Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
Po co blogujemy?
Rigjam
Blogi są dla nas stosunkowo nowe, więc dopiero zaczynamy zdawać sobie sprawę z ich społecznego znaczenia. Z tego, co słyszę, ponoć za granicą ludzie piszą je głównie w celu dzielenia się doświadczeniami zawodowymi. Jeśli tak, w Tybecie jest inaczej. I ja prowadzę swego bloga bez celu.
Ciekawa rzecz, bo wielu ludzi może natychmiast przeczytać to, co zostało napisane. Mając komputer (przy okazji, wolę termin, którego używają tybetańscy uchodźcy) i dostęp do internetu, publikuje się zgodnie z własnym uznaniem, nie czekając na zgodę wydawcy i nie użerając się z ludźmi, bezmyślnie wykreślającymi starannie dobierane przez nas słowa.
Kiedy jednak zadaję sobie pytanie, po co umieszczam swoje artykuły na Blogu Tybetańskim, muszę przyznać, że robię to bez określonego celu. Czytając cudze wpisy, czasem się złoszczę i irytuję, innym razem wybucham śmiechem albo jestem poruszony. Rzadko trafiam na coś, co miałoby wartość praktyczną, chyba że ktoś zawiesi w sieci rzadki tybetański tekst, który mogę sobie po prostu skopiować bez konieczności przepisywania.
Nie twierdzę, że blogowanie nie ma sensu. Gdyby Tybetańczycy mogli wykorzystać to narzędzie do zdobywania zawodowych doświadczeń i pogłębiania swoich zainteresowań, moim zdaniem przyniosłoby to znacznie więcej pożytku niż inspirowanie czy irytowanie się nawzajem. Tak to widzę. Tyle że większość naszych blogerów to urzędnicy, studenci i mnisi. Mało wśród nas biznesmenów czy przedstawicieli wolnych zawodów, z reguły ograniczamy się więc do komentowania kwestii społecznych.
Jak powiada nasze przysłowie, „los wioski Kjagja podzieliła Dagja": problemy wszędzie są takie same, więc rozmawiać i pisać o zagadnieniach społecznych można bez końca. Co więcej, łatwo się w tym zagalopować i, jak uczy inne porzekadło, „nie powściągnąwszy języka, oberwać po głowie".
Tybetańczycy lubią zabijać czas, więc nasi blogerzy w nieskończoność ględzą, bawią się słowami, wymieniają puste frazesy i trywialne komentarze. Nie sądzę, by to było celem garstki ludzi, którzy przeszli przez mękę, zakładając tybetański portal.
Kluczem jest profesjonalizm. Każdy, na przykład, wie, kim jest Gangni (Kunga Cajang z Gologu), który poświęcił się studiowaniu naszej architektury. Dokonał świadomego wyboru. Próbując wypełnić białą plamę na kulturowej mapie, przekazuje szczegółowe informacje o lokalnych stylach i specyfice architektury różnych regionów kraju. Gdyby rozpropagować tę ideę, blogerzy mogliby z pewnością wiele wnieść do tych badań.
Zeszłoroczne trzęsienie ziemi w Wenchuanie przetrwały tradycyjne domy tybetańskie. Japońscy uczeni odkryli, że budowano je właśnie z myślą o takich katastrofach, i dziś wie o tym cały świat. Nie ulega wątpliwości, że podobne albo jeszcze ciekawsze perełki architektoniczne można by znaleźć w innych regionach Tybetu. Gdyby blogerzy włączyli się w poszukiwania i dzielili informacjami, Gangni w miesiąc zrobiłby tyle, co w rok. To, moim zdaniem, największa potencjalna siła blogów.
Inny przykład, Dziu Taszi Sangpo z Gologu, pierwszy tybetański ornitolog, który bada życie naszych ptaków i przemierza cały kraj od wyżyn Ngari na zachodzie po niziny Gjalmo Całarongu na wschodzie. Po drodze odkrył wiele nieopisanych wcześniej gatunków. Wytropienie jednego wymaga mozolnych, długotrwałych wędrówek. Praca takich ekspertów byłaby znacznie łatwiejsza, gdyby blogerzy dzielili się swoimi projektami albo zakładali specjalistyczne witryny. To moje zdanie i nie dąsajcie się, proszę, jeżeli się z nim nie zgadzacie.
22 kwietnia 2009
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co zamierzacie zrobić ze swoją krwią i kośćmi?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Moje chińskie wykształcenie
- Raporty HFPC, 2014-05-30: Władze odradzają nauczanie języka tybetańskiego w Kardze
- Raporty HFPC, 2014-05-23: Władze każą zamknąć szkołę dla dzieci koczowników w Mato
- Raporty HFPC, 2014-05-13: Zamknięcie szkoły, trzynaście lat więzienia dla nauczyciela w Czency
- Raporty HFPC, 2014-05-09: Marsz protestacyjny nauczycieli w Malho
- Raporty HFPC, 2014-05-01: Protest nauczycieli „zastępczych” w Malho
- Raporty HFPC, 2014-04-16: Władze zamykają szkołę dla młodych mnichów w Pemie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O kobietach i ich ozdobach
- Raporty HFPC, 2013-10-04: Protest uczennic przeciwko paszportowej dyskryminacji w Silingu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kjabczen Dedrol: Kwiat z nieba
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rugowanie tybetańskiego ze szkół w imię „stabilizacji”
- Raporty HFPC, 2013-03-03: Dzień Języka Ojczystego w Kanlho i Gologu
- Raporty HFPC, 2012-12-12: Po pięć lat więzienia dla ośmiu uczniów z Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-12-11: Zatrzymania po uczniowskim proteście w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-29: Kolejny protest uczniów w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-28: Blokada szkoły, zatrzymania uczniów w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-26: Pacyfikacja uczniowskiego protestu w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-08-19: Trzy lata więzienia za uczniowski protest w Rebgongu
- Inne raporty, 2012-04-23: Kampania reedukacyjna w szkołach Markhamu
- Raporty HFPC, 2012-04-23: Zamknięcie szkoły, zatrzymania w Kardze
- Inne raporty, 2012-04-03: Protest i wyroki uczniów, zwolnienie dyrektora szkoły w Codziangu
- Inne raporty, 2012-03-15: Rebgong: samospalenie mnicha z protestami uczniów w tle
- Raporty HFPC, 2012-03-09: Protest uczniów przeciwko chińskim podręcznikom w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Luo Feng: List otwarty [w sprawie sekretarza KPCh w Ngabie]
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Apel Tybetańczyków do tego państwa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Wybaczcie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Nauczyciele z Qinghai: Apel w sprawie polityki językowej
- Raporty HFPC, 2010-10-28: „Protesty językowe” docierają do Gansu
- Inne raporty, 2010-10-27: Apele w obronie języka tybetańskiego
- Raporty HFPC, 2010-10-26: Nowe protesty uczniów, pierwsze zatrzymania
- Inne raporty, 2010-10-25: „Językowy protest” dociera do Pekinu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Studenckie protesty w Pekinie (w sieci)
- Inne raporty, 2010-10-20: Protest tysięcy uczniów w Rebgongu
- Inne raporty, 2010-09-17: Protest młodych tybetańskich lekarzy w Lhasie
- Raporty HFPC, 2010-08-27: Aresztowanie czterech tybetańskich studentów w Markhamie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: A gdyby tak własnego języka bronili Tybetańczycy?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: List do dyrektora szkoły
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Być cool i być Tybetańczykiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Szkoła wielu „nie wolno”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dwadzieścia trzy rodzaje nielegalnej działalności religijnej
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Tybetańscy uczniowie i ja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Trzeba walczyć z separatyzmem
- Inne raporty, 2007-11-23: Protest płacowy nauczycieli w Qinghai
- Inne raporty, 2007-07-11: Zamknięcie tybetańskiego portalu literackiego
- Inne raporty, 2006-11-08: Publiczny protest w Lhasie
- Inne raporty, 2006-10-04: Strzelanina na tybetańskiej uczelni
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Tybet w 2005 roku
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Chronologia 2005
- Raporty ICT, 2005-09-13: Niepokojące doniesienia o stanie Bangri Rinpocze
- Raporty TIN, 2005-04-19: Pisanie we współczesnym Tybecie
- Raporty HFPC, 2005-01-01: Tybet w 2004 roku
- Raporty HFPC, 2004-01-01: Tybet w 2003 roku
- Raporty HFPC, 2003-01-01: Tybet w 2002 roku
- Raporty HFPC, 2002-01-01: Tybet w 2001 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lhagjal Cering: Niepohamowane łzy żalu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Polityzacja i język tybetański
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Horcang Dzigme: Charakter, który należy odrzucić
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.