Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
O duperelach, krytyce i naturze władzy
Oser
Wywołałam spore zamieszanie, nie zgadzając się z przywódcami rządu emigracyjnego, choć poszło tylko o to, że moim zdaniem fala samospaleń w Tybecie zaczęła się w dwa tysiące dziewiątym, a nie rok później. Za granicą podniosły się zaraz napuszone głosy, że trudne czasy wymagają jedności i powstrzymania się od niepotrzebnej krytyki, że sprawy błahe nie powinny wpływać na generalia, że władzę liderów należy dziś wzmacniać, a nie podkopywać wydumanymi pretensjami. Jako poddana autorytarnego reżimu znam tę litanię na pamięć - tu dokładnie takimi samymi zaklęciami apeluje się bezustannie o „wspólną" wolę, działania i dyscyplinę.
Jednak w społeczeństwie demokratycznym krytyka władzy jest normą i elementarzem. Uciszanie jej - niezależnie od przyczyn i pobudek - zawsze godzi w demokrację. W dojrzałej nigdy nie nazwie się nowo wybranego przywódcy „wielkim", widząc w nim przede wszystkim obiekt koniecznej kontroli. Tu filozofia polityczna zaczyna się od słów „nie ufaj prezydentowi", a sercem ustroju jest patrzenie rządzącym na ręce. Klucz do tego tkwi ponad wszystko w wolności krytyki. Dlatego też w społeczeństwach demokratycznych obywatele ciągle konfrontują liderów ze swoimi pretensjami, choćby najbardziej duperelnymi.
Rzeczywiście, znajdujemy się w niezwykle trudnym położeniu, ale to nie powód do unikania krytyki. Przeciwnie - potrzebujemy jej teraz szczególnie, by przywódcy nie popełniali błędów. Jeśli faktycznie podrywa ona jedność, odpowiedzialność za to musi wziąć na siebie lider, bowiem wspólnej sprawie najlepiej służy jego zdolność przyjmowania uwag. Arystoteles powiedział, że cnota jest niepodzielną całością. Nie zyska się szacunku, odnosząc ją li tylko do spraw „ważnych" i zaniedbując dla wygody przy „błahostkach". Każde zboczenie z drogi prawości, choćby na krok, rozpoczyna proces moralnego upadku. „Sytuacja ogólna" i „drobiazgi" są z sobą ściśle związane: problemy wyrastające z tych drugich stanowią część tej pierwszej, zatem idąca za nimi krytyka nie tylko odnosi się do generaliów, ale i dobrze im służy.
Społeczeństwo demokratyczne może oczywiście wydać wielkiego przywódcę, jednak miano to nadaje się po opuszczeniu urzędu, a nie w chwili zajęcia fotela. Wybór nie jest dowodem wielkości, tylko początkiem procesu oceny. Historia i otaczający nas świat pełne są ludzi, którzy roztrwonili kapitał zaufania elektoratu. Wyciągając wnioski z ich złego przykładu nowo wybrani liderzy winni widzieć w krytyce cenne lekarstwo, które pomoże im uniknąć wpisania się na listę fiask, zawodów i rozczarowań.
Autorytet, władza Jego Świątobliwości Dalajlamy jest przyrodzona, niedościgniona i bezwarunkowo akceptowana przez naród tybetański. Wycofał on ją ze sfery polityki nie po to, żeby zastąpiła go inna osoba. Nie jest to ani potrzebne, ani możliwe do zaakceptowania przez ogół. Jego Świątobliwość chce głębokiej transformacji w duchu, który dobrze oddaje tajwański slogan: „najwięksi są ludzie". To oni mają sprawować władzę najwyższą - za pośrednictwem służby cywilnej i jej liderów.
Jakość demokracji najlepiej obrazują postawy przywódców. Jeśli są oni aroganccy i próżni, jeżeli apodyktycznie odrzucają cudze idee i opinie, to znaczy, że nie dorośli do demokracji, a ich społeczności daleko do upodmiotowienia obywateli.
W przeciwieństwie do niewzruszonego tytułu do sprawowania władzy Jego Świątobliwości, po wycofaniu się przezeń z polityki przywódcy diaspory muszą mozolnie zabiegać o legitymację do reprezentowania sześciu milionów rodaków w Tybecie. Wzięli się stamtąd i tam szukać trzeba rozwiązania, którego nie znajdzie się w kilkudziesięciu tysiącach uchodźczych głosów. Póki Tybetańczycy nie będą mogli swobodnie wyłonić przedstawicieli we własnej ojczyźnie, póty mandat do ich reprezentowania należy budować i wzmacniać w procesie dialogu i wymiany między liderami emigracyjnymi a rodakami w kraju. Na ową wymianę składają się tak komplementy, jak i krytyka, a cały proces wymaga od rządu emigracyjnego minimum pokory, życzliwości i zaangażowania.
Prawdziwa legitymacja leży w aktywnym zapewnianiu mądrego przewodnictwa i skutecznej strategii. Każdy wie, że to bardzo trudne - i właśnie dlatego tylko ci, którzy podołają takiemu wyzwaniu w tak trudnej chwili, zasłużą kiedyś na miano wielkich przywódców politycznych.
A ja spokojnie poczekam.
1 kwietnia 2012
Za High Peaks Pure Earth
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-31: Nepal „nie będzie wydawał dokumentów” tybetańskim uchodźcom
- Raporty HFPC, 2014-10-03: „Nieformalne rozmowy” o pielgrzymce Dalajlamy do Chin
- Raporty HFPC, 2014-06-15: Zamknięcie okręgu Pasze, restrykcje przed „Kalaczakrą” w Indiach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetański hymn w Chinach
- Raporty HFPC, 2014-01-01: Tybet w 2013 roku. Chronologia
- Raporty HFPC, 2013-08-06: Samospalenie tybetańskiego mnicha w Katmandu
- Raporty HFPC, 2013-07-31: Zatrzymanie i deportacja z TRA za zdjęcia Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2013-06-29: Pekin zaprzecza „zmianie polityki” wobec Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2013-05-23: Zatrzymanie „szpiega i truciciela” w Dharamsali, w Indiach
- Raporty HFPC, 2013-02-13: Samospalenie w Katmandu
- Raporty HFPC, 2013-01-16: Xinhua informuje o siedmiu zatrzymaniach za podżeganie do samospalenia w Kanlho
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Za zwolnienie Ngabo Dzigmego odpowiada RFA, nie diaspora
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego Ngabo Dzigme został nagle zwolniony z RFA?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O liczbie samospaleń raz jeszcze
- Inne raporty, 2012-09-30: Samospalenie w Zato mimo apeli diaspory
- Raporty HFPC, 2012-09-12: Biuro dla „zamorskich” Tybetańczyków
- Raporty HFPC, 2012-09-01: Chiny ponownie wydalają powracających Tybetańczyków do Nepalu
- Raporty HFPC, 2012-08-11: Olimpijski debiut i brązowy medal Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetańczycy w Indiach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Teczung, tybetański pieśniarz
- Inne raporty, 2012-06-08: Straż graniczna nie wpuszcza powracających pielgrzymów do Tybetu
- Raporty HFPC, 2012-06-04: Rezygnacja Wysłanników Dalajlamy
- Raporty HFPC, 2012-04-09: Samobójstwo „dla wolności Tybetu” w Kalkucie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co robić?
- Raporty HFPC, 2012-03-28: Śmierć Dziampela Jesze, zatrzymania Tybetańczyków w New Delhi
- Raporty HFPC, 2012-03-26: Samospalenie Tybetańczyka w New Delhi
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Samospalenia muszą się skończyć!
- Raporty HFPC, 2012-01-31: Policja wywozi z Lhasy zatrzymanych pielgrzymów
- Inne raporty, 2012-01-30: Zacieśnianie policyjnej kontroli na ziemiach tybetańskich
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dlaczego kalon tipa zapomniał odczytać jedno imię?
- Raporty HFPC, 2011-09-16: „Polski” kalon (minister) w tybetańskim rządzie na wychodźstwie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lobsang Senge: Mit socjalistycznego raju
- Raporty HFPC, 2011-08-08: Zaprzysiężenie nowego kalona tipy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Szerab Oser: Klepsydra Gaden Podrangu
- Raporty HFPC, 2011-05-30: Koniec epoki politycznych rządów Dalajlamów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: XVII Karmapa Ugjen Trinle Dordże: Oświadczenie [w sprawie medialnych „kontrowersji”]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Komunikat dla 14. Tybetańskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Kalon tipa i problem Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Zagadkowa „sprawa Karmapy”
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Mnisi z Labrangu: Świadectwa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzing Sonam: Czas na scenariusz bałtycki?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dalajlama: Podziękowania dla Indii
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Różne wizje tego, co przed nami
- Raporty HFPC, 2008-06-19: Aresztowanie liderów społeczności tybetańskiej w Nepalu
- Raporty CAT, 2008-03-14: Chiny tłumią protesty przy pomocy czołgów
- Raporty ICT, 2008-03-11: Bezprecedensowy „udział” Chińczyków w tybetańskich protestach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Bodała: Zburzcie ten mur
- Raporty HFPC, 2008-01-01: Chronologia 2007
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Łzy Nimy Ceringa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Gen Szerab: Ucieczka z wygnania
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namlo Jak: Polityka Pekinu wobec tybetańskiej diaspory
- Raporty HFPC, 2006-06-20: Rząd Nepalu umożliwia Tybetańczykom legalny tranzyt do Indii
- Teksty. Z perspektywy świata, 2006-02-20: Robert Barnett: Znowu w tarapatach
- Raporty ICT, 2006-01-11: Dalajlama: „Tybetańczycy z Tybetu kluczem do przyszłości”
- Raporty HFPC, 2005-10-25: Nowe restrykcje wobec uchodźców w Nepalu
- Raporty HFPC, 2005-09-07: Stany Zjednoczone rozważają przesiedlenie Tybetańczyków z Nepalu
- Raporty CAT, 2005-04-04: Dharamsala rozczarowana zamknięciem tybetańskiego portalu
- Raporty HFPC, 2005-03-15: Kolejne ustępstwo Dalajlamy
- Raporty CAT, 2005-02-25: Kaszag likwiduje Biuro Tybetańskie w Budapeszcie
- Raporty HFPC, 2005-01-28: Władze Nepalu zamykają tybetańskie instytucje
- Raporty HFPC, 2005-01-18: Nowy sekretariat Centralnej Administracji Tybetańskiej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Cunde: Nasza demokracja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Cunde: Prośba
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Tenzin Cunde: Miłość i wolność
- Teksty. Z perspektywy świata: Toni Huber: Shangri-la na wygnaniu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Norbu: Thupten Ngodup
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.