Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
Centralna Administracja Tybetańska
Legenda mówi, że Tybet jest krainą Awalokiteśwary, a Tybetańczycy – potomkami tego Bodhisattwy Współczucia i olbrzymki, będącej emanacją bogini Tary. Ich dzieci zamieszkały w dolinie Jarlung.
Tybetańczycy, mówią dalej legendy, nie mieli jednego władcy aż do 127 roku p.n.e., kiedy to w Jarlungu zjawił się – przeleciawszy nad Himalajami – wielki przegrany Mahabharaty, indyjski król Rupati. Dwunastu mędrców, kapłanów bonu ofiarowało mu tron i, sądząc, że zstąpił z nieba, nadało imię Niatri Cenpo. Tybetańczycy stworzyli odrębną, prostą cywilizację, opartą na idei zależności człowieka i przyrody. Pierwszą religią Tybetu był bon – praktykowany do dziś – choć w postaci głęboko zmienionej kontaktami z buddyzmem, w tybetańskich społecznościach na wychodźstwie.
Później religią państwową stał się buddyzm. Po raz pierwszy nauki buddyjskie trafiły do Tybetu w 173 roku n.e., za czasów króla Lha Thothori Niancena, stając się z czasem, dzięki zabiegom kolejnych władców, integralną częścią życia Tybetańczyków.
Król Songcen Gampo zasiadł na tronie w wieku lat trzynastu. Kazał zbudować dwie lhaskie świątynie: Rasa Trulnang Cuglakhang i Ramocze Cuglakhang. Wysłał do Indii ministra Thonmi Sambhotę, by ten nauczył się sanskrytu i stworzył tybetański alfabet, wzorowany na indyjskim. Zaprosił do Tybetu aczarię Kumarę i bramina Szankarę z Indii oraz nepalskiego aczarię Szilmandziu, którzy zaczęli przekładać i propagować nauki Buddy. Choć sam król nie poświęcił się intensywnym studiom buddyjskim, udzielał wielu ludziom pouczeń, opartych przede wszystkim na naukach Aria Awalokiteśwary.
Buddyzm rozwijał się jeszcze szybciej za czasów króla Trisong Decena, który zaprosił do Tybetu opata Śantarakśitę i aczarię Padmasambhawę. Błyskawicznie, z ogromnym entuzjazmem przekładano pisma buddyjskie. Źródła mówią, że z tybetańskimi tłumaczami współpracowało stu ośmiu uczonych indyjskich, którzy uczestniczyli również w zakładaniu pierwszych klasztorów.
Minęły trzy pokolenia i religijny król Tri Ralpaczen wydał dekret, na mocy którego każdego mnicha utrzymywać miało siedem gospodarstw. W całym kraju wznoszono tysiące świątyń. Król zaprosił do Tybetu wielu buddyjskich mistrzów, takich jak Dzinamitra, Surendrabodhi i Danaśila, którzy pomagali tybetańskim tłumaczom, między innymi Jeszede, w wypracowaniu nowej terminologii i ujednoliceniu starych przekładów. Ta złota era, którą nazywa się “epoką trzech królów religii”, wkrótce się skończyła. Następca Ralpaczena, Lang Darma, nie popierał buddyzmu. Klasztory zamknięto, a mnichów zmuszano do wyrzeczenia się święceń. Wielu wcielono do armii. Tybetańskie imperium rozpadło się na niezliczone księstwa; buddyzm przeżywał trudny, mroczny okres.
Mar Szakja Jesze, Jogedziung i Cang Rabsel, dzierżawcy monastycznej linii opata Śantarakśity, zdołali jednak uciec do Dome w północno-wschodnim Tybecie, gdzie dzięki obecności dwóch chińskich mnichów udzieli pełnych święceń Laczen Gongpie Rabselowi, który odbudował później tybetańską społeczność klasztorną. Linie monastyczne zostały wzmocnione i rozbudowane dzięki przybyciu do górnego Ngari (zachodni Tybet) Sadhupali oraz Śakjaśri, wielkiego uczonego z Kaszmiru. Mnisi wyświęceni przez Gongpę Rabsela, Lumeja i innych nauczycieli wrócili do Tybetu Środkowego, rozpoczynając renesans buddyzmu. Odbudowano klasztory i przekazano nauki buddyjskie nowemu pokoleniu.
W tym okresie – za sprawą Lha Lamy Jesze O, który, jak pierwsi królowie, wysyłał najzdolniejszych uczniów do Kaszmiru, będącego wówczas jedną ze stolic świata buddyjskiego – buddyzm rozwijał się najszybciej w zachodnim Tybecie. Największą rolę w budowaniu nowych klasztorów i propagowaniu nauk Buddy odegrali tu wielki tłumacz Rinczen Zangpo (958-1055) oraz Legpa Szerab. Dzięki Lha Lamie Jesze O udało się zaprosić do Tybetu wielkiego indyjskiego mistrza Atiśię, który tchnął w doktrynę nowe życie. Atiśia napisał słynny traktat, Kaganek ścieżki oświecenia, który stał się wzorem dla wszystkich nauk stopniowej ścieżki, lamrim, wszystkich szkół buddyzmu tybetańskiego.
Najbardziej znanym uczniem Atiśi był Drom Tonpa, który zebrał jego nauki i założył szkołę Kadampa. W tym czasie Tybet ponownie nawiązał kontakt z buddyjskimi mistrzami z Indii, dzięki czemu rozwijały się inne linie przekazu nauk. Stopniowo wyłoniły się trzy nowe tradycje: sakja, kagju i gelug, istniejące – obok ningmy, której początek dał Guru Padmasambhawa – do dzisiaj.
Kiedy Mongołowie zdobyli poważne wpływy w Tybecie, ich władców połączyła szczególna więź, “opiekun-kapłan”, z tybetańskimi lamami szkoły sakja. W 1253 roku Kubilaj-chan ofiarował trzy prowincje Tybetu Drogonowi Czoegjalowi Phagpie, którego następcy władali krajem przez 105 lat. W 1358 kontrolę nad Tybetem przejął Tai Situ Dziangczub Gjalcen; do 1453 roku panowali Phagmodrupowie. Po nich przyszły cztery pokolenia królów Rinpung (1435-1565) i trzy Cangpów (1566-1641).
W XVI wieku zaczęły rosnąć wpływy gelugpów. III Dalajlama Sonam Giaco (1543-1588) wzmocnił pozycję swojej szkoły, nauczając buddyzmu Mongołów. W 1578 Altan-chan zaprosił go do Mongolii i nadał mu tytuł “dalajlamy” (“Ocean Mądrości”). IV Dalajlama urodził się w Mongolii i kształcił w Tybecie. W 1642 roku Guszri-chan poparł Ngałanga Lobsanga Giaco (1617-1682), V Dalajlamę (nazywanego przez Tybetańczyków Wielkim), pomagając mu stać się najwyższym politycznym i duchowym przywódcą Tybetu. Wtedy też powstał funkcjonujący do dziś systemu rządów, nazywany Ganden Phodrang.
W 1959 roku coraz bardziej agresywna polityka Chin w Tybecie zmusiła Dalajlamę do opuszczenia kraju i szukania azylu w Indiach. Jego Świątobliwość powołał rząd emigracyjny, który odpowiada za kształcenie uchodźców, prowadzenie obozów, w których mieszkają, sprawy polityczne itd. Podejmuje też liczne inicjatywy, których celem jest zachowanie i rozwój kultury Tybetu. Ministerstwo ds. Religii i Kultury odpowiada również za społeczność monastyczną.
W trzech prowincjach Tybetu działało ponad sześć tysięcy klasztorów. Niemal wszystkie zostały całkowicie zniszczone przez Chińczyków. Na wychodźstwie – w Indiach, Nepalu i Bhutanie – odtworzono dotychczas ponad dwieście instytucji klasztornych.
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Deszek: Największe błogosławieństwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja bon
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja njingma
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja sakja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja kagju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.