Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Tradycja sakja
Centralna Administracja Tybetańska
Szkoła sakja buddyzmu tybetańskiego jest ściśle związana z linią rodzinną Khon, która wywodzi swój ród od istot niebiańskich. Szkołę sakja założył Khon Konczok Gjalpo (1034-1102); rodzinna linia tej tradycji trwa nieprzerwanie do dzisiaj.
Jeśli idzie o doktrynę, szkoła wywodzi się od indyjskiego jogina Wirupy i Gajadhary, od którego Drogmi Szakja Jesze (992-1074) otrzymał Kalaczakry, Ścieżki i Owocu itd. (przed powrotem do Tybetu studiował on z wieloma innymi mistrzami). Jeden z jego głównych tybetańskich uczniów, Khon Konczok Gjalpo zbudował klasztor w prowincji Cang i nazwał go Sakja, “Szara Ziemia”. Jego szkoła wzięła nazwę od tej świątyni. Syn Khon Konczoka Gjalpo, wybitny nauczyciel Saczen Kunga Njingpo (1092-1158) był dzierżawcą linii tantr i sutr Aria Nagardżuny i Wirupy. Miał czterech synów: Kungabara, Sonama Cemo, Dziecyn Dakpę Gjalcena i Palczena Rinpocze. Sonam Cemo (1142-1182) zasłynął jako wielki uczony już w wieku szesnastu lat. Miał też liczne wizje bóstw medytacyjnych i doprowadził do urzeczywistnienia wielu uczniów. Dziecyn Dakpa Gjalcen otrzymał świeckie ślubowania celibatu i już jako dziecko odznaczał się wielką dojrzałością duchową. W wieku jedenastu lat po raz pierwszy udzielił nauk Hewadżry.
Głównym uczniem Dziecyna Dakpy Gjalcena był jego bratanek, syn Palczena z Opocze, słynny Sakja Pandita Kunga Gjalcen (1182-1251). Sakja Pandita studiował filozofię buddyjską i inne doktryny, logikę, sanskryt, poezję, astrologię i sztukę u wielu mistrzów z Indii, Nepalu, Kaszmiru i Tybetu. W wieku lat dwudziestu siedmiu spotkał kaszmirskiego panditę Śakja Śribhadrę i przyjął pełne ślubowania zakonne. Jego najważniejsze dzieła to Skarbnica logiki i pramany (Tsod-ma rigs-gter) oraz Różnice trzech ślubowań (sDom-gsum rab-dbye).
W 1244 roku Goden-chan, wnuk Czyngisa, zaprosił Sakja Panditę do złożenia wizyty w Mongolii i został jego uczniem. W 1253 roku następca Godena, Kubilaj-chan zaprosił na swój dwór bratanka Sakja Pandity, Drogona Czoegjala Phagpę, który stworzył nowy mongolski alfabet. Lama wywarł na chanie wrażenie na tyle silne, iż ogłosił on buddyzm religią państwową Mongolii. Podarował też Phagpie trzy prowincje Tybetu, czyniąc go w ten sposób pierwszym duchowym i politycznym władcą, rządzącym całym krajem. Po śmierci Phagpy na tronie zasiadł jego brat Czagna. Sakjapowie władali Tybetem przez ponad sto lat.
Tiszri Kunglo (1299-1327), najstarszy z piętnastu wnuków brata Sakja Pandity, ustanowił cztery dynastyczne domy: Żithong, Rinczen Gang, Lhakhang i Duczo. Do dziś przetrwały tylko dwa ostatnie. W XV wieku dynastia Duczo podzieliła się na dwie linie, nazywane pałacami: Dolma Phodrang i Phuncog Phodrang. Ich obecnym hierarchą jest Sakja Trizin.
Ngałang Kunga Thekczen Rinpocze (ur. 1945), głowa tradycji sakja, mieszka w Dehra Dun w Indiach, a Dagczen Rinpocze (ur. 1929) w Stanach Zjednoczonych. Khon Konczok Gjalpo ustanowił sukcesję dziedziczną; tradycyjnie na czele szkoły stoją stają, kolejno, głowy dwóch pałaców. Obecny hierarcha jest czterdziestym pierwszym dzierżawcą tronu.
Najważniejsi mistrzowie szkoły sakja to Saczen Kunga Njingpo (1092-1158), Sonam Cemo (1142-1182), Dakpa Gjalcen (1147-1216), Sakja Pandita Kunga Gjalcen (1182-1251) i Drogon Czoegjal Phagpa (1235-1280), nazywani Pięcioma Patriarchami Tradycji Sakja. Następnie wymienia się Sześć Klejnotów Tybetu: Jaktuka Sangje Pala i Rongtona Małe Sengje, którzy słynęli ze znajomości sutr, Ngorczena Kungę Zangpo i Zongpę Kungę Namgjala, mistrzów tantr, oraz Gorama Sonama Sengje i Szakja Czogdena, mistrzów sutr i tantr. Gorampa Sonam Sengje wprowadził do tradycji tej szkoły formalne studia logiki.
Podobnie jak w przypadku innych szkół buddyzmu tybetańskiego, w łonie tradycji sakja powstawały liczne podszkoły. Linia Ngorczena Kungi Zangpo (1382-1457) i jego następców, między innymi Konczoka Lhundrupa, Tharce Namkhi Pelsanga i Drubkhanga Paldena Dhondupa, nazywa się ngor, natomiast linia Carczena Losela Gjaco (1502-1556) – car lub linią szeptanego przekazu car. Doktryna tej ostatniej opiera się na trzynastu złotych pismach car, np. tajemnych doktrynach większego i mniejszego Mahakali, Wadżrajogini czy Dzambhali. Linię khon porównuje się do głównego pnia drzewa tradycji sakja, a ngorpę i carpę – do jego gałęzi, co daje w sumie trzy szkoły (Sa-Ngor-Tsar-gsum).
Najważniejsze nauki i praktyki szkoły sakja, lamdre (Lam-‘bras), Ścieżka i jej Owoc, mają doprowadzić adepta do osiągnięcia stanu Hewadżry. Stanowią one syntezę wszystkich ścieżek i owoców nauk ezoterycznych i egzoterycznych. Nauki lamdre pochodzą od indyjskich nauczycieli Wirupy, Awadhuti, Gajadhary i Śakjamitry, który był uczniem Nagardżuny. Do Tybetu przeniósł je Drogmi-Tłumacz, a jego następcy przekazują do dzisiaj. W czasach Muczena Sempy Czenpo Konczoka Gjalcena, ucznia Ngorczena Kungi Zangpo (1382-1457), przekaz lamdre podzielił się na dwie tradycje: Wyjaśnień dla bliskich uczniów (sLob-bshad) oraz zgromadzeń (Tshog-bshad). Punktem wyjścia filozofii ścieżki i jej owocu jest nierozdzielność samsary i nirwany. Adept nie może osiągnąć nirwany, spokoju, porzucając samsarę, cykl odrodzeń, ponieważ umysł jest korzeniem zarówno samsary, jak i nirwany. Przesłonięty zaciemnieniami, przybiera formę samsary, oczyszczony – nirwany. Adept musi urzeczywistnić ich nierozdzielność w medytacji.
W uniwersytetach klasztornych szkoły sakja studiuje się osiemnaście głównych traktatów, dotyczących doskonałości mądrości, dyscypliny monastycznej, poglądu środkowej ścieżki, fenomenologii, logiki i epistemologii, oraz pisma tradycji sakja: Skarbnicę logiki i pramany, Różnice trzech ślubowań, dzieła Gorampy Sonama Sengje i innych mistrzów. Po złożeniu końcowych egzaminów adept otrzymuje tytuł każipy, kaczupy lub rabdziampy. Główne praktyki tantryczne tej tradycji to Hewadżra, Czakrasamwara, Mahakala.
Do najważniejszych klasztorów szkoły sakja w Tybecie środkowym należą Nalanda w Phenpo, wzniesiona przez Rongtona Szedzia Kunriga, Lhakhang Czenmo Khona Konczoka Gjalpo, Cedom Sisum Namgjal Namkhi Taszi Gjalcena i Ngor Ewam Czodhen Ewama Kungi Zangpo. W Khamie słynęły Dhondup Ling i Lhundup Teng, a Deur Czode w Amdo. Większość odtworzono na wychodźstwie, w Indiach i Nepalu.
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Deszek: Największe błogosławieństwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja bon
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja njingma
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja kagju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.