ICT otrzymało zrobione pod koniec zeszłego roku zdjęcia, dokumentujące zmiany w okolicach Lhasy, związane z budową linii kolejowej, która połączy Qinghai z Tybetańskim Regionem Autonomicznym (TRA). Jedno z nich przedstawia oficjalne obwieszczenie o przesiedlaniu mieszkańców N’eu (chiń. Liuwu) w okręgu Tolung Deczen (chiń. Duilongdeqing) TRA, gdzie powstaje stacja kolejowa.
Władze chińskie chcą zakończyć budowę – priorytetowej – linii kolejowej w październiku. Wczoraj ogłosiły, że przeznaczą na ten cel dodatkowo 5,5 miliarda yuanów (600 milionów USD).
Budowa 1118-kilometrowej linii Golmud-Lhasa jest ważnym elementem planu rozwijania „ziem zachodnich” ChRL – w tym TRA i tybetańskich regionów prowincji Qinghai, Gansu, Yunnan i Sichuan. Linia i stacje w regionach tybetańskich ułatwią eksploatację surowców i bogactw naturalnych Tybetu, stworzą nowe miejsca pracy i przestrzeń dla wielu, mniejszych i większych, przedsięwzięć gospodarczych. Celem projektu jest przyspieszenie integracji ziem tybetańskich z gospodarką ChRL.
Nowe zdjęcia są również pierwszym dowodem przesiedleń mieszkańców N’eu na południowym brzegu rzeki Kjiczu i zachodnich rubieżach Lhasy. Na budowę lokalnej stacji przeznaczono zalewane sezonowo tereny. Ceny ziemi rosły tu od kilku lat. Przesiedlenia zapewne nie są dobrowolne – podobnie jak w przypadku wielu wcześniejszych inwestycji urbanistycznych i infrastrukturalnych na terenie Tybetu.
Na planach Lhasy znajduje się drugi, mniejszy dworzec osobowy na przeciwnym brzegu rzeki, oddalony o dwa i pół kilometra od klasztoru Drepung. Chińskie media informowały niedawno, że zostanie wzniesiony w stylu łączącym nowoczesność z „tradycyjną architekturą tybetańską”.
Kolej dotrze do Lhasy z północnego wschodu: od granicy z Qinghai w Nagczu (chiń. Naqu) przez Damszung (chiń. Dangxiong) i – wzdłuż rzeki Tolung – Jangpaczen oraz Tolung Deczen. Według chińskich mediów pierwsze, próbne przejazdy odbędą się w lipcu przyszłego roku.
Chińscy robotnicy w N’eu, w okręgu Tolung Deczen TRA. W tym miejscu powstanie lhaski dworzec towarowy
Nowe osiedle mieszkaniowe w N’eu, w którym zamieszka 50 rodzin: „Domy mieszkalne dla przesiedlanych mas w Liuwu, nowej dzielnicy miasta Lhasa”
Inne ujęcie tych samych budynków. Nie wiadomo, dlaczego władze zdecydowały się na przesiedlenia, dysponując tak wielkim, wolnym terenem
Brama do „nowego N’eu”: „Wita nowe Liuwu”. Chiny chcą tu rozwijać „zaawansowane technologie”. Według planów zagospodarowania z 1982 roku N’eu ma stać się głównym centrum urbanizacyjnym
Prowizoryczny stalowy most na Kjiczu w południowo zachodniej części Lhasy. Napis na budynku: „Tymczasowy sztab budowy drogi szybkiego ruchu”. Chińscy robotnicy przejęli większość etatów dla robotników wykwalifikowanych; dla Tybetańczyków zostały nisko opłacane prace fizyczne
„Witamy na 32-gim odcinku linii Qinghai-Tybet, Plac budowy Dworca Lhaskiego. Chińska Grupa Budowy Kolei Chińskiego Programu Rozwoju Kolei”
Nowy most kolejowy na rzece Kjiczu między N’eu a położonym na drugim brzegu centrum Lhasy. Chińskie media informują, że prace budowlane przebiegają „bez przeszkód”
„Tunel okręgu N’eu” (tyb. sN’eu rdzong brag phug; chiń. Liuwu suidao): „Walczcie z płaskowyżem i brakiem tlenu. Flaga elektryfikacji wstrząsa górami Kunlun. Strzeżcie bezpieczeństwa i twórzcie narodowy model doskonałości. Linia Qinghai-Tybet wzorem prestiżu. Chińska Grupa Biura Elektryfikacji Kolei”
„W imię gwarancji jakości projektu linii kolejowej Qinghai-Tybety oraz ochrony środowiska naturalnego Płaskowyżu. Nadzór wszystkich kręgów społecznych mile widziany. Centrum kontroli jakości budowy Ministerstwa Kolei oraz Centrum kontroli jakości Linii Qinghai-Tybet”
„Dach Świata ucieleśnieniem trzech reprezentacji, Dworzec Lhaski projektem wzorowym. Chińska Grupa Budowy Kolei oraz firma Luquiao, Zarząd Projektu Linii Qinghai-Tybet”. Wedle teorii „trzech reprezentacji” byłego sekretarza partii komunistycznej i prezydenta ChRL Jiang Zemina partia reprezentuje całe społeczeństwo – w gruncie rzeczy już kapitalistycznych – Chin. Idea ta ma także odzwierciedlać rosnące znacznie sektora prywatnego w tworzeniu miejsc pracy i dostatku; w 2002 roku wpisano ją do statutu Komunistycznej Partii Chin
N’eu; prawdopodobnie kwatery robotników
Brama „nowego N’eu”: „Chińska Grupa Budowy Kolei pozdrawia lud Tybetu. Publiczna budowa kolei jest jak woda i ryba. Chińczycy i Tybetańczycy są członkami jednej rodziny”
Wyjazd z tunelu w N’eu
Tybetańska część N’eu sprzed epoki „zaawansowanych technologii”
Nowa droga do placu budowy dworca w N’eu
N’eu, plac budowy przyszłego dworca: „Chińska Grupa Przedsiębiorstwa Budowy Kolei dziewięciokrotnie zdobywała Nagrodę Liubana [stolarza z chińskich legend]. [Teraz] pisze kolejny chwalebny rozdział, wznosząc Dworzec Lhaski”
Plac budowy
Tybetańskie N’eu i okolice
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych, publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach ''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy użyć wyszukiwarki na stronie głównej.