Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Tradycja kagju
Centralna Administracja Tybetańska
Linie szkoły kagju wywodzą się od Marpy Czokji Lodro (1012-1099) i Khjungpo Naldziora (978-1079). Marpa-Tłumacz najpierw uczył się od Drogmiego Jesze (993-1050), a następnie trzykrotnie odwiedził Indie i czterokrotnie Nepal w poszukiwaniu nauk. Miał stu ośmiu nauczycieli, w tym dwóch najważniejszych: Naropę i Maitripę. Od Naropy (1016-1100) otrzymał przekaz tantrycznych nauk “czterech zleconych linii” (bK’n-babs-bzhi) – dotyczących ciała iluzorycznego, przeniesienia świadomości, snu, czystego światła i wewnętrznego ciepła – których nauczał Tilopa (988-1069). Pierwotnym źródłem tych nauk był Budda Wadżradhara.
Marpa przeniósł te nauki do Tybetu i przekazał je swemu najsłynniejszemu uczniowi, Milarepie (1040-1123), największemu tantrycznemu joginowi Tybetu, który osiągnął ostateczny cel, oświecenie, w ciągu jednego żywota. Marpa powierzył Milarepie linię medytacji, a przekazy nauk uczniom takim, jak Ngog Czoku Dordże, Curton Łangje i Meton Czenpo. Od tego czasu w klasztorach Kagju praktykowano system ćwiczeń filozoficznych (bShad-grva) i medytacyjnych (sGub-grva). Najważniejszymi uczniami Milarepy byli Gampopa (1084-1161), znany także jako Dagpo Lhadzie, oraz Reczungpa (1084-1161). Pierwszy otrzymał przekaz nauk i praktyk “wielkiej pieczęci” (mahamudra) oraz sześciu jog Naropy i połączył je w jedną linię – dakpo kagju, będącą źródłem tradycji kagju. Gampopa, jako pierwszy, połączył też nauki mahamudry Milarepy ze stopniową ścieżką szkoły kadampa. Jego Klejnotowa ozdoba wyzwolenia jest jednym z najważniejszych traktatów stopniowej ścieżki. I Panczenlama Lobsang Czokji Gjalcen (1570-1662) włączył linię mahamudry szkoły kagju do tradycji gelug, tworząc linię ganden-kagju.
Z dakpo kagju wyłoniły się cztery główne szkoły, założone przez najwybitniejszych uczniów Gampopy. Żang Judakpa Congdu Dakpa (1123-1193) dał początek szkole celpa (Tshal-pa) kagju. Jego główny uczeń Łangom Cultrim Ningpo założył klasztor Gungthang i miał wielu wybitnych uczniów. Barom Darma Łangczuk zbudował klasztor Barom, od którego wzięła nazwę jego szkoła, barom (‘Ba-rom) kagju. Od słynnego mistrza mahamudry Phagmo Trupy Dordże Gjalpo (1110-1170) wywodzi się szkoła phagtru (‘Phag-gru) kagju. Jego uczniowie, tacy jak Taglung Thangpa, Kalden Jesze, Ling Repa Pema Dordże, Dzigten Gonpo i Kher Gompa, osiągnęli wysoki poziom duchowego urzeczywistnienia i założyli wiele własnych “podszkół”. Phagmo Trupa zbudował klasztor w Phagmo, przemianowany później na Sensa Thil.
I Karmapa, Dysum Khjenpa (1110-1193) założył szkołę kamcang, znaną również jako karma kagju. Tradycja ta zawdzięcza siłę i sukces nieprzerwanej linii inkarnacji swego założyciela. Największą sławę zdobyli II Karmapa, Karma Pakszi (1206-1282), III, Rangdziung Dordże (1284-1339) i VIII, Mikjo Dordże (1507-1554). XVI Karmapa Rangdziung Rigpe Dordże (1924-81) został wybrany (na wychodźstwie) głową całej tradycji kagju. Główną siedzibą szkoły był klasztor Curphu (centralny Tybet); na wychodźstwie rolę tę pełni uniwersytet klasztorny w Rumteku (Sikkim). Po śmierci XVI Karmapy rolę regentów pełniło czterech najwyższych lamów tej tradycji: Szamar Rinpocze, Situ Rinpocze, Gjalcab Rinpocze i Dziamgon Kongtrul Rinpocze.
Z phagtru kagju wyłoniło się osiem podszkół. Na czele drikung (‘Brigung) kagju – której założycielem jest Drikung Kjopa Dzigten Gonpo (1143-1217) – stoi obecnie Drikung Kjabgon Cze-Cang (ur. 1946). Jest 37. głową tej linii, mieszka w Ladakhu. Taglung (sTag-lung) kagju powołał Taglung Thangpa Taszi Pel (1142-1210). Głową szkoły jest mieszkający w Sikkimie Szabdrung Rinpocze. Na czele założonej przez Czodzie Gjari Jesze Dordże, znanego także jako Ling Repa (1128-1189), drukpa (‘Brug pa) kagju stoi obecnie XII Drukczen Rinpocze, który odtworzył swój klasztor w Dardżylingu.
Do dziś przetrwały tylko te trzy tradycje (największą z nich jest drukpa). Pozostałe – trophu (Khrophu), założona przez Rinpocze Gjalcę, bratanka Phagmo Trupy, który zbudował klasztor Trophu; marcang (sMar-tsang), utworzona przez Marpę Rinczena Lodro; jelpa (Yel-pa) Jelpy Jesze Ceg; szungseb (Shugs-gseb) Czokji Senge; i jamzang (gYa’abzang) kagju Jeszego Senge – przestały niestety istnieć jako odrębne instytucje, niemniej lamowie innych linii kagju do dziś przekazują pewne doktryny owych szkół.
Tradycję szangpa kagju, jedną z dwóch pierwotnych linii kagju, założył wielki Khjungpo Naldzior (918-1079). W Tybecie studiował bon i dzogczen, następnie wyruszył do Nepalu, gdzie spotkał aczarię Sumati. Został tłumaczem i powędrował do Indii. Studiował pod kierunkiem stu pięćdziesięciu nauczycieli. Został mistrzem doktryn ezoterycznych i egzoterycznych oraz medytacji. Jego najważniejszymi nauczycielami byli Sukhasiddha, Rahulagupta i Niguma, partnerka Naropy. Wiele przekazów otrzymał bezpośrednio od dakiń. Po powrocie do Tybetu przyjął ślubowania od mistrza szkoły kadampa, Langri Thangpy.
Zgodnie z przepowiedniami dakiń, założył klasztor Szang-szong w Jeru Szang w środkowym Tybecie, od którego wzięła nazwę ta tradycja kagju, oraz wiele innych świątyń. W dawnym Tybecie szkoła ta miała ponad sto klasztorów. Najsłynniejszymi uczniami Khjungpo Naldziora byli Mehu Tonpa, Mogczogpa i Szang Gomczo Senge. Jeden z mistrzów tej szkoły, Buton Rinczen Drup, przekazał Congkhapie linię guhjasamadza tantry Curtona Łangi Dordże.
Główne praktyki szangpa kagju to tantry mahakali, czakrasamwary, hewadżry, guhjasamadzy i mahamai, mahamudra oraz sześć doktryn Nigumy. Najważniejszym współczesnym przedstawicielem tej tradycji był Kalu Rinpocze (1905-1989), jeden z najwybitniejszym mistrzów kagju w tym stuleciu. Doktryna wszystkich szkół tradycji kagju opiera się na mahamudrze i sześciu jogach Naropy. Różnice zasadzają się jedynie na rozkładzie akcentów.
Mahamudrę, serce nauk kagju, przedstawia się zgodnie z tradycją sutr i tantr. Oba aspekty tych nauk służą bezpośredniemu zrozumieniu natury umysłu. Choć poszczególne szkoły inaczej rozkładają akcenty, z reguły nauczają mahamudry w kategoriach podstawy, ścieżki i owocu. Najważniejsze praktyki tantryczne tej tradycji to sześć jog Naropy, Czakrasamwara i Mahakala.
W klasztorach szkoły kagju studiuje się Doskonałość Mądrości, madhjamikę, dyscyplinę i fenomenologię, wspólne wszystkim tradycjom buddyzmu tybetańskiego.
Na czele szkoły Kagju stoi obecnie Jego Świątobliwość XVII Karmapa, Ugjen Drodul Trinlej Dordże (ur. 1985).
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Deszek: Największe błogosławieństwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja bon
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja njingma
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja sakja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.