Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Tradycja njingma
Centralna Administracja Tybetańska
Szkoła njingma buddyzmu tybetańskiego wywodzi się od indyjskiego mistrza, Guru Padmasambhawy, który przybył do Tybetu w 817 roku na zaproszenie króla Trisong Decena, by ujarzmić siły, utrudniające rozwój buddyzmu. Guru Rinpocze, jak nazywają go Tybetańczycy, związał owe demony ślubowaniami, czyniąc z nich sprzymierzeńców nauk buddyjskich. Wraz z wielkim bodhisattwą, opatem Śantarakśitą, zbudował następnie klasztor Samje, w którym przetłumaczono niezliczone pisma, należące do kanonu buddyzmu.
Guru Rinpocze intensywnie nauczał, przede wszystkim najwyższych klas tantry. Jego dwudziestu pięciu głównych uczniów – pierwszych tybetańskich adeptów buddyzmu – słynęło z niezwykłych właściwości. Namkhi Ningpo miał, na przykład, podróżować na promieniu światła, Khandro Jesze Cogjal ożywiać zmarłych, Wajroczana przepowiadać przyszłość, Nanam Jesze szybować po niebie, Kała Pelceg czytać w myślach, Dźniana Kumara posiadać magiczne moce itd.
Do Tybetu przybywali również inni mistrzowie buddyjscy z Indii: Wimalamitra, Buddhaguhja, Śantipa i Dharmakirti. W tym okresie najpopularniejsze były tajemne praktyki tantryczne, a nie studia nad logiką i filozofią buddyjską. Nawet tłumacze, tacy jak Wajroczana, Njag Dźniana Kumara czy Nubczen Sangje Jesze, pracowali nad przekładami ezoterycznych traktatów (np. Kun-byed rgyal-po, mDo-dgougs-‘dus czy cykl Mahamai) w wielkiej tajemnicy.
Widząc, że uczniowie nie są jeszcze gotowi na przyjęcie wielu nauk – lub że lepiej będą one służyć w innej epoce – Guru Padmasambhawa ukrył setki skarbów w formie pism, wizerunków i przedmiotów rytualnych, udzielając przy tym szczegółowych instrukcji, dotyczących sposobu ich ujawniania dla dobra przyszłych pokoleń. Później ponad stu mistrzów odkrywało owe skarby i przekazywało je swoim uczniom. Obok linii nauk tantrycznych istnieje więc linia skarbów; łączą się one z doktryną dzogczen, wielkiego spełnienia, której nauczali Garab Dordże, Śri Śimha, Guru Rinpocze, Dźniana Sutra, Wimalamitra i inni.
Szkoła njingma dzieli nauki buddyjskie na dziewięć pojazdów: trzy wspólne (słuchających, urzeczywistniających w samotności oraz bodhisattwów – obejmujące doktryny sutr, których nauczał Budda Śakjamuni), trzy tantry zewnętrzne (krija tantra służy przede wszystkim oczyszczeniu, kładąc nacisk na stosowne postępowanie i proste praktyki wizualizacyjne; upa tantra rozwija przymioty zewnętrzne i wewnętrzne poprzez utożsamienie z bóstwem medytacyjnym; joga tantra polega na rozwijaniu siły wewnętrznej według nauk Wadżrasattwy) oraz trzy tantry najgłębsze (mahajoga kładzie największy nacisk na fazę budowania, oczyszczając zwykłą percepcję i przywiązanie przy pomocy czystego widzenia i dumy bóstwa; annujoga koncentruje się na praktykach fazy spełniającej, w których ciało wadżry służy urzeczywistnieniu pierwotnej świadomości; atijoga pozwala adeptowi na całkowite przekroczenie zwykłego czasu i doświadczenia poprzez praktyki fazy budowania i fazy spełniającej, według nauk Buddy Samantabhadry). Sześciu pierwszych pojazdów nauczają wszystkie szkoły buddyzmu tybetańskiego; trzy ostatnie, tantry najgłębsze, są specjalnością tradycji njingma.
Subtelne różnice w prezentacji nauk dzogczen doprowadziły do wyłonienia się trzech podszkół: szkoły umysłu (Sems-sde) linii Śriśimhy i Wajroczany; szkoły środka (kLong-sde) linii Longde Dordże Zampy, Śriśimhy i Wajroczany oraz szkoły kwintesencji instrukcji (Man-ngag-sde) wywodzącej się bezpośrednio z linii kropli serca (sNying-thig) nauk Guru Padmasambhawy. Świeccy adepci njingmapy recytują modlitwy Padmasambhawy, świętują dziesiątego i dwudziestego piątego dnia kalendarza księżycowego itd. Wielu odbywa tradycyjne odosobnienie medytacyjne, które trwa trzy lata i trzy.
Historia powstania tantr mówi o trzech liniach. Linia intencji Buddy – to nauki ciała prawdy pierwotnego Buddy Samantabhadry, który miał udzielać tantrycznych instrukcji zgromadzeniu doskonale oświeconych istot, będących emanacjami samego ciała prawdy. Nauki te są więc poza zasięgiem zwykłych ludzi. Linia dzierżawców mądrości odnosi się do nauk ciała radości Wadżrasattwy i Wadżrapani, które w świecie ludzi jako pierwszy przekazywał Garab Dordże. Trafiły one do Tybetu za pośrednictwem Mandziuśrimitry, Śriśimhy, Guru Rinpocze, Dźniana Sutry, Wimalamitry i Wajroczany. Ostatnia, linia szeptana, to nauki ciała emanacji pięciu rodzin buddy. Jako pierwszy otrzymał je Śriśimha i przekazał Guru Rinpocze, ten zaś Wimalamitrze, dając początek linii przekazu, której nie przerwano do dziś. Te właśnie nauki otrzymują zwykli praktykujący, niemniej wielcy mistrzowie dzogczen mogą mieć instrukcje należące do dwóch pierwszych linii.
Inna tradycja mówi o sześciu liniach pochodzenia tantr, dodając linię zleconych instrukcji (bK’a-babs lung-bstan-gyi-brgyud-pa), linię doktryn skarbów tych, którzy mają szczęście (Las-‘phrn gter-gyi-brgyud-pa) oraz linię powierników, ustanowionych [mocą] modlitw (sMon-lam gtad-rgya’i-brgyud-pa).
Tantryczne pisma i przekazy njingmy dzieli się na trzy grupy: nauki ustne, skarby i wizje. Dalsze podziały obejmują tantry i inne pisma związane z cyklem mahajogi, rdzenne i wyjaśniające tantry cyklu annujogi oraz tantry cyklu atijogi i dzogczen.
Na przekaz skarbów składają się niezliczone teksty ukryte przez Guru Rinpocze w IX wieku lub otrzymane przez wielkich, oświeconych mistrzów podczas medytacyjnych wizji. Najważniejsi z setek odkrywców owych skarbów to Njangral Nima Yzer (1124-1192), Guru Czołang (1212-1270), Dordże Lingpa (1346-1405), Padma Lingpa (ur. 1405) i Dziamjang Khjence (1820-1892), nazywani pięcioma królami mistrzów skarbów.
Sto tysięcy tantr njingmy, zebranych przez Tertona Ratna Lingpę (1403-1473) i Kunkhjen Longczena Ramdziampę (1308-1363), obejmuje kanon buddyzmu mahajany (kangjur i tangjur) oraz wiele skarbów. Inne ważne dzieła tej tradycji to sześćdziesiąt tomów Rinczen Terdzod zebranych przez Kongtrula Jinten Giaco (1813-1899), pisma Rongzoma, Dodrupczena, Patrula i Miphama. Najstarszą świątynią njingmy jest klasztor Samje, zbudowany przez Śantarakśitę i Guru Rinpocze pod patronatem króla Trisong Decena. Następny duży klasztor wzniesiono dopiero w XII wieku. Czokpa Dziangczub Palden zbudował klasztor Neczung w Tybecie środkowym, a Ka Dampa Deszeg (1112-1192) klasztor Kathok w Khamie (1159).
W przeciwieństwie do innych szkół njingma bardzo długo nie była zinstytucjonalizowana. Dopiero w XV wieku pojawiły się wielkie uniwersytety klasztorne, takie jak Mindroling, powołany przez Rigzina Terdaga Lingpę, znanego też jako Minling Terczen Gjurme Dordże (1646-1714), i Dordże Drag, wzniesiony przez Rigzina Ngagi Łangpo w środkowym Tybecie w 1659 roku. W Khamie zbudowano Paljul (Rigzin Kunsang Szerab, 1665), Dzogczen (Dzogczen Pema Rigzin, 1685) i Żeczen (Żeczen Rabdziampa, 1735), a w Amdo Dodrupczen i Darthang.
Najważniejsze instytucje klasztorne odtworzono na wychodźstwie. Na czele szkoły njingma stoi obecnie Penor Rinpocze. Wśród wielkich mistrzów duchowych tej tradycji znajdują się, między innymi, Minling Triczen Rinpocze, Trulszik Rinpocze i Taglung Cetrul Rinpocze.
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-25: Władze Dzomdy zmuszają do powrotu wszystkich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Larung Gar nie jest Szambalą
- Raporty HFPC, 2014-09-16: Chiny zapowiadają budowę domów opieki dla tybetańskich duchownych
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddyzm tybetański w wydaniu partii
- Raporty HFPC, 2014-08-28: Władze wymuszają klakę dla „fałszywego Panczena” w Namlingu
- Raporty HFPC, 2014-08-12: Powrót uwięzionego opata do klasztoru Rongpo w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Polityka partii wobec religii w Tybecie
- Raporty HFPC, 2014-07-18: Samobójstwo mnicha w proteście przeciwko restrykcjom w Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-21: Komisariaty w klasztorach Kanlho
- Raporty HFPC, 2014-06-11: Specjalne środki bezpieczeństwa z powodu ceremonii buddyjskiej w Coe
- Raporty HFPC, 2014-06-05: Władze w Darcedo aplikują duchownym „pięć radości”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O skutkach tak zwanych dziesięciu nowych cnót
- Raporty HFPC, 2014-05-22: Kampania wymuszania „lojalności” w Pemie
- Raporty HFPC, 2014-05-17: Władze wymuszają zmianę zarządu klasztoru Zilkar w Tridu
- Raporty HFPC, 2014-04-09: Władze niszczą młyny modlitewne w Mato
- Raporty HFPC, 2014-03-05: Tybetańczycy witają Nowy Rok w intencji długiego życia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2014-02-22: Zatrzymania za ratowanie zwierząt w Gologu
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-12-24: Zatrzymanie za „fałszywego tulku” Rongpo w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Wzrost napięcia, demonstracja solidarności po zamknięciu klasztoru w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-08-05: Zamknięcie klasztoru Rongpo, wydalenie mnichów w Nagczu
- Raporty HFPC, 2013-07-25: Władze chińskie przerywają wielką ceremonię religijną w Gepasumdo
- Raporty HFPC, 2013-07-16: Więcej rannych, nowe informacje o ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-12: Rośnie liczba rannych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-09: Ośmiu rannych, wielu zatrzymanych po ataku policji w Dału
- Raporty HFPC, 2013-07-07: Policja strzela do Tybetańczyków świętujących urodziny Dalajlamy w Dału
- Raporty HFPC, 2013-06-28: Władze zezwalają na portret Dalajlamy w lhaskim Gandenie
- Raporty HFPC, 2013-06-27: „Eksperymentalne” złagodzenie restrykcji religijnych w dwóch prowincjach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XIII Dalajlama Thupten Gjaco: Proklamacja
- Raporty HFPC, 2013-01-31: „Reedukacja” przełożonych trzech największych lhaskich klasztorów
- Raporty HFPC, 2013-01-30: Doniesienia o uprowadzeniu przełożonych „trzech siedzib” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Jumco: List do Jego Świątobliwości Panczenlamy
- Inne raporty, 2013-01-20: Dwa lata reedukacji przez pracę za publikacje i zdjęcia Dalajlamy
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lamowie Rebgongu: Apel o przerwanie samospaleń
- Raporty HFPC, 2012-09-06: Procesja z portretami Dalajlamy w Bathangu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Saga Dała w płomieniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Przeobrażanie języka protestu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kult portretu
- Inne raporty, 2012-04-04: Koniec dwumiesięcznej gehenny lhaskich pielgrzymów
- Raporty HFPC, 2012-03-19: „Rocznicowy” protest mnichów w Czency
- Raporty HFPC, 2012-03-16: „Pięć zadań”, „dziewięć obowiązkowych”, „sześć celów” i „długoterminowe zarządzanie”
- Raporty HFPC, 2012-03-12: Władze przejmują zarządzanie klasztorami w Driru
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Losarowe taszi delek
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Posłanie
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Sopa Rinpocze: Pożegnalny list
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wspaniałości klasztoru Dzogczen
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie fali samospaleń w Tybecie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Oświadczenie w sprawie kolejnego odrodzenia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamgon Lodro Thaje: Modlitwa o szczęście Tybetu
- Raporty HFPC, 2011-08-17: Napięta sytuacja, oblężenie klasztoru w Kardze
- Raporty HFPC, 2011-08-16: Samospalenie mnicha w Dału
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Kto zrównał z ziemią Ganden
- Inne raporty, 2011-08-01: Bojkot „chińskiego” Panczenlamy
- Raporty HFPC, 2011-07-28: Intronizacja portretu Dalajlamy w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Deszek: Największe błogosławieństwo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Inne raporty, 2010-08-18: Władze chińskie konfiskują zdjęcia Karmapy
- Raporty HFPC, 2010-07-24: Aresztowanie opata, samobójstwo mnicha w Nagczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oni są dla nas wszystkim
- Raporty HFPC, 2010-01-01: Tybet w 2009 roku. Chronologia
- Inne raporty, 2009-06-11: Procesja i zatrzymania w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rangzen: Nie gnijcie w Pekinie
- Raporty HFPC, 2009-02-19: Zmiany w statucie Stowarzyszenia Buddyjskiego w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nauczanie patriotyzmu w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Rząd Ludowy TPA Ganzi: Nowe przepisy dotyczące klasztorów i duchownych uczestniczących w protestach w TPA Ganzi
- Inne raporty, 2008-01-16: Samobójstwa mnichów z klasztoru Panczenlamy
- Inne raporty, 2008-01-15: Kradzież starożytnych posągów z tybetańskiego klasztoru
- Raporty ICT, 2007-11-28: Reakcja Chin na słowa Dalajlamy ujawnia sens nowych przepisów
- Raporty ICT, 2007-11-01: Protest przeciwko zniszczeniu posągu
- Raporty TCHRD, 2007-10-30: Zamknięcie klasztoru Pangsa
- Raporty HFPC, 2007-10-22: Starcia mnichów z policją w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2007-10-09: Zniszczenie kolejnego posągu i nowe restrykcje
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Państwowa Administracja Spraw Religijnych: Zarządzenie nr 5
- Raporty ICT, 2007-08-15: Nowe przepisy dla inkarnowanych lamów – więcej kontroli państwa
- Raporty TCHRD, 2007-06-05: Zniszczenie wielkiego posągu Guru Rinpocze w Samje
- Inne raporty, 2007-05-31: Władze wymuszają rezygnację tybetańskiego opata w Gologu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: XI Stały Komitet Rządu Ludowego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego: Przepisy dotyczące kwestii religijnych w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-05-19: Restrykcje w świętym miesiącu Saga Dała
- Raporty TCHRD, 2007-04-25: Osiemnaste urodziny Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Czas zagłady Dharmy
- Raporty HFPC, 2007-03-15: Zakaz praktyk religijnych w Lhasie
- Inne raporty, 2007-03-10: Tybetańskie klasztory: więcej kontroli
- Inne raporty, 2007-01-09: Aresztowanie Tybetańczyka, który ratował owce z rzeźni
- Raporty ICT, 2006-07-17: Tysiące Tybetańczyków czekają na Dalajlamę w Amdo
- Raporty TCHRD, 2006-05-17: Nowe kampania polityczna w Tybecie
- Raporty ICT, 2006-04-25: 17. urodziny Panczenlamy – zaostrzenie kontroli nad religią
- Raporty ICT, 2006-04-13: Dalajlama wykluczony z konferencji buddyjskiej
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Inne raporty, 2005-12-22: Aresztowania za plakat poświęcony Dalajlamie
- Raporty TCHRD, 2005-11-30: Nowe informacje o aresztowanych mnichach Drepungu
- Raporty ICT, 2005-11-30: Nowa fala „edukacji patriotycznej” w Lhasie
- Raporty TCHRD, 2005-11-29: Milczący protest w klasztorze Drepung
- Inne raporty, 2005-11-29: Aresztowanie mnichów; zamknięcie klasztoru
- Inne raporty, 2005-11-10: Kampania przeciwko lamom związanym z Dalajlamą
- Raporty TCHRD, 2005-11-09: Tajemnicza śmierć mnicha i kampania „edukacji patriotycznej” w Drepungu
- Inne raporty, 2005-10-15: Nowa kampania walki z separatyzmem w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-10-13: Chiny wznawiają kampanię „edukacji patriotycznej” w Tybecie
- Raporty TCHRD, 2005-04-21: Wydalenie mnichów
- Raporty ICT, 2005-02-04: Prezydent Hu spotyka się z „rządowym” Panczenlamą
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Pierwsza konferencja prasowa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Posągi buddyjskie w Afganistanie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dzongsar Khjence: Zniekształcenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Thinle Norbu Rinpocze: Buddyzm tybetański na Zachodzie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Agja Rinpocze: Wystąpienie na forum Komisji ds. Wolności Religii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Słowa prawdy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Pięć głównych tradycji duchowych Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja bon
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja sakja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja kagju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Tradycja gelug
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Proces poszukiwania inkarnacji Panczenlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: VI Dalajlama Cangjang Gjaco: Pieśni
- Teksty. Z perspektywy świata: Robert Barnett: Najmłodsi więźniowie polityczni Chin
- Teksty. Z perspektywy świata: Elliot Sperling: Orientalizm i elementy przemocy w tradycji tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy świata: Hanna Havnevik: Rola mniszek we współczesnym Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: O rozpoznawaniu inkarnacji
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Komunistyczna Partia Chin: Złoty most do nowej ery
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.