Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Największe błogosławieństwo
Urodziny Jego Świątobliwości Dalajlamy
Tenzin Deszek
Ten szczególny dzień, rocznica urodzin Jego Świątobliwości Dalajlamy, przypomina nam, Tybetańczykom, iż mimo okupacji naszego kraju i wielu związanych z tym przeciwności, jesteśmy najszczęśliwszymi z ludzi. Choć Jego Świątobliwość, manifestacja Czenreziga, Buddy Współczucia, pochyla się ze współczuciem nad wszystkimi bez wyjątku istotami, które cierpią w całym wszechświecie, i udziela niezgłębionych nauk każdemu, kto szuka spokoju umysłu i szczęścia, ze wszystkich narodów na świecie tylko Tybetańczycy zostali pobłogosławieni jego politycznym przywództwem, niezrównaną szczodrością duchowego przewodnictwa w krzewieniu Dharmy Buddy oraz niepojętą inspiracją obecności, która ukazuje każdemu z nas bezmiar potencjału dobra, jaki możemy w sobie obudzić.
Obecną, czternastą inkarnację w linii Dalajlamów, poprzedziło sześćdziesiąt opisanych oraz, ma się rozumieć, niezliczone poprzednie wcielenia, ukryte przed pamięcią świata. Pośród owych sześćdziesięciu, o których mówią kroniki, poprzedzających inkarnacje Czenreziga w postaci Dalajlamów, jest trzydziestu sześciu indyjskich mędrców, dziesięciu pierwszych królów Tybetu oraz czternastu wielkich lamów. Powiada się również, iż w czasach przedhistorycznych, okazując nam szczególną troskę, Czenrezig przywdział fizyczne ciało, by spłodzić pierwszych Tybetańczyków.
Pierwszy Dalajlama przyszedł na świat w 1391 roku. Od tego czasu Jego Świątobliwość bezustannie otaczał Tybet troską większą niż ta, którą matka okazuje jedynemu dziecku. Od trzystu lat jest nam nie tylko duchowym przywódcą, ale i głową naszego państwa. Przywołajmy wizerunek Tysiącrękiego Czenreziga – nic lepiej nie obrazuje bezgranicznej dobroci i pomocy, jakie okazuje wszystkim cierpiącym istotom, na które pada jego współczujące spojrzenie.
Jego Świątobliwość XIII Dalajlama słynął z mądrości i niezmordowanej pracy na rzecz poprawienia losu prostych Tybetańczyków. Po jego odejściu w sierpniu 1933 roku mieszkańcy Lhasy byli świadkami wielu cudownych znaków, które świadczyły, iż jego inkarnacja przyjdzie na świat w północno-wschodniej części kraju.
Podobnych wskazówek udzielił przed śmiercią sam Wielki Trzynasty. Jedną z najczytelniejszych pozostawił wracając, w 1906 roku, z Chin przez Amdo, gdzie odwiedzał liczne klasztory i udzielał nauk. Na kilka dni zatrzymał się wtedy w klasztorze Kumbum – który założył trzeci z linii Dalajlamów w miejscu narodzin Lamy Congkhapy – by zwiedzić słynącą z pięknych widoków okolicę. Spoglądając w zaciszną dolinę, oświadczył, iż pragnie odwiedzić najbliższą wioskę. Choć jego orszak spodziewał się, iż zajmie to tylko chwilę, powoli przeszedł przez całą osadę, zachwycając się jej urodą i czarem. W pewnym momencie zatrzymał się przed jednym z domów, mówiąc, iż chciałby zajrzeć do środka. W ten sposób przekroczył próg domu, w którym miał się narodzić trzydzieści lat później. Kiedy rozpoznawano czternaste wcielenie, starzy mnisi z maleńkiego klasztoru Karma Kagju, w którym Lama Congkhapa przeszedł ceremonię obcięcia włosów, przypomnieli sobie, że Wielki Trzynasty zostawił parę butów – tradycyjny gest, świadczący o pragnieniu powrotu – w przylegającej do Takcer kapliczce.
Latem 1935 roku, gdy cały Tybet modlił się o jak najszybszy powrót umiłowanego przywódcy, wody Lhamoi Lhaco, otoczonego opieką Palden Lhamo jeziora-wyroczni, odsłoniły przed Retingiem Rinpocze – regentem, którego ustanowiono po śmierci XIII Dalajlamy – wizję sylab Ah, Ka i Ma oraz klasztoru o niezwykłym dachu, co wskazywało, iż dziecko zostanie odnalezione w prowincji Amdo w pobliżu klasztoru Kumbum. W odmętach jeziora majaczyła też ścieżka, łącząca klasztor z małym domem o dziwnych rynnach, który wyrastał ze zbocza góry, przypominającej kształtem stupę.
I właśnie w takim domu, tym samym, który zaszczycił swa obecnością Wielki Trzynasty, mnisi Kecanga Rinpocze odnaleźli dwuipółletniego XIV Dalajlamę, witającego ich radosnym śmiechem i lhaskim dialektem, którego nie mógł słyszeć w tym życiu. “Znasz mnie?”, zapytał Kecang Rinpocze; “Jesteś lamą z Sera”, odparło bezbłędnie dziecko. Po takim powitaniu nikt się nie zdziwił, że chłopiec z łatwością wybrał spośród innych przedmioty, należące do poprzedniego Dalajlamy. Błyskawicznie dopełniono formalności, które zakończyła intronizacja w 1940 roku.
Niestety, nad dorosłym życiem Jego Świątobliwości zawisł cień okrutnych zbrodni, jakich dopuścili się na jego kraju i rodakach chińscy komuniści. Niemniej nawet dla tych oprawców Jego Świątobliwość ma tylko to, czego wszyscy pragniemy dla siebie – współczucie oraz życzenie szczęścia i wolności od cierpień. Każdy, kto styka się z Jego Świątobliwością – niezależnie od wyznania i kulturowych uwarunkowań – wie, że obcuje z czymś niezwykłym. Mało kto nie odczuwa prawdziwej miłości i współczucia, którymi Jego Świątobliwość darzy każdą istotę. Dla nas, Tybetańczyków, jest on ponad wszelką wątpliwość ucieleśnieniem Czenreziga, Buddy, czy też Bodhisattwy Współczucia, doskonałą manifestacją ideału bodhisattwy, który niestrudzenie pracuje na rzecz ostatecznego szczęścia każdej istoty i rozwoju naszej cywilizacji. Nie bez przyczyny świat obsypuje go niezliczonymi nagrodami – w tym Pokojową Nagrodą Nobla – w uznaniu zasług w dziele propagowania idei pokojowego rozwiązywania konfliktów.
Jako buddyści pragniemy w pełni rozwinąć dobre właściwości. Owe przymioty zawierają się w dwóch słowach: mądrość i współczucie. Buddyzm przekazuje wiele praktyk i technik, służących rozwijaniu miłości i współczucia: studia, kontemplację, medytację. Podobnie jak przy każdym innym zamierzeniu dobrze mieć jednak wzór, który osiągnął i uosabia to, do czego dążymy. My, Tybetańczycy, w istocie jesteśmy więc najszczęśliwszymi z ludzi, od wieków mając między sobą niepojęte błogosławieństwo obecności serca mądrości i współczucia wcielonej emanacji Czenreziga, która słowem i czynem ukazuje nam, iż nawet w obliczu najtragiczniejszych i najbardziej bolesnych zdarzeń można rozwijać mądrość i współczucie.
O owym szczęściu najlepiej świadczy fakt, iż wszędzie tam, gdzie są Tybetańczycy, codziennie słychać modlitwy o długie życie Jego Świątobliwości. Czy intonowane podczas uroczystych ceremonii, czy potajemnie szeptane pod okiem komunistycznych oprawców, zawsze płyną one z głębi serc. I właśnie z nadzieją na dalsze czerpanie ze skarbnicy największego z błogosławieństw, obecności Jego Świątobliwości Dalajlamy, żarliwie modlimy się dziś o to, by w następnym życiu móc znów być jego uczniami.
Tenzin Deszek - lama z klasztoru Namgjal (na wychodźstwie), 6 lipca 2002
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja bon
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja njingma
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja sakja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja kagju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.