XVII Karmapa ucieka z Tybetu

Czternastoletni Ugjen Trinlej Dordże, głowa szkoły Kagju, był najwyższym hierarchą buddyzmu tybetańskiego, który mieszkał w Tybecie. (Tybetańczycy bojkotują chłopca, mianowanego przez władze ChRL Panczenlamą.)

XVII Karmapa jest pierwszym tulku, czyli nowym wcieleniem zmarłego lamy, którego oficjalnie uznały władze ChRL. Tybetańska tradycja odnajdywania inkarnacji wielkich lamów została uznana za “szkodliwy relikt feudalizmu” w latach pięćdziesiątych. Władze zmieniły front w 1992 roku, zezwalając na intronizację Karmapy, którego tożsamość potwierdził wcześniej Dalajlama.

Karmapowie zapoczątkowali tybetańską tradycję rozpoznawania tulku na przełomie XII i XIII wieku.

W 1994 roku Karmapa brał udział w uroczystych obchodach 45. rocznicy utworzenia ChRL w Pekinie. Spotkał się wówczas z najwyższymi przywódcami ChRL, między innymi Jiang Zeminem i Li Pengiem. Chińskie media starały się wykorzystać tę wizytę w celach propagandowych. “Żywy Budda Garmaba modli się na Placu Tiananmen za duszę Mao Zedonga” brzmiał jeden z nagłówków. Mnisi z Curphu, tradycyjnej siedziby Karmapów w centralnym Tybecie, odpowiedzieli na te manipulacje protestami, które zakończyły się serią aresztowań.

Karmapa złożył kolejną wizytę w Pekinie w styczniu zeszłego roku. “Zdrowy rozwój i postępy Żywego Buddy Garmaby są bardzo ważne dla buddyzmu tybetańskiego i wiernych; będą miały ogromny wpływ na rozwój i stabilizację w Tybecie”, powiedział wówczas witający go Li, członek Stałego Komitetu Biura Politycznego Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin.

Karmapa uciekł z Tybetu 28 grudnia, pieszo, z kilkoma mnichami. Po przekroczeniu granicy skierował się prosto do Dharamsali na spotkanie z Dalajlamą.


[powrót]