Helsi雟ka Fundacja Praw Cz這wieka

wersja do druku

Share

Szko造 w czarnych namiotach

Oser

 

Znajomy spotka si niedawno z ziomkiem ze wschodu, niezmordowanie walcz帷ym o ochron 鈔odowiska naturalnego na swoim terenie. Rozmowa o edukacji ekologicznej zrobi豉 na nim takie wra瞠nie, 瞠 poprosi mnie o opublikowanie opowie軼i kolegi.

 

 

„W zesz造m roku zorganizowa貫m »obóz ekologiczny« dla dzieciaków, które wracaj na letnie wakacje ze szkó w mie軼ie okr璕owym i gdzie indziej.

 

Z regu造 nie maj nic do roboty, ca造mi dniami bawi si albo gapi w telewizor. Znalaz貫m im wi璚 zaj璚ie. Powiedzia貫m, 瞠 pieni康ze na czesne zawdzi璚zaj jakom. 疾 ca貫 ich 篡cie, wszystko, co maj i kochaj, zaczyna si w tym miejscu. Kiedy pozdaj ostatnie egzaminy i pójd do pracy, rodzice zostan tutaj, powinni wi璚 teraz nauczy si czego o ojcowi幡ie.

 

Zaproponowa貫m im trzy dni wócz璕i, ch這ni璚ia wszystkiego oczami, uszami i nosem. W czterech pi璚ioosobowych grupach, zapisywali si we wsi. Okaza這 si, 瞠 jest bardzo wielu ch皻nych, ale mog貫m zabra najwy瞠j dwadzie軼ia osób. Zg這sili si nie tylko uczniowie, tak瞠 tacy, którzy si nigdzie nie ucz: dziewcz皻a i ch這pcy w wieku od trzynastu do dwudziestu pi璚iu lat, z w豉snymi namiotami. Dzisiejsza m這dzie jest inna, maj tatua瞠 i tak dalej. Przebieranie ich w stroje ludowe by這by s豉bym pomys貫m. W璠rowali鄉y, s逝chali鄉y muzyki, robili鄉y, co przysz這 do g這wy - cieszyli鄉y si wolno軼i, cho na 陰kach, oczywi軼ie, nie jedli鄉y chi雟kich potraw, tylko lokalne produkty.

 

Tym, którzy ucz si w mie軼ie, pierwszego dnia powiedzia貫m, 瞠 kiedy pewnie tu wróc, a tym, co nie chodz do szko造, 瞠 prawdopodobnie nigdy si st康 nie rusz, wi璚 lepiej, 瞠by jedni i drudzy poznali cho troch nasze 陰ki. Dzieci ze wsi nie ekscytowa造 si kwiatami i w przeciwie雟twie do miastowych, zachowuj帷ych si jak typowi tury軼i, nie próbowa造 wszystkiego fotografowa. Po drodze pyta貫m: czy g豉zy maj znaczenie religijne, czy góry nosz jakie imiona? Przedstawia貫m, równie fachowo, poszczególne ro郵iny i trawy. To pokolenie nie zwraca uwagi na takie rzeczy, nie zna nazw - odkrywanie pi瘯na naszych 陰k by這 dla nich autentycznym prze篡ciem. Stara貫m si nie zachowywa jak nauczyciel, raczej 豉zik, skracaj帷 dziel帷y nas dystans. Wieczorami mieli鄉y najpierw rozmawia, potem 酥iewa i ta鎍zy - ale na to drugie nie starczy這 czasu, który poch這n窸y gor帷e dyskusje.

 

Nast瘼nego dnia zeszli鄉y z 陰k i ruszyli鄉y w dó rzeki, 瞠by pomedytowa o znaczeniu wody. Co nam niesie? Jak si ma do naszego 篡cia? Tu zdaje si tryska wsz璠zie z ponad setki ma造ch otworów w ziemi, ale czy mo瞠 jej kiedy zabrakn望? Ledwie dwie軼ie metrów dalej w krystalicznej wodzie zacz窸y pojawia si stare torby, buty, majtki, wszelkiego rodzaju 鄉ieci. Dostrzega si je dopiero, kiedy si patrzy. Kto wykrzykn掖, 瞠 to niemo磧iwe, 瞠by鄉y t wod nape軟iali miseczki ofiarne na o速arzach. Nieco dalej zacz瘭i budowa drog, ryj帷 wielkie dziury. I z tego robimy sobie codziennie herbat? Wieczorem nikt nawet nie wspomnia o ta鎍ach, dyskusja nie mia豉 ko鎍a.

 

Trzeciego dnia weszli鄉y na pastwiska. Nie patrzyli鄉y na traw ani na wod, tylko na ludzi. Rozbili鄉y czarne we軟iane namioty, pytaj帷, jak si je robi, jak doi si zwierz皻a, jak powstaje mas這 i ser. Nietrudno zrozumie 篡cie pasterzy, bo byli nimi nasi rodzice. Bardzo ciekawe okaza造 si koczownicze przys這wia, skarbnica wiekowej m康ro軼i.

 

Czwartego dnia wrócili鄉y do wioski i zaprosili鄉y na rozmow krewnych uczestników wócz璕i. Wszyscy chcieli j powtórzy za rok. Najzwyklejsza wycieczka obudzi豉 w nich ciekawo嗆 i pragnienie chronienia ojczyzny. To najwa積iejsza rzecz, nasza wi篥 z ziemi, z wierzeniami, z rodzimymi ideami i warto軼iami. Kultur i przyrod pastwisk powinny interesowa si przede wszystkim dzieci koczowników. To ha鎟a, 瞠 nie wiedz, jak co si nazywa, czemu s逝膨 jaki i sk康 bior si czarne namioty. Szko豉 w nich jest najlepszym pierwszym krokiem do programów edukacyjnych, konferencji i szkole".

 

 

15 sierpnia 2013

 

 

 

oserszkolywczarnychnamiotach
 

 

 

 

 

Za High Peaks Pure Earth


Home Aktualno軼i Raporty Teksty Archiwum Linki Pomoc Galeria
 
NOWA STRONA (od 2014 r.)