International Campaign for Tibet

15-04-2005

wersja do druku

Share

Budowa linia kolejowej i przesiedlenia w Lhasie

ICT otrzymało zrobione pod koniec zeszłego roku zdjęcia, dokumentujące zmiany w okolicach Lhasy, związane z budową linii kolejowej, która połączy Qinghai z Tybetańskim Regionem Autonomicznym (TRA). Jedno z nich przedstawia oficjalne obwieszczenie o przesiedlaniu mieszkańców N’eu (chiń. Liuwu) w okręgu Tolung Deczen (chiń. Duilongdeqing) TRA, gdzie powstaje stacja kolejowa.

Władze chińskie chcą zakończyć budowę – priorytetowej – linii kolejowej w październiku. Wczoraj ogłosiły, że przeznaczą na ten cel dodatkowo 5,5 miliarda yuanów (600 milionów USD).

Budowa 1118-kilometrowej linii Golmud-Lhasa jest ważnym elementem planu rozwijania „ziem zachodnich” ChRL – w tym TRA i tybetańskich regionów prowincji Qinghai, Gansu, Yunnan i Sichuan. Linia i stacje w regionach tybetańskich ułatwią eksploatację surowców i bogactw naturalnych Tybetu, stworzą nowe miejsca pracy i przestrzeń dla wielu, mniejszych i większych, przedsięwzięć gospodarczych. Celem projektu jest przyspieszenie integracji ziem tybetańskich z gospodarką ChRL.

Nowe zdjęcia są również pierwszym dowodem przesiedleń mieszkańców N’eu na południowym brzegu rzeki Kjiczu i zachodnich rubieżach Lhasy. Na budowę lokalnej stacji przeznaczono zalewane sezonowo tereny. Ceny ziemi rosły tu od kilku lat. Przesiedlenia zapewne nie są dobrowolne – podobnie jak w przypadku wielu wcześniejszych inwestycji urbanistycznych i infrastrukturalnych na terenie Tybetu.

Na planach Lhasy znajduje się drugi, mniejszy dworzec osobowy na przeciwnym brzegu rzeki, oddalony o dwa i pół kilometra od klasztoru Drepung. Chińskie media informowały niedawno, że zostanie wzniesiony w stylu łączącym nowoczesność z „tradycyjną architekturą tybetańską”.

Kolej dotrze do Lhasy z północnego wschodu: od granicy z Qinghai w Nagczu (chiń. Naqu) przez Damszung (chiń. Dangxiong) i – wzdłuż rzeki Tolung – Jangpaczen oraz Tolung Deczen. Według chińskich mediów pierwsze, próbne przejazdy odbędą się w lipcu przyszłego roku.

1.	Chińscy robotnicy w N’eu, w okręgu Tolung Deczen TRA. W tym miejscu powstanie lhaski dworzec towarowy
Chińscy robotnicy w N’eu, w okręgu Tolung Deczen TRA. W tym miejscu powstanie lhaski dworzec towarowy

Nowe osiedle mieszkaniowe w N’eu, w którym zamieszka 50 rodzin: „Domy mieszkalne dla przesiedlanych mas w Liuwu, nowej dzielnicy miasta Lhasa”
Nowe osiedle mieszkaniowe w N’eu, w którym zamieszka 50 rodzin: „Domy mieszkalne dla przesiedlanych mas w Liuwu, nowej dzielnicy miasta Lhasa”

Inne ujęcie tych samych budynków. Nie wiadomo, dlaczego władze zdecydowały się na przesiedlenia, dysponując tak wielkim, wolnym terenem
Inne ujęcie tych samych budynków. Nie wiadomo, dlaczego władze zdecydowały się na przesiedlenia, dysponując tak wielkim, wolnym terenem

Brama do „nowego N’eu”: „Wita nowe Liuwu”. Chiny chcą tu rozwijać „zaawansowane technologie”. Według planów zagospodarowania z 1982 roku N’eu ma stać się głównym centrum urbanizacyjnym
Brama do „nowego N’eu”: „Wita nowe Liuwu”. Chiny chcą tu rozwijać „zaawansowane technologie”. Według planów zagospodarowania z 1982 roku N’eu ma stać się głównym centrum urbanizacyjnym

Prowizoryczny stalowy most na Kjiczu w południowo zachodniej części Lhasy. Napis na budynku: „Tymczasowy sztab budowy drogi szybkiego ruchu”. Chińscy robotnicy przejęli większość etatów dla robotników wykwalifikowanych; dla Tybetańczyków zostały nisko opłacane prace fizyczne
Prowizoryczny stalowy most na Kjiczu w południowo zachodniej części Lhasy. Napis na budynku: „Tymczasowy sztab budowy drogi szybkiego ruchu”. Chińscy robotnicy przejęli większość etatów dla robotników wykwalifikowanych; dla Tybetańczyków zostały nisko opłacane prace fizyczne

„Witamy na 32-gim odcinku linii Qinghai-Tybet, Plac budowy Dworca Lhaskiego. Chińska Grupa Budowy Kolei Chińskiego Programu Rozwoju Kolei”
„Witamy na 32-gim odcinku linii Qinghai-Tybet, Plac budowy Dworca Lhaskiego. Chińska Grupa Budowy Kolei Chińskiego Programu Rozwoju Kolei”

Nowy most kolejowy na rzece Kjiczu między N’eu a położonym na drugim brzegu centrum Lhasy. Chińskie media informują, że prace budowlane przebiegają „bez przeszkód”
Nowy most kolejowy na rzece Kjiczu między N’eu a położonym na drugim brzegu centrum Lhasy. Chińskie media informują, że prace budowlane przebiegają „bez przeszkód”

„Tunel okręgu N’eu” (tyb. sN’eu rdzong brag phug; chiń. Liuwu suidao): „Walczcie z płaskowyżem i brakiem tlenu. Flaga elektryfikacji wstrząsa górami Kunlun. Strzeżcie bezpieczeństwa i twórzcie narodowy model doskonałości. Linia Qinghai-Tybet wzorem prestiżu. Chińska Grupa Biura Elektryfikacji Kolei”
„Tunel okręgu N’eu” (tyb. sN’eu rdzong brag phug; chiń. Liuwu suidao): „Walczcie z płaskowyżem i brakiem tlenu. Flaga elektryfikacji wstrząsa górami Kunlun. Strzeżcie bezpieczeństwa i twórzcie narodowy model doskonałości. Linia Qinghai-Tybet wzorem prestiżu. Chińska Grupa Biura Elektryfikacji Kolei”

„W imię gwarancji jakości projektu linii kolejowej Qinghai-Tybety oraz ochrony środowiska naturalnego Płaskowyżu. Nadzór wszystkich kręgów społecznych mile widziany. Centrum kontroli jakości budowy Ministerstwa Kolei oraz Centrum kontroli jakości Linii Qinghai-Tybet”
„W imię gwarancji jakości projektu linii kolejowej Qinghai-Tybety oraz ochrony środowiska naturalnego Płaskowyżu. Nadzór wszystkich kręgów społecznych mile widziany. Centrum kontroli jakości budowy Ministerstwa Kolei oraz Centrum kontroli jakości Linii Qinghai-Tybet”

„Dach Świata ucieleśnieniem trzech reprezentacji, Dworzec Lhaski projektem wzorowym. Chińska Grupa Budowy Kolei oraz firma Luquiao, Zarząd Projektu Linii Qinghai-Tybet”. Wedle teorii „trzech reprezentacji” byłego sekretarza partii komunistycznej i prezydenta ChRL Jiang Zemina partia reprezentuje całe społeczeństwo – w gruncie rzeczy już kapitalistycznych – Chin. Idea ta ma także odzwierciedlać rosnące znacznie sektora prywatnego w tworzeniu miejsc pracy i dostatku; w 2002 roku wpisano ją do statutu Komunistycznej Partii Chin
„Dach Świata ucieleśnieniem trzech reprezentacji, Dworzec Lhaski projektem wzorowym. Chińska Grupa Budowy Kolei oraz firma Luquiao, Zarząd Projektu Linii Qinghai-Tybet”. Wedle teorii „trzech reprezentacji” byłego sekretarza partii komunistycznej i prezydenta ChRL Jiang Zemina partia reprezentuje całe społeczeństwo – w gruncie rzeczy już kapitalistycznych – Chin. Idea ta ma także odzwierciedlać rosnące znacznie sektora prywatnego w tworzeniu miejsc pracy i dostatku; w 2002 roku wpisano ją do statutu Komunistycznej Partii Chin

N’eu; prawdopodobnie kwatery robotników
N’eu; prawdopodobnie kwatery robotników

Brama „nowego N’eu”: „Chińska Grupa Budowy Kolei pozdrawia lud Tybetu. Publiczna budowa kolei jest jak woda i ryba. Chińczycy i Tybetańczycy są członkami jednej rodziny”
Brama „nowego N’eu”: „Chińska Grupa Budowy Kolei pozdrawia lud Tybetu. Publiczna budowa kolei jest jak woda i ryba. Chińczycy i Tybetańczycy są członkami jednej rodziny”

Wyjazd z tunelu w N’eu
Wyjazd z tunelu w N’eu

Tybetańska część N’eu sprzed epoki „zaawansowanych technologii”
Tybetańska część N’eu sprzed epoki „zaawansowanych technologii”

Nowa droga do placu budowy dworca w N’eu
Nowa droga do placu budowy dworca w N’eu

N’eu, plac budowy przyszłego dworca: „Chińska Grupa Przedsiębiorstwa Budowy Kolei dziewięciokrotnie zdobywała Nagrodę Liubana [stolarza z chińskich legend]. [Teraz] pisze kolejny chwalebny rozdział, wznosząc Dworzec Lhaski”
N’eu, plac budowy przyszłego dworca: „Chińska Grupa Przedsiębiorstwa Budowy Kolei dziewięciokrotnie zdobywała Nagrodę Liubana [stolarza z chińskich legend]. [Teraz] pisze kolejny chwalebny rozdział, wznosząc Dworzec Lhaski”

Plac budowy
Plac budowy

Tybetańskie N’eu i okolice
Tybetańskie N’eu i okolice


Home Aktualności Raporty Teksty Archiwum Linki Pomoc Galeria
 
NOWA STRONA (od 2014 r.)