Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Osiem strat osiedlanych koczowników
Bongtak Rilu
Osiedlani drokpowie, czyli nomadzi tracą przede wszystkim źródło utrzymania. Od wieków zależeli od swoich zwierząt. Przywykli do jedzenia suszonego mięsa, masła, sera, mleka, jogurtu i campy, mąki z prażonego jęczmienia. Żywili się nimi od zawsze. Co więcej, niezbędne im były także inne produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak owcza wełna, jacza skóra, suszone łajno i tak dalej. Ze skór wyrabiali namioty, kołdry, materace. Mleko i jogurt zapewniały im zdrowie i krzepę. Łajnem owiec i jaków palili w piecach. Przesiedlenie do miast odebrało im tradycyjne źródło utrzymania i strawę. Teraz drokpowie muszą kupować mleko, jogurt, ser i opał na chińskich ulicach. Ceny produktów, do których przywykli, rosną z zawrotną szybkością. Gjama, pół kilo mięsa kosztuje od trzynastu do piętnastu yuanów, za tyle samo mleka trzeba płacić sześć, a nawet osiem renminbi. Drokpowie nie mają wyboru i mogą jedynie czekać - o suchym pysku i pustych rękach - na wypłacane przez państwo odszkodowanie. Ich dotychczasowe, niezależne źródło dochodów znikło.
Podobnie jak poczucie jedności i solidarność. Powiada się, że Tybetańczycy są z natury dobrzy i współczujący. Zwłaszcza koczownicy zbudowali harmonijne relacje ze swoim otoczeniem, w tym także z ośnieżonymi górami. Trudności w komunikowaniu się i podróżowaniu oraz surowy klimat dachu świata zmusiły drokpów do zajmowania tylko wybranych obszarów. Niektóre miejsca mogły utrzymać ledwie jedną, dwie rodziny. Nigdy nie powstały tu ludne miasta. Społeczność nomadów dzieliła się na wioski. Kiedy wędrowali na bardziej zielone pastwiska, strzygli zwierzęta lub walczyli z grożącymi im chorobami, musieli korzystać z pomocy ziomków z innych wsi. Stwarzało to wiele okazji do poznawania się i współdziałania. Doświadczenia wzajemnej pomocy zrodziły kulturę jedności i solidarności. Przesiedlani do miast koczownicy tracą pracę, która wymagała wspólnego wysiłku. I nie jest już im miła myśl o pomaganiu innym. W zatomizowanym świecie ginie nomadyczna kultura wspólnoty. Bez impulsu kooperacji drokpowie zamykają się w betonowych ścianach, patrząc na siebie z obojętnością.
Tracąc, po trzecie, tradycję przyzwoitości i uszanowania. Tybetańczycy słyną z dobrych obyczajów. Ludziom starszym okazuje się u nas szacunek należny rodzicom. Młodszych od siebie obdarzamy miłością i troską niczym prawdziwe rodzeństwo. Jeszcze większe wrażenie robi gościnność, z jaką podejmujemy odwiedzających nasze domy. Na ziemiach koczowników najbiedniejszy żebrak może liczyć na strawę i odzienie. Kiedy goście odchodzą, cudowny zwyczaj każe nie iść ani przed, ani za nimi. Osiedlenie w betonowych domach zabija tradycję obyczajności i szacunku. Dziś drokpowie stronią od sąsiadów, a jeśli już muszą wyjść z domu, zakładają na drzwi wielkie kłódki. Wiodą życie pełne podejrzliwości wobec wszystkiego, co widzą. Dawna gościnność znikła.
Po czwarte, drokpowie tracą jedyny w swoim rodzaju świat materialny. Tworzy go każdy naród o długiej historii i Tybetańczycy nie są tu wyjątkiem. Koczownicy stworzyli własne czarne namioty o czterech ścianach, ogrzewające je i oświetlające trójkątne paleniska oraz sznury do wiązania zwierząt, które zapewniały im niezależność i samowystarczalność. Domy zawdzięczamy kreatywnemu geniuszowi przodków. Nasze namioty chłoną świeże powietrze z zewnątrz, wydychając ze środka stęchliznę. Zapewniają ciepło w zimie i ochłodę latem. Łajno jaków pali się łatwo, a piece są bezpieczne dla ludzi i zwierząt. Tkanie, ubijanie masła czy wyciskanie sera zapewniają nie tylko środki utrzymania, ale także - stanowiąc okazję do ruchu i ćwiczeń - świetną kondycję i krzepę. Niepowtarzalne i produktywne życie drokpy kończy się wraz z przesiedleniem do miasta. Następnym pokoleniom nie dana już będzie radość stawiania namiotów i pieców, dojenia zwierząt i ubijania masła.
Od niepamiętnych czasów domem koczowników i ich przodków były wysokie góry, pobłogosławione czystymi strumieniami - to strata piąta. Nasi dziadowie od tysięcy lat odprawiali rytuały palenia kadzidła (sang) na górskich zboczach, wrzucania świętych kamieni mani w odmęty rzek, zawieszania flag modlitewnych na wzgórzach i przędzy na drzewach w lesie. Wszystkie one miały zapobiegać zanieczyszczeniu wód, gór i kniei. Wierzymy, że rycie w ziemi wywołuje gniew njenów, złych duchów, burzenie wody rozwściecza lu, nagów, a haratanie gór obraża zamieszkujące je pradawne bóstwa. Te wierzenia i mity chroniły środowisko naturalne Tybetu. Nieprzemyślane przesiedlanie drokpów i zmuszanie ich do wyzbywania się zwierząt w imię „ochrony łąk" oznacza wyzucie ich z ziemi przodków. Niczemu dobremu to nie służy. Weźmy przykład Australii, innego państwa stawiającego na hodowlę, gdzie rząd chciał chronić stada, wybijając lisy, które musiał potem sprowadzać z zagranicy, bowiem ich brak rychło okazał się katastrofalny dla trzody. Nasze łąki i stada również łączy więź wzajemnej zależności i w żadnym razie nie uratujemy trawy, pozbywając się zwierząt.
Po szóste, ginie kultura ludowa. Jeszcze zanim pójdą do szkoły, koczownicze dzieci chłoną wiekowe mądrości od rodziców. Mali drokpowie wędrują i spędzają wiele czasu w obozowiskach sąsiadów. Pasąc w górach zwierzęta, śpiewają stare piosenki, wymieniają się legendami i przypowiastkami. Podczas uroczystości takich jak Nowy Rok poznają okolicznościowe pieśni i skecze, pławiąc się w skarbnicy kultury ludowej. Sam nigdy nie studiowałem, ale dzięki opowiadanym przez rodziców dziejom Gesara i tradycyjnym historiom, nabrałem nieco mądrości. Przesiedlenie do miast kładzie kres tradycji wspólnego śpiewania pieśni. Teraz tylko się je i pije. Dzieci nie znoszą folkloru. Wolą bezmyślne oglądanie kreskówek i innych programów państwowej telewizji, tracąc pod nogami grunt bogactwa rodzimej tradycji.
A także, po siódme, kulturę skromności i wstydu. Z pozoru może się ona wydawać symptomem zacofania, lecz po chwili namysłu okazuje się odzwierciedlać naszą głęboką wiarę w prawo karmy, przyczyny i skutku. Drokpowie nigdy nie sięgają po przedmioty należące do innych, używają własnych. W żadnym razie nie można nazwać ich pasożytami. Są uczciwi. Znalazłszy coś, dołożą wszelkich starań, by wróciło do prawowitego właściciela. Zadziwiają uczciwością. Przenosząc się z miejsca na miejsce, często zostawiają cenne przedmioty, których nikt nie przywłaszczy. Nigdy nie słyszałem o koczownikach bandytach albo złodziejach. Przesiedlenie do miast odbiera im możliwość zarabiania na życie. Młodzi mężczyźni nie mają pracy. Zabijają czas, wałęsając się po ulicach i grając w bilard. Nocami coraz częściej kradną.
I wreszcie tracą człowieczeństwo. „Charakter drokpy jest biały jak wata, dusza drokpy jak wata jest czysta, a słowa miękkie jak ona", napisałem kiedyś taką piosenkę dla znajomego artysty. Dotarło to do mnie z całą mocą po odwiedzeniu kilku chińskich miast: nasza ziemia jest czysta i czysty jest nasz naród. Poznając najróżniejszych ludzi w wielkich metropoliach, tęskniłem za koczowniczymi braćmi i siostrami, zwłaszcza zaś za ich prawością. Wieki niekrzywdzenia innych i kultywowania prostolinijności wryły owe wartości w serca drokpów. Przesiedlenie do miasta podkopuje je złymi wzorcami czerpanymi od innych. Ta utrata człowieczeństwa jest największą udręką. Nie daje mi spać.
lipiec 2010
Bongtak Rilu to pseudonim literacki popularnego pisarza, poety i blogera z Tybetu, Rinczena Dhondupa. Według oficjalnych danych w latach 2005-2012 tylko w Tybetańskim Regionie Autonomicznym „osiedlono" dwa miliony Tybetańczyków - ponad dwie trzecie rdzennej populacji.
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-22: Zakaz prac wydobywczych w Zato
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co zamierzacie zrobić ze swoją krwią i kośćmi?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Minxin Pei: Hongkong, Tybet, Xinjiang: niespokojne peryferia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Spacer uprzywilejowanych w „słonecznym mieście”
- Raporty HFPC, 2014-09-30: Protest przeciwko kopalniom w okręgu Maldrogongkar
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Moje chińskie wykształcenie
- Raporty HFPC, 2014-09-07: Pobicie chłopa przez urzędników w Zato
- Raporty HFPC: Oser: Szkoły w czarnych namiotach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Słowo o chińskich przeżyciach w Lhasie
- Raporty HFPC, 2014-07-10: Policja katuje kilkunastu Tybetańczyków w Dzoge
- Raporty HFPC, 2014-07-04: Czterech aresztowanych po protestach przeciwko kopalni w Czabczy
- Raporty HFPC, 2014-05-30: Władze odradzają nauczanie języka tybetańskiego w Kardze
- Raporty HFPC, 2014-05-23: Władze każą zamknąć szkołę dla dzieci koczowników w Mato
- Raporty HFPC, 2014-05-21: Aresztowanie krewnego po samobójczym proteście w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-05-15: Pacyfikacja protestów przeciwko kopalniom w okręgu Czamdo
- Raporty HFPC, 2014-05-11: Protest w sprawie odszkodowań w Dege
- Raporty HFPC, 2014-05-10: Protesty po samobójstwie w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-05-08: Samobójstwo w proteście przeciwko kopalni w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-04-28: Władze niszczą tybetańskie cegielnie w Dziekundo
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Moje zachodnie Chiny, wasz Turkiestan Wschodni
- Raporty HFPC, 2014-01-29: Pekin kończy program osiedlania koczowników w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rewizjonistyczna historia „byłego yamenu”
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2014-01-01: Tybet w 2013 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Koniec dziwnych dziejów Tromsikhangu
- Raporty HFPC, 2013-11-03: Policja zmusza seniorów do zakończenia protestu w Ngabie
- Raporty HFPC, 2013-10-29: Ofiary trzęsienia ziemi w Deczenie wciąż czekają na decyzję władz
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zostawcie w spokoju kopalnie albo zamkniemy klasztory
- Raporty HFPC, 2013-10-04: Protest uczennic przeciwko paszportowej dyskryminacji w Silingu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Z Gjamy o kopalniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dziejowy spektakl w Lhasie
- Raporty HFPC, 2013-09-07: Bezkarność chińskich kłusowników w Pemie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Katastrofa górnicza w Lhasie i nasza woda
- Raporty HFPC, 2013-08-31: „Edukacja polityczna” i groźby po protestach w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-28: Robotnicy wracają do pracy po pacyfikacji protestu w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-27: Konfrontacja z chińskimi kłusownikami w Pemie
- Raporty HFPC, 2013-08-18: Pacyfikacja protestu przeciwko kopalniom w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-17: Blokada budowy kopalń, napięta atmosfera w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-16: Masowe wyrzynanie zwierząt w Ngamringu
- Raporty HFPC, 2013-07-22: Obchody „autonomii” Kanlho bez Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Stoły modlitewne ekologicznych migrantów
- Raporty HFPC, 2013-07-14: Konfiskaty ziemi koczowników w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Na kolanie „Dziennikowi Ludowemu” o sytuacji w Lhasie
- Raporty HFPC, 2013-06-12: Krwawe walki o grzyborodne łąki w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tajemnica „Tajemniczego Tybetu”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa na krawędzi zagłady – ratunku!
- Raporty HFPC, 2013-05-10: Kolejna „modernizacja” starej części Lhasy
- Raporty HFPC, 2013-04-05: Władze podają dane ofiar katastrofy górniczej w Maldrogongkarze
- Raporty HFPC, 2013-03-30: Katastrofalne osuwisko w kopalni w Maldrogongkarze
- Raporty HFPC, 2013-03-03: Dzień Języka Ojczystego w Kanlho i Gologu
- Raporty HFPC, 2013-02-16: Xinhua ostrzega Tybet przed „przeinwestowaniem w imię urbanizacji”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: To co, chcecie tę pracę?
- Inne raporty, 2013-01-27: Paszportowe szykany w Tybetańskim Regionie Autonomicznym
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khała Lhamo: Zmiany w ojczyźnie
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (1)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (2)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nowe oblicze Lhasy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: Nieszczęścia biznesmena z Nangczenu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Murong Xuecun: Ilustrowana historia wzrostu potęgi Chin
- Inne raporty, 2012-09-20: Wyburzenie domów, uprowadzenie znanego biznesmena w Nangczenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Segregacja rasowa w Lhasie
- Inne raporty, 2012-09-14: Porwanie pięciorga dzieci w Cigorthangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Żarłoczne duchy w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał; dogrywka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał
- Inne raporty, 2012-07-05: Śmierć pątniczki próbującej ominąć policyjny posterunek w Czamdo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co tak ciemno w Bathangu?
- Raporty HFPC, 2012-05-04: Władze Kardze grożą likwidacją organizacji obywatelskich
- Inne raporty, 2012-05-02: Konfiskaty tybetańskiej ziemi pod chińskie osadnictwo w Gepasumdo
- Inne raporty, 2012-03-15: Burze śnieżne, zagłada stad w Qinghai
- Raporty HFPC, 2012-03-09: Protest uczniów przeciwko chińskim podręcznikom w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2012-03-08: ***: Do niektórych urzędników i przywódców
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Luo Feng: List otwarty [w sprawie sekretarza KPCh w Ngabie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zanieś André do domu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rzeźnia w Manikengo
- Raporty HFPC, 2012-01-01: Tybet w 2011 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa, Lhasa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Juszu rok później
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nędza w Mato
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lobsang Senge: Mit socjalistycznego raju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddowie w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oko w oko z „tybetańskimi lamami”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Błazeństwo „muru romansów”
- Inne raporty, 2011-06-20: Protesty tybetańskich kierowców w Szigace
- Inne raporty, 2011-06-16: Wyburzenie domu XIII Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co nam po „komfortowych domach”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Otwarcie” okręgu Metog
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Apel Tybetańczyków do tego państwa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Czy można przypudrować miasto?
- Inne raporty, 2010-12-10: Przymusowe przesiedlenia w okręgu Lhundrub
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Znowu w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namco: Trzymać się ode mnie z daleka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Gonpo Dordże: Byłeś w Tybecie?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Wybaczcie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zakłady optyczne Boshi: Potrzebna pomoc
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Nauczyciele z Qinghai: Apel w sprawie polityki językowej
- Raporty HFPC, 2010-10-28: „Protesty językowe” docierają do Gansu
- Inne raporty, 2010-10-27: Apele w obronie języka tybetańskiego
- Raporty HFPC, 2010-10-26: Nowe protesty uczniów, pierwsze zatrzymania
- Inne raporty, 2010-10-25: „Językowy protest” dociera do Pekinu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Studenckie protesty w Pekinie (w sieci)
- Inne raporty, 2010-10-20: Protest tysięcy uczniów w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Palące słońce Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Chiński magnat i nasza ziemia
- Inne raporty, 2010-09-17: Protest młodych tybetańskich lekarzy w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Avatar w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Po Drugczu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Biuro Rolnictwa i Hodowli: Potrzebna Pomoc. Wyłącznie Hanowie
- Inne raporty, 2010-08-27: Policja zabija czterech tybetańskich demonstrantów w Paljulu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Gdzie zrobią nam następne Drugczu?
- Inne raporty, 2010-08-12: Tragiczne osuwiska w Drugczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: A gdyby tak własnego języka bronili Tybetańczycy?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Jestem Tybetańczykiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Zwołajcie konferencję prasową po Juszu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Jestem Tybetanką
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: List do dyrektora szkoły
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetańskie rzeki, chińskie ocieplenie
- Inne raporty, 2009-10-23: Tybetański protest przeciwko chińskim oszustom
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Kurbandziang Saimati: Wasza nacja nie korzysta z internetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Z Wall Street na Barkhor
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kjabczen Dedrol: Alai i język tybetański
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Być cool i być Tybetańczykiem
- Raporty HFPC, 2009-06-23: Starcia w Gjamie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Życie „zurbanizowanych” nomadów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Taszi Cering: Dzień bólu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Njal Meczak: Noworoczna edukacja patriotyczna
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Trzeba walczyć z separatyzmem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Przeraża mnie ta ich pomoc”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Czystka etniczna w Lhasie
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Tybet w 2008 roku
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Chronologia 2008
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Właściciel i jego pies
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bez podziękowań po trzęsieniu ziemi w Damszungu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Morze toksycznego mleka
- Raporty HFPC, 2008-01-01: Tybet w 2007 roku
- Inne raporty, 2007-11-23: Protest płacowy nauczycieli w Qinghai
- Inne raporty, 2007-09-14: Zatrzymanie lhaskich sklepikarzy
- Raporty HFPC, 2007-08-10: Czystka tybetańskich urzędników w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-08-03: Powódź w Chinach – zalew Hanów w Tybecie
- Inne raporty, 2007-08-01: Mieszkańcy Lhasy przeciwni kolei
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-07-26: Oser: Rok pociągu – Tybet na krawędzi
- Raporty HFPC, 2007-07-18: Krwawe walki o jarca gumbu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bez żelaznej miski ryżu i równych szans
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dlaczego koczownicy chorują?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namlo Jak: Świat patrzy na tybetańską kolej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wejście żelaznego smoka
- Raporty HFPC, 2007-01-01: Tybet w 2006 roku
- Inne raporty, 2006-12-20: „Zrób to sam”: Kampania przymusowej przebudowy domów
- Inne raporty, 2006-11-08: Publiczny protest w Lhasie
- Inne raporty, 2006-11-07: Coraz mniej Tybetańczyków we władzach Lhasy
- Raporty ICT, 2006-07-12: Nadzwyczajne środki „bezpieczeństwa kolejowego”
- Raporty HFPC, 2006-06-30: Otwarcie połączenia kolejowego z Lhasą
- Raporty ICT, 2006-04-21: Kolej w Tybecie - sprzeczne sygnały z Pekinu
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Tybet w 2005 roku
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Chronologia 2005
- Inne raporty, 2005-08-02: Rabunek skarbów Tybetu
- Raporty TIN, 2005-06-20: Tybetańscy przewodnicy poza granicami TRA
- Inne raporty, 2005-05-11: Apele o rekompensaty za straconą ziemię
- Raporty TIN, 2005-04-19: Pisanie we współczesnym Tybecie
- Raporty ICT, 2005-04-15: Budowa linia kolejowej i przesiedlenia w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Tybet w obliczu dwojakiego imperializmu – Sprawa Oser
- Raporty TIN, 2005-02-10: Wysokie pensje w TRA dla uprzywilejowanych
- Raporty TIN, 2005-01-20: Dyskryminacja w sektorze publicznym TRA
- Raporty HFPC, 2005-01-01: Tybet w 2004 roku
- Raporty TIN, 2004-02-24: Nierówna konkurencja – siła robocza w Tybecie [pdf]
- Raporty HFPC, 2004-01-01: Tybet w 2003 roku
- Raporty TIN, 2003-04-01: Odszyfrowywanie statystyk TRA
- Raporty HFPC, 2003-01-01: Tybet w 2002 roku
- Raporty TIN, 2002-09-10: “Odbudowa” i “renowacja” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy świata: Arthur Holcombe: Gospodarka TRA
- Raporty HFPC, 2002-01-01: Tybet w 2001 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lhagjal Cering: Niepohamowane łzy żalu
- Raporty TIN, 2001-09-01: Niewidzialne kajdany
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Historia jeździ koleją
- Raporty TIN, 1999-07-01: Zło społeczne - Prostytucja i pornografia w Lhasie [pdf]
- Teksty. Z perspektywy świata: Per Kvaerne: Wpływ ideologii na sztukę tybetańską
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: Wystąpienie na forum Stałego Komitetu TRA OZPL
- Raporty CAT, 1994-01-01: Tybet. Fakty mówią za siebie (pdf)
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.