane wprowadzanie praw człowieka na płaszczyznę akademicką stanowi wyraz rozmyślnej, wykalkulowanej polityki władz. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwalając intelektualistom na debatowanie o drażliwych kwestiach, rząd chce pokazać światu, iż po śmierci Mao stał się – choć krytycy stanowczo temu zaprzeczą – niebywale „tolerancyjny”. Po drugie, powołując się na poparcie uczonych dla polityki władz, Pekin próbuje uwiarygodnić się w oczach zachodnich adwersarzy. Innymi słowy, kontrolując publikacje naukowe i dbając o to, by pokrywały się one czy wręcz rozwijały stanowisko władz, rząd pokazał zachodnim obserwatorom, że uczeni powszechnie popierają jego „unikalne” stanowisko w sprawie praw człowieka.
Choć wielu uczonych rzeczywiście popiera stanowisko władz, z pewnością nie są oni jednomyślni. Dzięki rozszerzeniu ram akademickiej dyskusji o prawach człowieka pojawiła się niewielka, ale wpływowa grupa myślicieli, których poglądy różnią się od dominującej, oficjalnej wizji i są znacznie bliższe liberalnej teorii owych praw. Uczeni ci kwestionują oficjalny, dominujący pogląd, nie są jednak dysydentami. Stanowią część systemu – rząd zatrudnia ich jako wykładowców lub badaczy, publikują artykuły w sponsorowanych przez władze periodykach i wydawnictwach. Funkcjonowanie w ramach systemu może ograniczać ich zdolność do krytykowania oficjalnych poglądów tak stanowczo i głośno, jak mogliby tego chcieć. Niemniej głosy sprzeciwu, padające w debacie, na którą dano przyzwolenie, mogą mieć wpływ na przyszły kierunek oficjalnego myślenia o prawach człowieka.
Debata o źródle praw
Punktem wyjścia większości teorii praw jest ich źródło – innymi słowy, etyczne i prawne fundamenty, na których opierają się owe prawa. W tradycyjnej myśli liberalnej wywodzi się je z prawa naturalnego, wyższego, boskiego porządku moralnego, na podstawie którego tworzono prawo państwowe i ograniczano władzę państwa. Wedle Johna Locke’a, naturalne prawa do życia, wolności i własności wyrastają właśnie z prawa naturalnego. Większość dwudziestowiecznych myślicieli liberalnych odrzuca jednak judeochrześcijański fundament praw naturalnych, sugerując, iż prawa człowieka biorą się po prostu z faktu bycia człowiekiem.
W Chinach – oficjalnie – traktuje się takie poglądy z pogardliwym lekceważeniem. Prawa naturalne Locke’a uchodzą za teoretyczny i teologiczny nonsens, a idea wrodzonych praw ludzkich – za wyraz ezoterycznego, liberalnego humanizmu. Prawa człowieka wyrastają z prawa, które stanowi państwo. „Praw indywidualne to prawa i interesy ludu, które nadaje mu państwo”, mówi ortodoksyjny uczony Gu Chunde. Wedle tej wizji, prawa nie są nakazem niebios; nie istnieje żaden porządek moralny, który przewyższałby państwo: „Prawa określają i nadają stosowne ustawy, a więc, ostatecznie, państwo”.
To prawno-pozytywistyczne przekonanie manifestuje się w chińskiej praktyce konstytucyjnej w postaci absolutnej władzy państwa w dziedzinie definiowania i zmieniania treści praw. Na przykład w konstytucji z 1975 roku pojawiły się dwa zupełnie nowe prawa – do strajkowania i korzystania z Czterech Wielkich Wolności (mówienia, głoszenia poglądów, prowadzenia debat i pisania plakatów) – o których nie wspomina jednak konstytucja z roku 1982. Artykuł 95 konstytucji z 1954 roku przyznawał obywatelom „wolność prowadzenia badań naukowych, uprawiania twórczości literackiej, artystycznej (...) i kulturalnej”, ale w 1975 roku uzupełniono go zapisem, stanowiącym, iż musi to „służyć polityce proletariackiej, służyć robotnikom, chłopom i żołnierzom, oraz wiązać się z pracą produkcyjną”.
Uprawnienie do zmieniania treści praw nie jest, samo w sobie, niczym wyjątkowym. Wiele państw od czasu do czasu nowelizuje swoje konstytucje – w tym także artykuły, dotyczące praw. Niezwykłość Chin polega na tym, że owe zmiany nie służą ochronie godności jednostki, lecz polityczno-gospodarczym celom Komunistycznej Partii Chin. Prawo do strajkowania oraz Cztery Wielkie Wolności znalazły się w konstytucji z 1975 roku, gdyż wymagało tego rewolucyjne dziedzictwo Mao Zedonga; siedem lat później znikły, ponieważ Deng Xiaoping kładł nacisk na stabilizację polityczną i reformy gospodarcze. Na tej samej zasadzie, badania naukowe i wolność intelektualna, o których mówiła konstytucja z 1954 roku, miały służyć industrializacji i rozwojowi społecznemu Chin porewolucyjnych, a nowelizacja tego przepisu z 1975 roku była wyrazem knowań zwolenników kontynuowania rewolucji kulturalnej.
Choć oficjalne stanowisko wydaje się nieprzejednane, coraz częściej publikuje się prace naukowe, prezentujące odmienne poglądy. W 1998 roku Han Depei, politolog z Uniwersytetu Wuhańskiego, opublikował książkę, w której dowodzi, że ludzie powinni mieć prawo do korzystania z praw człowieka, nawet jeśli nie zapisano ich w żadnych ustawach. Han powołuje się na prawo do godności i twierdzi, że choć mówi o nim dopiero konstytucja z 1982 roku, to nie znaczy to przecież, iż obywatele Chin wcześniej na nie nie zasługiwali. Według Hana, Chińczycy faktycznie prawo to posiadali, zanim ogłosił je ustawodawca: „Nie można bowiem twierdzić, iż obywatele Chin zyskali owo przyrodzone prawo do poszanowania ich godności dopiero w chwili [zapisania go w konstytucji]”.
Podobną argumentację znajdziemy w książce Li Buyuna, członka Chińskiej Akademii Nauk Społecznych (ChANS) i redaktora periodyku „Studia Prawne”. Analizując pierwszą konstytucję amerykańską, Li zauważa, że w dokumencie z 1787 roku nie było wzmianek o ochronie praw człowieka, które pojawiły się dopiero po nowelizacji w 1791 roku. Li dowodzi jednak, że nie znaczy to, iż obywatele amerykańscy nie zasługiwali wcześniej na owe prawa. „Czy można więc twierdzić, że przed 1791 rokiem Amerykanie nie mogli korzystać z praw, gwarantowanych ową nowelą? Z całą pewnością, nie”. „Prawa człowieka obiektywnie istnieją w prawdziwym świecie, zanim uzna je i weźmie pod ochronę prawo”, konkluduje.
Odrzucając ortodoksyjny chiński pogląd, iż prawa człowieka są tworem państwa, Han i Li powołują się na współczesną ideę liberalną, wedle której moralnie przysługują nam – jako ludziom – prawa człowieka. Innymi słowy, jest w nas coś moralnie doniosłego, co gwarantuje nam ochronę w postaci praw człowieka. „Posiadamy prawa człowieka jako jednostki (...), niezależnie od tego, czy zapisano je w systemie prawnym”, twierdzi Han. Li natomiast definiuje prawa człowieka jako prawa „słuszne” bądź „należne”, „które przysługują człowiekowi za sprawą jego podstawowej ludzkiej natury”.
Od praw klasowych do uniwersalizmu?
Dowodząc, iż prawa człowieka biorą się z naszej wrodzonej wartości moralnej, Han i Li tłumaczą jednocześnie uniwersalizm owych praw. Skoro prawa człowieka są integralną częścią naszego człowieczeństwa, to – logicznie – posiadają je, w równym stopniu, wszyscy ludzie. Obaj uczeni są tu zgodni. Han definiuje prawa człowieka jako „fundamentalne i równe prawa każdego człowieka w każdym społeczeństwie”, a Li podkreśla, iż „prawa człowieka są równymi prawami wszystkich ludzi we wszystkich epokach”.
Oficjalne chińskie stanowisko w tej sprawie jest nieczytelne i niespójne. Komunistyczna administracja przez całe lata stanowczo odrzucała ideę uniwersalizmu praw człowieka. Trudno się temu dziwić, skoro nie wywodziła owych praw z wrodzonej ludzkiej godności. W ChRL możliwość korzystania z praw zależała od pochodzenia klasowego i przynależności do „ludu”. Idea ta była ściśle związana z ciągłą walką klasową z burżuazją.
W ostatniej dekadzie władze mówią jednak o walce klasowej coraz rzadziej. Kiedy KPCh przystąpiła do wprowadzania reform gospodarczych i społecznych, skoncentrowano się na idei rozwoju bazy społeczno-gospodarczej. Ta zmiana akcentów przeniosła się również na płaszczyznę oficjalnej dyskusji o prawach, które obecnie łączy się raczej z rozwojem społeczno-gospodarczym, niż pochodzeniem klasowym.
Władze utrzymują dziś, że korzystanie z praw zależy od „stopnia” rozwoju społeczno-gospodarczego. Innymi słowy, członkowie danego społeczeństwa mogą korzystać tylko z takich praw, na jakie pozwala baza społeczno-gospodarcza. Idea ta zasadza się więc na przekonaniu, iż warunkiem koniecznym do korzystania z wszelkich praw jest pełny rozwój społeczno-gospodarczy. Partyjny teoretyk Lin Jia powiada, że państwa zachodnie mogą zapewniać opiekę społeczną oraz prawa obywatelskie i polityczne, ponieważ zaplecze społeczno-gospodarcze pozwala obywatelom na właściwe korzystanie z owych praw. Na tej samej zasadzie, obywatele państw słabiej rozwiniętych nie mogą korzystać z wszystkich praw, ponieważ nie ma po temu odpowiednich warunków społeczno-gospodarczych. Według Lina, odnosi się to przede wszystkim do praw obywatelskich i politycznych, które w państwie, nie mogącym zaspokoić podstawowych, materialnych potrzeb obywateli, muszą być li tylko pustymi obietnicami.
Logika tego rozumowania budzi poważne wątpliwości. Zajmiemy się tym później, analizując wagę, jaką przywiązuje się w Chinach do prawa do uzyskania możliwości utrzymania się. Najważniejszą kwestią jest to, czy stanowisko Chin oznacza odrzucenie uniwersalizmu praw człowieka. Moim zdaniem, nie. Wydaje się, iż chińscy uczeni są zgodni co do samych praw człowieka i spierają jedynie o to, czy w określonych warunkach społeczno-gospodarczych można zagwarantować je wszystkie. Innymi słowy, wszystkim nam przysługują takie same prawa, gdy pozwalają na to warunki społeczno-gospodarcze. A zatem, choć prawa człowieka są uzależnione od owych warunków, ich idea pozostaje uniwersalna. Jak ujął to pewien aparatczyk: „Choć stopień korzystania z praw zależy od sytuacji społeczno-gospodarczej, idea praw człowieka jest w zasadzie uniwersalna”.
Choć oficjalnie prawa człowieka są „w zasadzie” uniwersalne, trudno precyzyjnie określić obecne stanowisko rządu wobec starej relacji między „prawem do praw” a pochodzeniem klasowym jednostki. Wedle mało czytelnej preambuły konstytucji z 1982 roku, ze społeczeństwa chińskiego wyeliminowano klasy wyzyskujące, ale – w pewnych granicach – walka klasowa trwa i będzie się toczyć w najbliższej przyszłości. Skoro prawa klasowe stanowią integralną część walki klasowej, przewlekłość owej walki wskazywałaby na istnienie i rolę praw klasowych. W tej sytuacji systematyczne, choć niezdecydowane, dochodzenie do idei uniwersalizmu praw człowieka byłoby skazane na wewnętrzne sprzeczności i w gruncie rzeczy nieosiągalne.
Dla mniej ortodoksyjnych chińskich teoretyków idea klasowych uprawnień jest po prostu nie do przyjęcia. Najbardziej znanym przeciwnikiem tej teorii jest Xu Bing z ChANS. W jednym z pierwszych artykułów, kwestionujących stanowisko wobec praw człowieka (1989), dowodził on, że odmawianie pełni praw ludziom, którzy nie są członkami „ludu”, stanowi poważne naruszenie zasady uniwersalizmu praw człowieka: „Obstawanie przy klasowym charakterze praw i (...) odbieranie ich „wrogom ludu” okazało się ogromnym błędem i sprawiło, że w Chinach doszło do całkowitej negacji praw człowieka”. Xu wskazuje na rewolucję kulturalną i dowodzi, że obsesja walki klasowej doprowadziła do totalnego braku poszanowania praw człowieka.
Poglądy Xu dzieli Han Depei, który uważa, że przyznawanie praw wyłącznie „ludowi” i odbieranie ich niezbyt precyzyjnie definiowanym „wrogim elementom” jest skrajnie niesprawiedliwe. Han, rzecznik uniwersalizmu, dowodzi, że „owe jednostki również powinny korzystać z prawa do życia, ludzkiej godności i innych praw człowieka”. Zdaniem Jiang Xionga z szanghajskiego Instytutu Pokoju i Rozwoju, uparte obstawanie przy klasowym charakterze praw jest zaprzeczeniem idei ich uniwersalizmu.
Prawo do możliwości utrzymania się i wolność słowa
Jednym z najważniejszych elementów oficjalnego stanowiska Chin wobec praw człowieka jest nacisk, jaki kładzie się na prawa socjalne, a przede wszystkim na prawo do możliwości utrzymania się. Władze uznają je za najważniejsze z praw ludzkich obok prawa do pożywienia, ubrania i mieszkania. W białej księdze z 1991 roku czytamy: „Prosta prawda jest taka, iż w każdym kraju najważniejszym z praw człowieka jest prawo do utrzymania się; bez niego nie ma bowiem mowy o innych prawach”.
Choć wielu uczonych popiera ten pogląd, oficjalną wykładnię stanowiska władz powierzono Dongowi Yunhu i Liu Wupingowi z państwowego Chińskiego Stowarzyszenia Studiów nad Prawami Człowieka. Podobnie jak Lin Jia, Dong i Liu dowodzą, że stopień korzystania z praw człowieka zależy od warunków społeczno-gospodarczych. W każdym rozwijającym się kraju logicznym priorytetem powinno być więc prawo do utrzymania się, gdyż ludzie muszą mieć z czego żyć, by móc korzystać z innych praw: „Koniecznym warunkiem wstępnym praw człowieka są żywi ludzie. Odbierając im prawo do utrzymania się, zabiera się im wszystkie inne prawa. Jeśli ludzie nie mogą żyć, na co im inne prawa?”.
W ten sposób, jak się już przekonaliśmy, spycha się na drugi plan prawa obywatelskie. Pang Sen uważa to za zrozumiałe, ponieważ prawa te mają niewielkie znaczenie w społeczeństwie, które nie może się wyżywić. „W państwie, w którym najważniejszym problemem jest zdobycie pożywienia lub chroniącego przed chłodem ubrania, czynne i bierne prawo wyborcze oraz wolność słowa są tylko niewczesnym luksusem. Póki nie mogą się utrzymać, ludzie nie mają prawdziwej wolności, która pozwala na korzystanie z owych praw”. Podobne poglądy wyrażają chińscy przywódcy.
Co z tego wynika? Z jednej strony, jest jakaś logika w argumentacji, iż ludzie, którzy nie mogą zaspokoić podstawowych potrzeb, są mniej zainteresowani prawami wyborczymi czy wolnością słowa. W tym sensie chińscy uczeni mają zapewne rację, dowodząc, że w krajach rozwijających się na pierwszy plan wysuwają się prawa bytowe. Niemniej jednak uznanie ich za priorytet daje reżimom autokratycznym (takim jak ChRL) doskonały pretekst do ograniczania praw obywatelskich i politycznych, gdyż kraj nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięty, by można z nich korzystać. Innymi słowy, autorytarna administracja stawia prawa socjalne nad politycznymi i obywatelskimi, by zachować system jednopartyjny i utrzymywać się przy władzy.
Wiedząc, jak mało tolerancji mają władze ChRL dla poglądów dysydenckich, trudno się dziwić, że chińscy teoretycy praw nie próbują podnosić takich argumentów. Są jednak uczeni, którzy kwestionują stanowisko władz z innych względów. Du Gangjian, politolog z Uniwersytetu Ludowego i jeden z założycieli Szkoły Praw Człowieka tej uczelni, przyznaje, że w krajach rozwijających się priorytetem jest prawo do utrzymania się, niemniej dowodzi (1993), iż Chiny nie należą już do takich państw. Du twierdzi, że reformy, jakie prowadzono po śmierci Mao, doprowadziły do zmodernizowania bazy społeczno-gospodarczej i uczyniły z Chin potęgę gospodarczą. Państwo może już zagwarantować obywatelom utrzymanie, a to sprawia, że Pekin nie powinien posługiwać się starą argumentacją.
Co więcej, sam rząd utrzymuje, że mieszkańcy Chin mają już zapewnione podstawowe prawa bytowe. „Rozwiązano problemy z wyżywieniem, odzieniem i dachem nad głową – lud ma zagwarantowane fundamentalne prawo do utrzymania się”, głosi biała księga z 1991 roku. Dlatego też, jak słusznie zauważa Du, rząd postępuje nielogicznie, usprawiedliwiając ograniczanie praw obywatelskich i politycznych prawami socjalnymi.
Du dowodzi dalej, że prawo do wolności, a zwłaszcza wolności słowa, stało się w Chinach najważniejszym z praw człowieka: „Za sprawą reform gospodarczych społeczeństwo staje się coraz bardziej pluralistyczne i złożone – musimy więc skupić się teraz na zagwarantowaniu ludziom wolności słowa i wolności wyrazu”. Według Du, wolność słowa jest ściśle związana z ostatecznym sukcesem reform gospodarczych: „Wolność słowa to konieczny warunek wstępny reform, gdyż bez niej nie da się ich przeprowadzić. Jeżeli nie pozwolimy na swobodne wyrażanie opinii, narazimy na szwank cały proces reformowania [państwa]”.
Wpływ teoretycznych dywagacji
Pozostaje spytać, czy owa debata – a przede wszystkim biorący w niej udział uczeni, którzy kwestionują oficjalną ortodoksję – mają jakieś znaczenie.
Z jednej strony, nie można ich przeceniać. Choćby dlatego, że jest ich niewielu, podczas gdy zdecydowana większość teoretyków popiera stanowisko władz. Co więcej, choć myśliciele z uniwersytetów i ośrodków badawczych coraz częściej zastanawiają się nad prawami człowieka na warunkach różnych od oficjalnych, tkwią przy tym w akademickich „wieżach z kości słoniowej”, wywierając niewielki wpływ na tzw. „rzeczywistość”.
Z drugiej strony, nie należy lekceważyć wpływu nieortodoksyjnych chińskich badaczy praw człowieka. Choć większość uniwersytetów i centrów badawczych, krytycznie analizujących prawa człowieka, nie ma żadnego wpływu na rząd i jego politykę, co najmniej dwa ośrodki są ściśle związane z rządem. Na przykład, nominalnie niezależny Instytut Pokoju i Rozwoju oraz Chińska Akademia Studiów Społecznych systematycznie współpracują z rządem i służbami bezpieczeństwa i mogą wywierać wpływ na ich politykę. A zatem już sama obecność badaczy takich jak Li Buyun i Xu Binga otwiera drzwi do ewentualnych zmian w polityce Chin w dziedzinie praw człowieka.
Poglądy uczonych, którzy podchodzą twórczo do kwestii praw człowieka, są, moim zdaniem, wartością same w sobie, gdyż świadczą o tym, że w Chinach są bardziej elastyczni politolodzy. Choć nie należy sądzić, że prawdziwa wolność intelektualna jest w zasięgu ręki, już samo istnienie niezależnego, liberalnego nurtu w dyskursie o prawach człowieka dowodzi większego przyzwolenia Pekinu dla swobód intelektualnych (choćby tylko w tej dziedzinie). Komunistyczna Partia Chin słynie raczej z braku tolerancji niż z odruchów pluralistycznych, a zatem teoretyczna debata o prawach człowieka – w której kwestionuje się oficjalną ortodoksję – wydaje się niezwykle ważna i znacząca. W „nieoficjalnych” poglądach na prawa człowieka najważniejsze jest więc nie to, że jak dotąd nie odcisnęły się one na polityce władz, ale to, że w ogóle istnieją. Wiele omawianych dziś – nawet jeśli nie są one nadal akceptowane – kwestii było wczoraj, również na płaszczyźnie akademickiej, tematami tabu.
Warto też pamiętać, że coraz liczniejsze prace naukowe poświęcone prawom człowieka nie służą li tylko chińskim środowiskom akademickim, to znaczy – nie są celem same w sobie. Rząd chciałby, by popierały one stanowisko władz i przekonały zachodnich, krytycznych obserwatorów, że Chiny wypracowały własną koncepcję praw człowieka. I choć zdecydowana większość uczonych faktycznie popiera stanowisko władz, przy okazji udało się poszerzyć granice debaty tak, iż mieszczą się w nich również badacze, którzy kwestionują oficjalne poglądy. Nic nie wskazuje na to, by budziło to teraz szczególne zaniepokojenie władz. Niemniej historia intelektualistów w Chinach wskazuje, że KPCh (lub jej frakcja) może w każdej chwili zamknąć tę debatę – gdy uzna, że osiągnęła już swoje cele, lub zaniepokoi się rozziewem między poglądami, które głoszą uczeni, i swoją ortodoksją.
Copyright © 1999 China Rights Forum
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-11-01: Pekin zapowiada budowę trzeciej linii kolejowej w TRA
- Raporty HFPC, 2014-10-31: Nepal „nie będzie wydawał dokumentów” tybetańskim uchodźcom
- Raporty HFPC, 2014-10-28: Były dowódca Tybetańskiego Okręgu Wojskowego usunięty z partii
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co zamierzacie zrobić ze swoją krwią i kośćmi?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Minxin Pei: Hongkong, Tybet, Xinjiang: niespokojne peryferia
- Raporty HFPC, 2014-10-15: Modły w intencji Tulku Tenzina Delka w Lithangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Spacer uprzywilejowanych w „słonecznym mieście”
- Raporty HFPC, 2014-10-10: „Podniesienie rangi” Ludowej Policji Zbrojnej w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-10-08: Odwetowa kampania w Driru
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Prefektura Ngari Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Zasady wymiany liderów dwóch komitetów w wioskach
- Raporty HFPC, 2014-10-03: „Nieformalne rozmowy” o pielgrzymce Dalajlamy do Chin
- Raporty HFPC, 2014-09-28: Wymuszone „świętowanie” w Driru
- Raporty HFPC, 2014-09-24: Ilham Tohti skazany na dożywocie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Mówi Ilham Tohti
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-09-05: Dodatkowe posterunki policyjne na szosie w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Restauracyjny rewkult w Lhasie
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-26: Nadzwyczajne środki bezpieczeństwa podczas buddyjskiego święta w Lhasie
- Raporty HFPC, 2014-08-22: Oficjalne potwierdzenie śmiertelnych ofiar tłumienia protestów w Lhasie w 2008 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wolność jest bezcenna
- Raporty HFPC, 2014-08-17: „Lhaski Konsensus”
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego Tybetańczycy niszczą swoją broń
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-30: Władze Driru ogłaszają własny kodeks
- Raporty HFPC, 2014-07-29: Kampania antykorupcyjna w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-23: Ukończenie drugiej linii kolejowej w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Popołudnie z żoną i synkiem Ilhama
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Słowo o chińskich przeżyciach w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Znowu w areszcie domowym
- Raporty HFPC, 2014-07-08: Potajemne obchody urodzin Dalajlamy w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nowe zarzuty pół roku po aresztowaniu Khenpo Karmy Cełanga
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Transgraniczne aresztowanie Khenpo Karmy Cełanga z Nangczenu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego Tybetańczycy dokonują samospaleń
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-15: Zamknięcie okręgu Pasze, restrykcje przed „Kalaczakrą” w Indiach
- Raporty HFPC, 2014-06-13: Nadzwyczajne środki kontroli Ujgurów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Tan Zuoren: Piękno ostateczne
- Raporty HFPC, 2014-06-01: Przymusowe „ćwiczenia antyseparatystyczne” w Kardze
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetański hymn w Chinach
- Teksty. Z perspektywy świata: Jewher Ilham: O tacie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Po co wpychają się do domów i świątyń z „portretami przywódców”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego Ngaba płonie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Cmentarz męczenników” na lhaskim przedmieściu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Słoń i mysz
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Niewzruszony opór
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Moje zachodnie Chiny, wasz Turkiestan Wschodni
- Raporty TIN, 1999-02-25: Marcowe rocznice: „Walka krwi i ognia” (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd ludowy okręgu Dzoge: Doraźne metody zwalczania samospaleń
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zagraniczni dziennikarze w Tybecie w latach pięćdziesiątych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Z okazji setnego posiedzenia Grupy Tybetańskiej w PE
- Raporty HFPC, 2014-02-16: Kary zbiorowe za samospalenia w Dzoge
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Gao Yu: Sprawa Ilhama Tohti – najnowszy w litanii błędów
- Raporty HFPC, 2014-01-29: Pekin kończy program osiedlania koczowników w TRA
- Raporty HFPC, 2014-01-28: Sympatyzujący z Tybetańczykami „adwokat praw” skazany w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rewizjonistyczna historia „byłego yamenu”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Właśnie zabrali Ilhama Tohti
- Raporty HFPC, 2014-01-14: Sądy TRA zapowiadają „rozprawę z podziemiem religijnym”
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - glosariusz (pdf)
- Raporty HFPC, 2014-01-01: Tybet w 2013 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Koniec dziwnych dziejów Tromsikhangu
- Raporty HFPC, 2013-11-19: Hiszpańskie nakazy aresztowania pięciu chińskich przywódców
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Uciszona w areszcie domowym
- Raporty HFPC, 2013-11-10: Lokalni aparatczycy sabotują inspekcję w Zato
- Raporty HFPC, 2013-11-09: Wioski w Kardze i Juszu odmawiają wywieszania chińskich flag
- Raporty HFPC, 2013-11-06: „Zakazany” hymn Tybetu na oficjalnej stronie chińskiej telewizji
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zmiana chińskiej polityki w Tybecie?
- Raporty HFPC, 2013-11-01: Nadzwyczajne środki kontroli pojazdów w Kardze po ataku w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zostawcie w spokoju kopalnie albo zamkniemy klasztory
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bao Tong: Słowo na rocznicę Chińskiej Republiki Ludowej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Grzebanie w telefonach
- Raporty HFPC, 2013-09-21: Władze odwołują konferencję o „postępowym intelektualiście” w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Teraźniejszość Tybetu przyszłością Hongkongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kosztowna armia stróżów „stabilizacji”
- Raporty HFPC, 2013-07-31: Zatrzymanie i deportacja z TRA za zdjęcia Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa bunkrów
- Raporty HFPC, 2013-07-27: Oficjalna inauguracja okręgu Conji w prefekturze Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-23: Nowa kampania zwalczania zdjęć Dalajlamy w Qinghai
- Raporty HFPC, 2013-07-22: Obchody „autonomii” Kanlho bez Tybetańczyków
- Raporty HFPC, 2013-07-20: Przeniesienie tybetańskiego sekretarza partii z Dzoge w Ngabie
- Raporty HFPC, 2013-07-18: Pekin „ślubuje rozprawę z nielegalnymi publikacjami” w Tybecie
- Raporty HFPC, 2013-07-10: Aparatczyk odpowiedzialny za dialog wzywa do „bezwzględnej walki z kliką Dalaja”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komitet ds. Narodowości i Religii prowincji Qinghai: Komunikat w sprawie polityki wobec Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2013-06-29: Pekin zaprzecza „zmianie polityki” wobec Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Na kolanie „Dziennikowi Ludowemu” o sytuacji w Lhasie
- Inne raporty, 2013-06-25: Bezprecedensowa skala „reedukacji” w Czamdo
- Raporty HFPC, 2013-06-22: Półmetek kampanii „wzmacniania fundamentów, wspierania mas”
- Raporty HFPC, 2013-06-21: Oser i Wang Lixiong w areszcie domowym
- Raporty HFPC, 2013-06-20: Chiny rejestrują wszystkich użytkowników telefonów i internetu w TRA
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Murong Xuecun: Gówniana wolność
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego „muszą dążyć” do „odrodzenia Dalajlamy jedynie w kraju”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Garce Dzigme: Mój serdeczny apel do rządu Chin
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tajemnica „Tajemniczego Tybetu”
- Raporty HFPC, 2013-05-23: Zatrzymanie „szpiega i truciciela” w Dharamsali, w Indiach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zmiana mundurów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa na krawędzi zagłady – ratunku!
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Huang Hongxiang: Wszyscy grzeszymy przeciw Tybetowi
- Raporty HFPC, 2013-05-10: Kolejna „modernizacja” starej części Lhasy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Z Lhasy na odchodne
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zakaźnie chora i izolowana
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Przyszłość Chin
- Raporty HFPC, 2013-04-23: Władze zawracają mnichów spieszących z pomocą dla ofiar trzęsienia ziemi w Sichuanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Odmowa współpracy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Pokłon czcigodnym
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rugowanie tybetańskiego ze szkół w imię „stabilizacji”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co zaszkodziło Szidelingowi
- Inne raporty, 2013-03-31: „Trzynaście zakazanych czynności” w Rebgongu
- Raporty HFPC, 2013-03-28: Niszczenie anten satelitarnych w Sangczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Historia Retinga Rinpoczego w krzywym zwierciadle
- Raporty HFPC, 2013-03-23: Rozbudowa orwellowskiego systemu inwigilacji w TRA
- Raporty HFPC, 2013-03-21: Chińska policja chce „międzynarodowej współpracy” w związku z samospaleniem nastolatków w Dzoge
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Na dziesiątego marca: trwajmy w naszej kulturze
- Raporty HFPC, 2013-03-08: Władze chińskie oskarżają klasztor Kirti o organizowanie samospaleń
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Nakcang Nulo: W odpowiedzi
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Xu Zhiyong: Zniknięcie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rozmowy w rozległej przestrzeni pomiędzy „należy” a „nie wolno”
- Raporty HFPC, 2013-02-08: Trzynaście lat więzienia za podżeganie do samospalenia, którego nie było, w Malho
- Raporty HFPC, 2013-02-08: Cztery lata więzienia za składanie kondolencji w Malho
- Raporty HFPC, 2013-02-07: Zapowiedź kolejnych procesów po samospaleniach w Kanlho
- Raporty HFPC, 2013-02-07: Władze chińskie informują o siedemdziesięciu zatrzymaniach w związku z samospaleniami w Qinghai
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: To co, chcecie tę pracę?
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Raporty HFPC, 2013-01-29: Zmiana na stanowisku szefa rządu TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-27: Paszportowe szykany w Tybetańskim Regionie Autonomicznym
- Raporty HFPC, 2013-01-26: Conji, nowy okręg w prefekturze Nagczu TRA
- Raporty HFPC, 2013-01-25: Xinhua informuje o aresztowaniu za podżeganie do samospalenia w Rebgongu
- Raporty HFPC, 2013-01-16: Xinhua informuje o siedmiu zatrzymaniach za podżeganie do samospalenia w Kanlho
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Zamiast samospalenia
- Raporty HFPC, 2013-01-11: Niszczenie anten satelitarnych w Malho
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nie boję się żyć
- Raporty HFPC, 2013-01-08: Chińskie media ogłaszają koniec samospaleń w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dlaczego Tybetańczycy idą w ogień?
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - glosariusz (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (1)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (2)
- Raporty HFPC, 2012-12-27: Władze w Malho ogłaszają „zaostrzenie kontroli”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Światło wolności w ziemi nadziei
- Teksty. Z perspektywy świata: A. E. Clark: Fakowy palec Mo Yana
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Hu Xijin i obywatele sieci: Życie ponad polityką (samospaleń w Tybecie)
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Xu Zhiyong: Tybet płonie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Za zwolnienie Ngabo Dzigmego odpowiada RFA, nie diaspora
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Departamenty pracy partii i administracji prefektury Huangnan: Zarządzenie [w związku z falą samospaleń w Rebgongu]
- Raporty HFPC, 2012-11-23: Władze prefektury Malho żądają surowego karania za samospalenia
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bao Tong: Przede wszystkim ludzie
- Raporty HFPC, 2012-11-15: Pokoleniowa zmiana warty na szczytach KPCh
- Raporty HFPC, 2012-11-13: Tybetański urzędnik krytykuje politykę władz w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Demokratyczny charakter biurokracji
- Inne raporty, 2012-11-09: „Zjazdowy” zakaz zgromadzeń, blokada internetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: W pociągu do Lhasy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Niechciani przez partię
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Istota systemu partyjnych nominacji
- Raporty HFPC, 2012-11-03: Przedzjazdowa blokada Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Sekwencja bliźniaczych n
- Raporty HFPC, 2012-10-26: Dożywocie dla policjanta z Lhasy za stosowanie tortur
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Biuro Bezpieczeństwa Publicznego Prefektury Gannan: Obwieszczenie [w związku z falą samospaleń]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Mechanizacja partyjnej władzy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Biuro kierownictwa rynku kultury w Rebgongu: Powiadomienie [o zwalczaniu pornografii i nielegalnej działalności]
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Murong Xuecun: Ilustrowana historia wzrostu potęgi Chin
- Inne raporty, 2012-09-30: Samospalenie w Zato mimo apeli diaspory
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Propagandowy obraz samospaleń
- Inne raporty, 2012-09-21: Policja tuszuje przypadkowe zastrzelenie mnicha
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Segregacja rasowa w Lhasie
- Raporty HFPC, 2012-09-12: Biuro dla „zamorskich” Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Duszenie wrażego głosu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O gaśnicach i apartheidzie
- Raporty HFPC, 2012-08-29: Zatrzymanie szóstego mnicha z Codunu w Barkhamie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Chińska telewizja tłumaczy samospalenia (tylko komu?)
- Raporty HFPC, 2012-08-24: „Mocne uderzenie”, benzyna na dowód w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Raporty HFPC, 2012-08-11: Olimpijski debiut i brązowy medal Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Guo Yuhua: Nikt nie jest bezpieczny
- Raporty HFPC, 2012-07-13: Przetasowanie w lhaskim komitecie partii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał; dogrywka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kłamanie wymaga odwagi
- Raporty HFPC, 2012-06-18: Zapowiedź czystki w strukturach partii w Czamdo
- Inne raporty, 2012-06-08: Straż graniczna nie wpuszcza powracających pielgrzymów do Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Kiedy wzburzy się ocean, ropuchy nie znajdą schronienia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wei Jingsheng: Nie wierzcie w ich obietnice
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-26: Kampania podpisywania lojalek w Lithangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Punktem wyjścia jest autonomia wioski
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Biuro Bezpieczeństwa Publicznego prefektury Kanlho: Obwieszczenie [w związku z zagrożeniami dla stabilizacji społecznej]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co robić?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Samospalenia muszą się skończyć!
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Tybet potrzebuje taktyki
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Ogień na górze
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków, 2012-03-12: Wang Lixiong: Petycja o samokrytykę i zmianę polityki wobec narodowości
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser, Agja Rinpocze, Gade Cering: Apel o przerwanie samospaleń – strzeżcie swego życia w obliczu prześladowań
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2012-03-08: ***: Do niektórych urzędników i przywódców
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Luo Feng: List otwarty [w sprawie sekretarza KPCh w Ngabie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Inne raporty, 2012-03-02: Dege: „strzelać, żeby zabić”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wygląda to tak
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Gonpo Namgjal z Njarongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Nie lepszy jeden Losar?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie samospaleń i pacyfikacji protestów]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Używany Geda Tulku
- Raporty HFPC, 2012-01-27: Powołanie Zespołu Polsko-Tybetańskiego w Sejmie RP
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czy można zrobić coś poza samospaleniem?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego kalon tipa zapomniał odczytać jedno imię?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rzeźnia w Manikengo
- Raporty HFPC, 2012-01-09: „Klątwa Dalajlamy”
- Raporty HFPC, 2012-01-08: Xinhua potwierdza samospalenie „złodziei” i jeden zgon w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Chen Minghian: Razem i osobno: moje życie z Liu Xianbinem
- Raporty HFPC, 2012-01-01: Tybet w 2011 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - glosariusz (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa, Lhasa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetańczycy płoną za wiarę i wolność
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Migawki z Serszulu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Murong Xuecun: Potwór bez łańcucha
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nędza w Mato
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Fala samospaleń w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ai Weiwei: Miasto Pekin
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Taki pomnik
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Śmierć i odrodzenie Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bohater narodowy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: I kto tu jest „orientalistą”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rewolucja Xinhai i Tybet
- Raporty HFPC, 2011-08-26: Mnisi z Ngaby oskarżeni o zabójstwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lobsang Senge: Mit socjalistycznego raju
- Raporty HFPC, 2011-08-25: Nowy sekretarz partii TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Będą nad nami latać
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Wielkie obchody sześćdziesiątej rocznicy”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddowie w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Pema Rinczen, pisarz, skatowany
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kanjag Cering: To nie moja rocznica
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Szerab Oser: Klepsydra Gaden Podrangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Łzy matki Karmy Samdupa
- Raporty HFPC, 2011-05-30: Koniec epoki politycznych rządów Dalajlamów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co nam po „komfortowych domach”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Film na przemiał
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Penpa Taszi: Top 10: Tybetańskie przekręty
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Pamięci Phuncoga, który się podpalił
- Raporty HFPC, 2011-04-20: Nadzwyczajna sesja edukacji patriotycznej, „zniknięcia” w Kirti
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Kirti – apel o zachowanie spokoju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kirti Rinpocze: Listy do rodaków i chińskich władz
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Odgrzewany „Niewolnik” mózgu nie upierze
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Mogę wybrać 110?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Pamiętam, więc jesteśmy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Komunikat dla 14. Tybetańskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2011-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Trzem prowincjom, noworocznie najlepszego
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Kalon tipa i problem Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Jason Ng: Jakie piękne, zakazane słowo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa miastem „najszczęśliwszych” ludzi
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Yu Hua: Chiny w dziesięciu pojęciach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Spotkanie z Dalajlamą nie jest zbrodnią
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Wideokonferencja z chińskimi intelektualistami
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Jak bez paszportu spotkałam Jego Świątobliwość Dalajlamę
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Teng Biao: Dziura, w której cię pogrzebiemy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: I niech te lampki nie przestają płonąć
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - glosariusz (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Czy można przypudrować miasto?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Liu Xiaobo – „Hanowie nie mają wolności, Tybetańczycy autonomii”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Nobel Liu Xiaobo
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Liu Xiaobo: Nowe oblicze dyktatury w Chinach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Pokojowa Nagroda Nobla dla Liu Xiaobo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Palące słońce Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bi Yantao: Kto rozwiąże „problem Tybetu”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zdumiewający przypadek Dordże Tasziego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Gdzie zrobią nam następne Drugczu?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Ostry nóż prawa
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-08-14: Dożywocie za datek dla Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2010-08-13: Dożywocie dla najbogatszego Tybetańczyka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: A gdyby tak własnego języka bronili Tybetańczycy?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Yu Luning: Pracowałem w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Chen Youxi: Tortury w Chinach: prawda czy fałsz?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Drugi czat z chińskimi obywatelami sieci
- Raporty HFPC, 2010-07-21: Nowa „mała grupa robocza”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nasze pierwsze spotkanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dolkar Co: Dzięki wam nie stanę się Yangiem Jia
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ran Yunfei: Patologiczna stabilizacja
- Inne raporty, 2010-06-01: Nowy system inwigilacji w lhaskich hotelach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Czat z chińskimi obywatelami sieci
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-05-19: Nowe przepisy dla lhaskich drukarni
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Nóż, co zabija dzieci
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Prawda spod gruzów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Nie róbcie z tragedii spektaklu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto naprawdę strzeże Lhasy?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Po polskiej tragedii pod Smoleńskiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Intelektualiści z Silingu: List otwarty do ofiar trzęsienia ziemi w Juszu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Xujun Eberlein: Datki po trzęsieniu w Yushu: szczodrość czy tyrania?
- Inne raporty, 2010-04-21: Mnisi mają opuścić teren katastrofy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Zwołajcie konferencję prasową po Juszu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Ofiary z Juszu: List do prezydenta Hu i premiera Wena
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Szczęście pod lufą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: List z dziesiątego marca
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa w lutym
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Jestem Tybetańczykiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co to jest szczęście?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2010-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhang Lifan: Na golasa w sieci
- Raporty HFPC, 2010-03-03: Nowa kampania „mocnego uderzenia” w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Jestem Tybetanką
- Raporty CAT, 2010-02-19: Nota w sprawie autonomii narodu tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bao Tong: Po apelacji Liu Xiaobo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O czym tu rozmawiać?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Mamy własne symbole, kulturę i historię
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Idzie tylko na gorsze
- Raporty CAT, 2010-02-02: Komunikat Specjalnego Wysłannika Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Raporty CAT, 2010-01-25: Wysłannicy Dalajlamy wyjeżdżają do Chin
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Podżeganie do działalności wywrotowej”?
- Raporty HFPC, 2010-01-15: Nowy gubernator TRA i przewodniczący ZPL
- Raporty HFPC, 2010-01-12: Zapowiedź zmian we władzach TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Klepsydra Ngabo Ngałanga Dzigme
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Pewne fundamentalne”, co nie przechodzą przez gardło
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lodi Gjalcen Gjari: Oświadczenie w sprawie kontynuowania procesu dialogu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zmiany w polityce wobec mniejszości
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Pytanie do prezydenta Obamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: List do prezydenta Obamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Tryb selekcji urzędników państwowych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Totem „narodowej jedności”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Dahao: Niepodległość Xinjiangu
- Inne raporty, 2009-10-21: Aresztowanie mongolskiego dysydenta
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybet potrzebuje pomocy świata
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Kurbandziang Saimati: Wasza nacja nie korzysta z internetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nadchodzi „święto narodowe”
- Inne raporty, 2009-09-29: „Rocznicowe” restrykcje w Tybecie
- Raporty HFPC, 2009-09-22: Pekin ponownie zamyka Tybet dla cudzoziemców
- Raporty HFPC, 2009-09-11: Kampania „mocnego uderzenia” w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Przewidywalna „nieoczekiwana reklama”
- Raporty HFPC, 2009-08-25: Rewizja polityki wobec mniejszości narodowych?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhang Wen: Adwokat ma być posłuszny tylko prawu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Liao Yiwu: Dziewiętnaście dni
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Inauguracja konferencji tybetańsko-chińskiej
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dalajlama gotów założyć rodzinę z nieproszonymi gośćmi
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Niespecjalna polityka karna
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Teng Biao: Rozprawa z prawem
- Raporty HFPC, 2009-07-24: Chińscy urzędnicy rozdają zdjęcia Dalajlamy – bezprecedensowa kampania w Kardze
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: W obronie Ilhama Tohti
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Sądowe sztuczki hańbą chińskiego wymiaru sprawiedliwości
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dwadzieścia trzy rodzaje nielegalnej działalności religijnej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Stęsknionym lato przypłynie świątecznymi łodziami
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Li Puman: Fanfou, Fanfou, czy cię jeszcze zobaczę?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka specjalna?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kryzysu w Turkiestanie Wschodnim
- Teksty. Z perspektywy świata: Rebija Kadeer: Prawdziwa historia ujgurskich protestów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Gdzie są tybetańscy prawnicy?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zwierciadło czwartego czerwca
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Anonimowi Obywatele Sieci: Deklaracja wojny
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: W dwudziestą rocznicę ruchu z Tiananmen
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ai Weiwei: Zapomnijmy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: W imię praw człowieka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Taszibod: Odwaga i mądrość
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Liao Yiwu: W hołdzie ofiarom
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Narzucanie wizji cepem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Coś nie tak ze słowem „lama”?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Tybetańscy uczniowie i ja
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Li Datong: Chiński Tybet – pytanie bez odpowiedzi
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Droga do niepodległego Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bojkot na polach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Podziękowania dla Indii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Ryk śnieżnego lwa w roku myszy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: „Dzień wyzwolenia niewolników” parawanem represji w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Njal Meczak: Noworoczna edukacja patriotyczna
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Tybet i Chiny: Przeszłość w teraźniejszości
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Sun Liping: Największe zagrożenie dla Chin
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2009-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-03-04: Bezprecedensowe „środki bezpieczeństwa” w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Gangni: Prawdziwi separatyści
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wyszłam na ulice, bo chcę wolności
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Noworoczne posłanie do Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Trzeba walczyć z separatyzmem
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Raporty HFPC, 2009-02-13: Tybet ponownie zamknięty dla cudzoziemców
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Komu trzeba święta „miliona wyzwolonych niewolników”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Noworoczne posłanie do Chińczyków
- Raporty TCHRD, 2009-01-24: Zimowa kampania „mocnego uderzenia” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamlak: Nowinki z klasztoru Kirti
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Pamięć głośniejsza od strzałów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Obama: Przemówienie inauguracyjne dla Tybetańczyków
- Raporty HFPC, 2009-01-21: Nowy Rok, nowe święto
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zapalmy lampki za zabitych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Przeraża mnie ta ich pomoc”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Kto włamał się do komputera Bi?
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Tybet w 2008 roku
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Chronologia 2008
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Broń sprzedam”, serio
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Właściciel i jego pies
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie Karty '08
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Wystąpienie w Parlamencie Europejskim
- Raporty CAT, 2008-11-27: Memorandum w sprawie autonomii narodu tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tubo – Tybet – w Gjanaku – Chinach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Różne wizje tego, co przed nami
- Raporty CAT: Centralna Administracja Tybetańska: Memorandum w sprawie autonomii narodu tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Odrzućcie złudzenia i gotujcie się do walki”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posłanie do Tybetańczyków w Tybecie i poza jego granicami
- Inne raporty, 2008-11-06: Nowe środki bezpieczeństwa w Lhasie
- Raporty CAT, 2008-11-06: Komunikat Specjalnego Wysłannika Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Gendun: Apel do prezydenta Hu Jintao
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Następny pożar w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: O przyszłości Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Gaoyuan: Kłamliwa gra Dalaja nie zda się na nic
- Raporty ICT, 2008-09-17: Chińscy imigranci katalizatorem protestów w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ai Weiwei: Szczęścia podrobić się nie da
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Taszibod: Tybetański dziennik olimpijski
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posłanie z okazji igrzysk olimpijskich w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Raporty CAT, 2008-07-18: Problem Tybetu jest kwestią losu sześciu milionów Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Osoba odpowiedzialna z Centralnego Departamentu Pracy Frontu Jedności: Kontakt z wysłannikami Dalaja
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: WL: Podświadomy kompleks dyskryminacji
- Raporty CAT, 2008-07-05: Komunikat Specjalnego Wysłannika Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Topgjal: Czego chcą Tybetańczycy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dziennik tybetańskich protestów (2)
- Raporty HFPC, 2008-06-19: Aresztowanie liderów społeczności tybetańskiej w Nepalu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Xianchang: Trzęsienie ziemi i problem Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhang Qi: Czy trzęsienie ziemi zmieni Chiny?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Li Datong: Klęska miękkiej siły
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhang Boshu: Rozwiązanie problemu Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wu Jiaxiang: Nie rozgrywajcie politycznie igrzysk
- Teksty. Z perspektywy świata: Claude Arpi: Tylko Dalajlama może zjednoczyć Chiny
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Chang Ping: Tchórzostwo i niekompetencja
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Yang Jianli: Oblicza chińskiego nacjonalizmu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przepaść między Tybetem a diasporą
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków, 2008-05-05: ***: Słów kilka o igrzyskach
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Lingxi Kong: Spotkanie z Dalajlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Apel do duchowych braci i sióstr w Chinach
- Raporty HFPC, 2008-04-25: Chiny zapowiadają rozmowy z wysłannikami Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy świata: Anne Grant: Panda z karabinem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dziennik tybetańskich protestów
- Inne raporty, 2008-04-24: Przygotowania do sztafety olimpijskiej w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Przyjaciele, czego od nas chcecie?
- Teksty. Z perspektywy świata: Andrew Fisher: Beton nie służy nikomu
- Raporty HFPC, 2008-04-10: Kampania „reedukacji patriotycznej”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Dong Guangfu: Święty olimpijski ogień, ateizm i Tybet
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bai Jian: Człowiek ze zniczem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Do wszystkich Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lodi Gjalcen Gjari: Punkt zwrotny w historii Tybetu
- Teksty. Z perspektywy świata: Rebija Kadeer: Obeznana z ciężką ręką Chin
- Raporty HFPC, 2008-04-04: Dwudziesty szósty dzień protestów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-04-03: Dwudziesty piąty dzień protestów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-04-02: Dwudziesty czwarty dzień protestów w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków, 2008-04-02: ***: Przeproście Tybetańczyków za swoje słowa
- Raporty HFPC, 2008-04-01: Dwudziesty trzeci dzień protestów w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Lian Yue: Tybet: Teoria informacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Samotny Han: Gwałt najlepszym sposobem przywrócenia harmonii w rodzinie
- Raporty HFPC, 2008-03-31: Dwudziesty drugi dzień tybetańskich protestów
- Raporty HFPC, 2008-03-30: Dwudziesty pierwszy dzień tybetańskich protestów
- Raporty HFPC, 2008-03-29: Dwudziesty dzień protestów w Tybecie
- Raporty ICT, 2008-03-28: Protest mnichów a chińska ofensywa propagandowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Apel do Chińczyków
- Raporty HFPC, 2008-03-28: Dziewiętnasty dzień protestów w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Płacz Tybetu
- Raporty HFPC, 2008-03-27: Protesty w Tybecie – dzień osiemnasty
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bao Tong: Traktujcie „harmonię” poważnie – rozmawiajcie z Dalajlamą
- Inne raporty, 2008-03-26: Chińscy intelektualiści wołają o dialog z Dalajlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Protesty w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Agencja Xinhua: Rozruchy w Tybecie – pytania i odpowiedzi
- Raporty HFPC, 2008-03-26: Siedemnasty dzień protestów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-03-25: Szesnasty dzień protestów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-03-24: Piętnasty dzień protestów w Tybecie
- Raporty ICT, 2008-03-23: Tybet w kleszczach
- Raporty HFPC, 2008-03-23: Protesty w Tybecie – dzień czternasty
- Raporty HFPC, 2008-03-22: Trzynasty dzień tybetańskich protestów
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Grupa chińskich intelektualistów: Dwanaście sugestii w sprawie rozwiązania sytuacji w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-03-21: Protesty w Tybecie – dzień dwunasty
- Raporty HFPC, 2008-03-20: Protesty w Tybecie – dzień jedenasty
- Teksty. Polska, 2008-03-20: Komitet Helsiński w Polsce: Stanowisko
- Raporty HFPC, 2008-03-19: Dziesiąty dzień protestów w Tybecie
- Inne raporty, 2008-03-19: Kolejne protesty, kolejni zabici, kolejne aresztowania
- Inne raporty, 2008-03-18: Setki aresztowań w Lhasie
- Raporty HFPC, 2008-03-18: Dziewiąty dzień protestów w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-03-17: Ósmy dzień protestów w Tybecie
- Teksty. Polska, 2008-03-17: Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP: Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej Sun Rongmin poproszony o przedstawienie wyjaśnień odnośnie sytuacji w Tybecie
- Raporty HFPC, 2008-03-15: Szósty dzień protestów, reakcja chińskich władz
- Raporty CAT, 2008-03-14: Chiny tłumią protesty przy pomocy czołgów
- Raporty ICT, 2008-03-11: Bezprecedensowy „udział” Chińczyków w tybetańskich protestach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2008-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2008-02-08: Rejestracja Parlamentarnego Zespołu ds. Tybetu
- Inne raporty, 2008-01-26: Kampania przedolimpijskich represji w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhuang Liwei: Proszę, chrońcie świętą tybetańską ziemię
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Bodała: Jak rozwiązać problem Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Refleksje tybetańskie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Bodała: Zburzcie ten mur
- Raporty HFPC, 2008-01-01: Tybet w 2007 roku
- Raporty HFPC, 2008-01-01: Chronologia 2007
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Bapa Phuncog Łangjal: List do Przewodniczącego Hu Jintao
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-10-18: Dalajlama: Złoty Medal Kongresu
- Raporty TCHRD, 2007-10-16: Lhaskie przygotowania do ceremonii w Kongresie USA
- Inne raporty, 2007-10-10: Chiny zaostrzają politykę w Tybecie
- Inne raporty, 2007-09-06: Czystka tybetańskich urzędników w Lithangu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty HFPC, 2007-08-10: Czystka tybetańskich urzędników w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-07-10: Oser: A gdyby tak choć raz szczerze, towarzyszu Dziampa?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-07-06: Oser: Dzieci Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bez żelaznej miski ryżu i równych szans
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dlaczego koczownicy chorują?
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty HFPC, 2007-05-16: Ograniczenie swobody podróżowania do i po TRA
- Raporty HFPC, 2007-04-19: „Grupa przewodnia” KPCh do spraw Tybetu
- Raporty HFPC, 2007-03-16: Apel Zespołu Polsko-Tybetańskiego Sejmu RP
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Łzy Nimy Ceringa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namlo Jak: Polityka Pekinu wobec tybetańskiej diaspory
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lodi Gjalcen Gjari: W poszukiwaniu jedności w równości
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namlo Jak: Świat patrzy na tybetańską kolej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wejście żelaznego smoka
- Raporty HFPC, 2007-01-01: Tybet w 2006 roku
- Raporty HFPC, 2007-01-01: Chronologia 2006
- Co nowego: Tybet - Glosariusz
- Inne raporty, 2006-11-07: Coraz mniej Tybetańczyków we władzach Lhasy
- Inne raporty, 2006-08-01: Zamknięcie blogów tybetańskiej pisarki
- Raporty ICT, 2006-07-12: Nadzwyczajne środki „bezpieczeństwa kolejowego”
- Raporty HFPC, 2006-07-06: Otwarcie granicy w Sikkimie
- Raporty HFPC, 2006-06-13: Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych TRA atakuje Dalajlamę
- Raporty HFPC, 2006-05-29: Nowy - stary - sekretarz partii Tybetańskiego Regionu Autonomicznego
- Raporty HFPC, 2006-05-24: Zespół Polsko-Tybetański w Sejmie RP
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Inne raporty, 2006-04-29: Władze chińskie każą nosić futra
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2006-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: He Qinglian: Zbrodnia państwowa i odpowiedzialność polityczna
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Dang’an - teczka
- Teksty. Z perspektywy świata: Warren W. Smith: Polityka Komunistycznej Partii Chin wobec mniejszości narodowych
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Tybet w 2005 roku
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Chronologia 2005
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty HFPC, 2005-11-28: Nowy sekretarz partii Tybetańskiego Regionu Autonomicznego
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty HFPC, 2005-10-04: Choroba Yang Chuantanga
- Raporty TCHRD, 2005-09-10: Nadzwyczajne środki kontroli w Lhasie
- Raporty HFPC, 2005-09-02: Chińskie media kwestionują „szczerość” Dalajlamy
- Raporty ICT, 2005-09-01: Najwyżsi przywódcy ChRL omawiają politykę w Tybecie
- Raporty HFPC, 2005-07-20: Pekin może mianować własnego Dalajlamę
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Norbu: Nowomowa i nowy Tybet. Mit chińskiej modernizacji Tybetu i jego języka (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Przesłanie na szczyt grupy G8
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Rząd centralny powinien przejąć inicjatywę w „kwestii Tybetu”
- Raporty HFPC, 2005-06-01: Pekin „nigdy nie zmieni” stosunku do Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jesze Dordże: Amatorzy campy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ma Jian: Czekając na nieuchronne
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2005-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Tybet w obliczu dwojakiego imperializmu – Sprawa Oser
- Raporty HFPC, 2005-01-01: Tybet w 2004 roku
- Teksty. Z perspektywy świata: John Kamm: Współpraca z Chinami w dziedzinie praw człowieka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: „Religia, pokój i ideały olimpijskie”
- Teksty. Polska: Helsińska Fundacja Praw Człowieka: List otwarty do Prezydenta RP
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2004-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Raporty TIN, 2004-02-24: Nierówna konkurencja – siła robocza w Tybecie [pdf]
- Raporty HFPC, 2004-01-01: Tybet w 2003 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2003-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Polska: Marek Borowski: List do Przewodniczącego OZPL Li Penga
- Raporty HFPC, 2003-01-01: Tybet w 2002 roku
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Wyrok Tenzina Delka Rinpocze
- Teksty. Z perspektywy świata: Perry Link: Anakonda na żyrandolu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Bao Tong: Zjazd udawania reform
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Norbu: Szczyt tybetańsko-chiński z perspektywy Fistaszków
- Raporty TIN, 2002-09-10: “Odbudowa” i “renowacja” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2002-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy świata: Paula J. Dobriansky: Polityka USA wobec Tybetu
- Raporty HFPC, 2002-01-01: Tybet w 2001 roku
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhou Xiaopei: Reakcja ChRL na informacje o apelu posłów do marszałka Sejmu RP
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Wystąpienie w Parlamencie Europejskim
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Palden Gjal: Twoje urodziny
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komisja OZPL ChRL: W sprawie przyjęcia tzw. "Deklaracji Solidarności z Narodem Tybetańskim"
- Teksty. Polska: Deklaracja Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie solidarności z narodem tybetańskim
- Teksty. Polska: Declaration of the Sejm of Poland regarding Solidarity with the Tibetan Nation
- Teksty. Polska: Sejmowa dyskusja o projekcie deklaracji solidarności z narodem tybetańskim
- Teksty. Polska: Komisja Spraw Zagranicznych Sejmu RP: Informacja o wizycie w ChRL
- Raporty TIN, 2001-07-16: Propaganda i Zachód - Chiny walczą o zmianę wizerunku „sprawy Tybetu”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Historia jeździ koleją
- Raporty TIN, 2001-05-21: Siedemnastopunktowa Ugoda
- Raporty TIN, 2001-05-21: Punkt zwrotny w historii Tybetu - Siedemnastopunktowa Ugoda
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2001-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Ding Zilin i Jiang Peikun: Propagandowe pustosłowie
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Chiński pogranicznik i zimowy robak
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zhao Qizheng: Tybet a propaganda zagraniczna i zadania tybetologii w nowej epoce
- Raporty CAT, 2000-09-29: Polityka Chin w Tybecie [pdf]
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dalajlama kluczem do rozwiązania kwestii Tybetu
- Raporty CAT, 2000-07-30: Nowa kultura socjalistyczna a kultura Tybetu
- Raporty TIN, 2000-05-03: Różne głosy: Media w Tybecie
- Teksty. Informacje dla turystów: HFPC: Władze ChRL "otwierają" nowe tybetańskie okręgi dla zagranicznych turystów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2000-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Wystąpienie z okazji 60. rocznicy intronizacji Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Przesłanie na nowe tysiąclecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Fang Lizhi: Chiny: ku stabilizacji czy ku chaosowi
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Yu i Yu Ping: Powolna, bolesna ewolucja
- Teksty. Z perspektywy świata: Toni Huber: Shangri-la na wygnaniu
- Teksty. Z perspektywy świata: Warren W. Smith: Polityka Chin wobec autonomii Tybetu (pdf)
- Teksty. Z perspektywy świata: Martina Svensson: Stuletnia debata: 1898-1998
- Teksty. Informacje dla turystów: Tybetańskie Centrum Praw Człowieka i Demokracji: Informacje dla turystów
- Raporty TIN, 1999-07-01: Zło społeczne - Prostytucja i pornografia w Lhasie [pdf]
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Xu Liangying: W dziesiątą rocznicę 4 czerwca
- Teksty. Informacje dla turystów: Tibet Information Network: Wyjazd do Tybetu: wizy i „permity”
- Teksty. Z perspektywy świata: John Kenneth Knaus: Stosunki między USA a Tybetem, 1942-74
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 1999-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Wartości azjatyckie i demokracja
- Raporty TCHRD, 1998-07-17: Odpowiedź na raport Trójki Unii Europejskiej z misji w Tybecie
- Prezydencja Unii Europejskiej, 1998-07-01: Raport Trójki UE
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 1998-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Polityka przyszłego Tybetu; zarys Konstytucji
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przywódcy w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Polityzacja i język tybetański
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Norbu: Tybetański ruch oporu i rola CIA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Łangjal: Negocjacje chińsko-tybetańskie po 1959 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wei Jingsheng: List do Deng Xiaopinga
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Xiaoqiang: Konflikt między Tybetańczykami a Hanami
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Yao: Wizyta Hu Yaobanga w Tybecie, 21-31 maja 1980 roku
- Teksty. Z perspektywy świata: Simon Leys: Płonący las
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Symbole i protest
- Teksty. Z perspektywy świata: Ronald D. Schwartz: Tybet: 1987-1990
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Retoryka protestu
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Per Kvaerne: Wpływ ideologii na sztukę tybetańską
- Teksty. Z perspektywy świata: Michael C. Van Walt van Praag: Status Tybetu
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Informacje dla turystów: Tibet Society UK: Rady dla turystów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 1997-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: Wystąpienie na forum Stałego Komitetu TRA OZPL
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dhondup Czodron: Życie w komunie „Czerwony Sztandar”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Yu Ping: Nowy kodeks postępowania karnego
- Raporty TIN, 1996-08-30: Odcinanie głowy węża [pdf]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 1996-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Spotkanie z chińskimi studentami i uczonymi
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 1995-03-10: Orędzie Jego Świątobliwości Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
- Raporty CAT, 1994-01-01: Tybet. Fakty mówią za siebie (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Song Liming: Siedemnastopunktowa Ugoda
- Teksty. Polska: Zespół Polsko-Tybetański Sejmu RP: Apel w sprawie dialogu między Pekinem a Dharamsalą
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.