Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Tradycja bon
Centralna Administracja Tybetańska
Bon jest najstarszą tradycją duchową Tybetu. Według pism bonu, w tym eonie pojawić się ma osiemnastu oświeconych nauczycieli. Oświeconym nauczycielem tej epoki jest Toenpa Szenrab, twórca bonu. Miał on urodzić się w mitycznej, ukrytej krainie Olmo Lung Ring. Tradycja mówi, że góruje nad nią szczyt Jung-drung Gu-ceg (Gmach dziewięciu swastyk), który może odpowiadać górze Kailaś w zachodnim Tybecie. Świętość Olmo Lung Ring oraz owej góry sprawia, że odwrócona swastyka i liczba dziewięć są bardzo ważne dla tej tradycji.
Toenpa Szenrab miał najpierw zgłębiać doktryny bonu w niebie, a następnie ślubować u stóp boga współczucia, Szenli Okara, że poprowadzi mieszkańców naszego świata. Mając trzydzieści jeden lat wyrzekł się świata, zaczął prowadzić życie ascety i nauczać, by pomóc istotom tonącym w oceanie bólu i cierpień. Dotarł do Tybetu – położonej w pobliżu Kailaśu krainy Żang Żung, centrum kultury i nauk bonu. O życiu Toenpy Szenraba opowiadają trzy księgi: mDo-‘dus, gZer-mi oraz gZi-brjid. Dwie pierwsze uchodzą za “ukryte skarby” (gTer-ma), odkryte w X lub XI wieku. Trzecia należy do linii przekazu ustnego.
Nauki Toenpy Szenraba dzieli się na dwie kategorie. Cztery portale i jedna skarbnica (sGo-bzhi mDzod-lizga) to: ezoteryczna doktryna białej wody (Chab-dkar), czarna woda (Chab-nag) – przypowieści, rytuały magiczne, pogrzebowe i odkupienia, kraina Phan (‘Phanyul), obejmująca dyscyplinę klasztorną i filozofię, niebiański przewodnik (dPon-gasa), poświęcony naukom wielkiej doskonałości, oraz skarbnica (m-Tho-thog), zawierając najważniejsze nauki wszystkich czterech portali.
Kategoria druga to dziewięć dróg bonu (Bon theg-pa rim-dgu): droga przepowiedni (Phyva-gshen theg-pa) dotyczy czarów, astrologii, rytuału i przepowiadania przyszłości, droga świata widzialnego (sNang-shen theg-pa) opisuje wszechświat, droga iluzji (‘Phrul-gshen theg-pa) zawiera rytuały odpierania negatywnych sił, droga istnienia (Srid-gsheng theg-pa) tłumaczy rytuały pogrzebowe i pośmiertne, droga świeckich uczniów (dGe-bsnyen theg-pa) omawia dziesięć zasad prawego postępowania, droga mnicha (Drnag-srnng theg-pa) poświęcona jest zasadom dyscypliny klasztornej, droga pierwotnego dźwięku (Adkar theg-pa) dotyczy zespolenia adepta z mandalą najwyższego oświecenia, droga pierwotnego szen (Ye-gsheng theg-pa) opisuje przymioty prawdziwego mistrza tantrycznego i duchowe zobowiązania ucznia, a droga najwyższej doktryny (Bla-med theg-pa) to nauki wielkiej doskonałości.
Dziewięć dróg dzieli się na trzy grupy: przyczynowe (rGyui-theg-pa) – pierwsze cztery, rezultatu (‘Brns-bu’i-theg-pa) – cztery kolejne, i niezrównaną, nazywaną też wielkim spełnieniem (Khyad-par chen-po’i-theg-pa lub rDzogs-chen) – dziewiąta. Składają się one na kanon bonu, obejmujący ponad dwieście tomów sutr (mDa), doskonałości mądrości (‘Bum), tantr (rGyud) i wiedzy (mDzod). Należą do niego również dzieła poświęcone rytuałom, sztuce, rzemiosłu, logice, medycynie, poezji i prozie. Wiedza (mDzod) – to między innymi oryginalna kosmologia i kosmogonia bonu, choć niektórzy uczeni uważają, że przypomina pewne doktryny ningmapy.
Kiedy władcy Tybetu zostali patronami buddyzmu, zaczęły się prześladowania wyznawców bonu. Nie zachowały się o nim praktycznie żadne wzmianki z VIII-XI wieku. Niemniej dzięki wierze i wytrwałości takich mistrzów, jak Drenpa Namkha i Szenczen Kunga bon przetrwał i zajął należne mu miejsce u boku buddyzmu.
Od XI wieku wzniesiono w Tybecie ponad trzysta klasztorów bonu – w tym najważniejsze: Jeru Ensakha, Kjikhar Riszing, Zangri, Menri i Jungdrung Ling w U-Cangu oraz Nangleg Gon, Khjunglung Ngulkar w Khamie i Amdo. Menri i Jungdrung były największymi klasztornymi uniwersytetami klasztornymi tej tradycji. W XIX wieku zaczął się renesans bonu dzięki Szarzy Taszi Gjalcenowi, który zostawił po sobie osiemnaście tomów nauk i tchnął w tę szkołę nowe życie. Jego następca Kagja Khjungtrul Dzigme Namkha wykształcił wielu uczniów i to nie tylko w doktrynach bonu, ale wszystkich tybetańskich dyscyplinach. Niemniej później chińscy okupanci zgotowali bonowi taki sam los, jak innym tradycjom Tybetu.
Dzięki wytrwałej pracy opata Lungtoka Tenpai Gjalcena Rinpocze, czcigodnego Sagje Tenzina i garstki starych mnichów – przy poparciu Jego Świątobliwości Dalajlamy i emigracyjnej Rady ds. Religii i Kultury – udało się odtworzyć małą społeczność bonpów w klasztorze Taszi Menri Ling w Dolanji, w Indiach. Przez dłuższy czas był to jedyny ośrodek, w którym młodzi mnisi mogli odebrać pełną edukację w zakresie filozofii, dyscypliny monastycznej, rytuału i sakralnych tańców bonu. Otrzymują też nowoczesne wykształcenie oraz zgłębiają tybetańską gramatykę, medycynę, astrologię i poezję. Po złożeniu ostatnich egzaminów uzyskują tytuł gesze (doktora filozofii bonu).
W następnych latach w Indiach i Nepalu powstało czternaście innych klasztorów, w tym Taszi Thaten Ling. Planuje się również wzniesienie ośrodka studiów międzynarodowych w Nepalu.
Jego Świątobliwość Dalajlama wspiera inicjatywy wyznawców bonu. Dwukrotnie odwiedzał Dolanji. Wiedza i postępy młodych mnichów zrobiły na nim wielkie wrażenie. Podczas konferencji tulku wszystkich tradycji, która odbyła się w Sarnath w 1988 roku, mówił o konieczności zachowania i rozwijania bonu, pierwotnego źródła tybetańskiej kultury, które odegrało ogromną role w kształtowaniu tożsamości Tybetańczyków.
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Deszek: Największe błogosławieństwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja njingma
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja sakja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja kagju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.