Panczenlama
Oser
Jeśli czas może być lekarstwem na kłamstwo
Dziesięć lat to za dużo czy zbyt mało?
Dziecko wyrasta na zdolnego młodzieńca
I jak papuga mamrocze wyuczone słowa
Zanosząc błagania do Pana Względów.
A gdzie jest ten drugi chłopiec?
Z blizną na nadgarstku
Odziedziczoną po poprzedniku
Który przez dziesięć lat
Siedział zakuty w pekińskim lochu.
Czy dziś to nieświadome dziecko
Nosi nowe sińce i rany?
Jeśli ciemność ma dziewięć kręgów
W który go strącono?
Jeżeli światłość ma ich także dziewięć
Ku któremu szybuje?
Może być w każdym kręgu i mroku, i światłości
Tu tonąc, tam wstępując.
Gong Juesong! W tym odwróconym świecie
Te same cierpienia
Powracają do Panczenlamy.
Pekin, 12 października 2005 roku
Gong Juesong - chińska kalka fonetyczna tybetańskiego „Kunczok Sum" - „Trzech Klejnotów": Buddy, Dharmy i Sanghi.
Oser (chiń. Weise) urodziła się w Lhasie w 1966 roku. Pisze po chińsku i mieszka w ChRL. We wrześniu 2003 roku jej książka „Zapiski z Tybetu" (chiń. Xizang Biji) znalazła się na indeksie. Władze uznały, że jest „szkodliwa" i zawiera „nieodpowiedzialne" wzmianki o Dalajlamie i Karmapie, który w 2000 roku uciekł do Indii. Oser zmuszono do poddania się samokrytyce - za odmowę ukarano ją usunięciem z pracy, odbierając jej jedyne źródło utrzymania, świadczenia zdrowotne i emerytalne oraz mieszkanie. Dzięki internetowi stała się jednym z nielicznych, niezależnych rzeczników sprawy Tybetu w Chinach.