Raport Specjalny TIN
24 lutego 2004 

Nierówna konkurencja – siła robocza w Tybecie

Według opublikowanych niedawno danych statystycznych z 2002 roku poziom wykształcenia mieszkańców Tybetańskiego Regionu Autonomicznego (TRA) poprawił się w stosunku do stanu z roku 2000 dzięki zwiększeniu inwestycji i nakładów na oświatę. Owe postępy wydają się jednak ograniczać do regionów miejskich i dzieci uczęszczających do szkół podstawowych. Poziom wykształcenia w TRA jest nadal znacznie niższy niż w zajmującej przedostatnie miejsce w tej klasyfikacji prowincji ChRL, Qinghai, a od Sichuanu, z którego pochodzi większość imigrantów w TRA, dzieli go przepaść. Poziom wykształcenia Tybetańczyków poza TRA jest niemal identyczny, co wskazuje na podobne uwarunkowania.

O wykluczeniu bądź włączeniu Tybetańczyków w obecny proces rozwoju gospodarczego decydują kwalifikacje populacji w wieku produkcyjnym. Poprawa sytuacji w szkołach podstawowych jest kluczowym elementem strategii edukacyjnej, ale będzie miała wpływ na siłę roboczą za dziesięć lat lub jeszcze później. Tymczasem do TRA napływają nowi imigranci z innych regionów Chin, wykorzystujący subsydiowany przez państwo boom gospodarczy, który koncentruje się przede wszystkim w regionach miejskich. Ubodzy mieszkańcy tybetańskich miast i imigranci z regionów wiejskich muszą konkurować z napływową ludnością chińską. 15 procent Tybetańczyków z wykształceniem średnim lub wyższym może sobie znaleźć miejsce i nie ulec marginalizacji w takim środowisku, ale stanowią oni niewielki odsetek populacji – niepokój musi budzić sytuacja pozostałych, słabo lub w ogóle niewykształconych 85 procent Tybetańczyków.

Pozbawieni wykształcenia i kwalifikacji Tybetańczycy, zwłaszcza kobiety, konkurują w miastach z przybyszami z innych prowincji ChRL na bardzo nierównych warunkach. Niezwykle słabe wykształcenie tybetańskich kobiet i brak innych perspektyw sprawia, że często pozostaje im tylko prostytucja.

Bez programów i szkoleń zawodowych dla dorosłych oraz polityki afirmacyjnej w sferze zatrudnienia i oświaty Tybetańczycy mogą zostać ofiarami rozwoju gospodarczego.

Raport ten opiera się na opublikowanych ostatnio statystykach edukacyjnych czterech prowincji – TRA, Qinghai, Sichuanu i Gansu – oraz średniej krajowej. Z Sichuanu pochodzi większość imigrantów, przybywających do TRA i Qinghai. W Qinghai jest również wielu imigrantów z Gansu, zatem dane z tej prowincji oraz z całych Chin pomagają lepiej zrozumieć sytuację. Najpierw przedstawiamy informacje dotyczące analfabetyzmu, a następnie grup z określonym wykształceniem. Porównanie z imigrantami ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia procesu marginalizacji Tybetańczyków, którzy nie są w stanie korzystać z możliwości, jakie stwarza obecny boom gospodarczy. Choć rozwój handlu i napędzane coraz wyższymi subsydiami projekty budowlane niewątpliwie pozwalają na znalezienia zatrudnienia, szanse większości Tybetańczyków są bardzo niewielkie z uwagi na ich słabe wykształcenie i konkurencję ze strony o wiele lepiej przygotowanych imigrantów.

Analfabetyzm w grupie wiekowej powyżej 15 lat

Ostatnie dane pochodzą z badań zmian zachodzących w populacji TRA w 2002 roku; objęto nimi tylko stałych mieszkańców. Dane z miast dotyczą głównie Tybetańczyków, ponieważ w czasie spisu z 2000 roku ponad połowa Chińczyków przebywała w TRA „tymczasowo”. W chińskich statystykach występują z reguły kategorie „miasta” i „wielkie miasta”, ale w badaniach z TRA „miast” nie wyodrębniono. Zapewne wiele mniejszych ośrodków, takich jak Szigace, zaliczono do kategorii „wielkomiejskiej”.

Analfabetyzm w grupie wiekowej powyżej 15 lat (dane z 2002 roku)
 
Łącznie
Wieś
Miasto
Wielkie miasto
Wieś/Miasto
TRA
43,8%
49,0%
-
35,6%
1,4
Qinghai
24,8%
33,6%
13,3%
9,6%
3,5
Gansu
21,1%
26,4%
9,0%
5,5%
4,8
Sichuan
13,%
18,0%
10,8%
6,4%
2,8
ChRL
11,6%
15,0%
8,7%
5,7%
2,6

Uderza wysoki odsetek analfabetów w miastach TRA – niemal trzy czwarte niezwykle wysokich jak na Chiny wyników z tybetańskich regionów wiejskich (prawie 50 procent). Może to wyjaśniać, dlaczego problem ubóstwa w miastach TRA należy do najpoważniejszych w kraju. W całej ChRL – również w Qinghai – poziom analfabetyzmu w miastach jest znacznie niższy niż na wsi i zwykle zbliżony do miejskiej średniej krajowej. W poprzednich badaniach TRA wypadał pod tym względem jeszcze gorzej: 44,2 procent analfabetów w miastach i niemal tyle samo, 46,2 procent, w regionach wiejskich.

Na tym tle warto spojrzeć na imigrantów (których nie objęto badaniami w TRA) – zwłaszcza z najbardziej dla nich reprezentatywnego, bliskiego średniej krajowej Sichuanu. Uderza zestawienie danych z wielkich miast tej prowincji z regionami wiejskimi TRA. Jest ono uprawnione, ponieważ większość imigrantów z Sichuanu pochodzi z miast i wielkich miast i kieruje się, podobnie jak mieszkańcy tybetańskich wsi, do miast i wielkich miast (Lhasa) TRA. 49 procent analfabetów w wioskach TRA jest ostrym kontrastem dla 6,4 procent w wielkich miastach Sichuanu. W zestawieniu dla TRA najkorzystniejszym Tybetańczycy z wielkich miast wypadają dwa razy gorzej od sichuańskich wieśniaków – 36 do 18 procent analfabetów. Przeciętny imigrant z sichuańskiej wsi jest zatem znacznie lepiej wykwalifikowany od przeciętnego mieszkańca Lhasy. Takich anomalii nie odnotowuje się w żadnym innym miejscu w Chinach.

W Qinghai istnieje ogromna różnica między wynikami z regionów wiejskich (przedostatnie miejsce w ChRL) a miastami, w których liczba analfabetów jest zbliżona do średniej krajowej. W istocie ukazuje to kontrast między zurbanizowanym, północno-wschodnim krańcem prowincji (Xining), który jest ściśle związany z Chinami, a resztą zubożałych ziem Qinghai. Do tybetańskich regionów Qinghai migrują właśnie mieszkańcy Xiningu i jego okolic. Według spisu powszechnego z 2000 roku 91 procent Tybetańczyków z Qinghai żyje na wsi. Pod względem analfabetyzmu przepaść między wiejskimi i miejskimi regionami tej prowincji przypomina dysproporcje między Sichuanem i TRA. Podobne wyniki daje porównanie Qinghai z Gansu.

Odsetek analfabetów wydaje się spadać, ale różnice w sposobie prowadzenia badań uniemożliwiają dokonanie dokładnego szacunku. Wydaje się, że od 1998 do spisu powszechnego w 2000 roku zawyżano liczbę analfabetów w całej ChRL. Po spisie wyniki uległy poprawie, niemniej np. w Gansu i skali całego kraju późniejsze badania wykazały liczbę analfabetów wyższą od spisowej. Spis powszechny uważa się za pomiar najdokładniejszy, zatem do wyników badań dorocznych należy podchodzić z pewną ostrożnością.

Analfabetyzm w grupie wiekowej powyżej 15 lat (dane z lat 1998-2002)
 
TRA
Qinghai
Gansu
Sichuan
ChRL
1998 (badanie) 
60,0%
42,9%
28,7%
15,7%
15,8%
1999 (badanie) 
66,2%
30,5%
16,3%
16,8%
15,1%
2000 (spis) 
47,3%
25,4%
19,7%
9,9%
9,1%
2001 (badanie)
45,5%
29,6%
22,5%
14,1%
11,6%
2002 (badanie)
43,8%
24,8%
21,1 %
13,6 %
11,6 %

Dane ze spisu nie pokrywały się z tymi, które przedstawiały władze centralne i rządy różnych prowincji. W 2000 roku urzędnicy z TRA z reguły mówili o 32,5 procent analfabetów w regionie. Liczba ta pojawiła się również w opublikowanej przez Pekin białej księdze poświęconej rozwojowi Tybetu.

Różnice w wynikach spowodowane są statystyczną sztuczką. W roczniku z 2001 roku [dane z roku 2000] liczbę analfabetów, którzy ukończyli 15 rok życia, zestawiono z całą populacją, a nie, co byłoby rzetelniejsze, z liczbą osób w tej grupie wiekowej. Podwyższając mianownik ułamka, zmniejszono odsetek i stworzono wrażenie dramatycznego spadku liczby analfabetów. Różnica ta była stosunkowo duża w TRA, który ma jedną z najmłodszych populacji w ChRL. Ponieważ w innych prowincjach jest mniej dzieci, które nie ukończyły 14 roku życia, różnice w wynikach badań były nieco mniejsze.

Analfabetyzm w grupie wiekowej powyżej 15 lat z uwzględnieniem płci (2002)
 
Łącznie
Wieś
Miasto
 
Mężczyźni
Kobiety
K/M
Mężczyźni
Kobiety
K/M
Mężczyźni
Kobiety
K/M
TRA
33,8%
52,8%
1,56
37,7%
59,9%
1,59
26,8%
42,4%
1,58
Qinghai
14,8%
35,3%
2,39
20,4%
47,7%
2,34
5,1%
14,2%
2,78
Gansu
14,4%
28,0%
1,94
18,4%
34,7%
1,89
2,7%
8,4%
3,11
Sichuan
8,2%
18,8%
2,29
11,2%
24,9%
2,22
3,1%
9,4%
3,03
ChRL
6,4%
16,9%
2,64
8,7%
21,6%
2,48
2,5%
8,8%
3,52

Rozbicie na płeć wskazuje, że w TRA różnica między wykształceniem kobiet i mężczyzn jest mniejsza niż w Qinghai, Gansu, Sichuanie i całej ChRL, ale tylko dlatego, że odsetek analfabetów-mężczyzn jest tu bardzo wysoki (wynik dwa razy gorszy od przedostatniego na liście Qinghai). Co ciekawe, wracając do wcześniejszych zestawień, kobieta z sichuańskiej wsi, choć dwa razy bardziej zagrożona analfabetyzmem niż jej sąsiad, ma większe szanse na elementarne wykształcenie niż tybetański mężczyzna w Lhasie.

Niezwykle wysoki odsetek analfabetek wśród tybetańskich kobiet nie świadczy jednoznacznie o dyskryminowaniu ich przez państwo, choć z tendencją taką mamy do czynienia w całej ChRL. Na wynik ten składają się uwarunkowania społeczne i kulturowe. W wiejskich regionach Tybetu z reguły zatrzymuje się w domu córkę lub dziewczynę z sąsiedztwa (do pomocy w pracach polowych itd.), posyłając do szkoły syna.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat

Wyniki badań dotyczących wykształcenia osób, które ukończyły szósty rok życia, wydają się bardziej spójne od omawianych wyżej wskaźników analfabetyzmu. W poszczególnych grupach umieszczono osoby posiadające wykształcenie określonego szczebla lub wyższe. Autorzy badań najwyraźniej uznają „brak wykształcenia” za synonim analfabetyzmu. Wykształcenie podstawowe obejmuje naukę czytania i pisania; średnie – gimnazja, licea i wyspecjalizowane szkoły średnie, a wyższe – licencjat, uniwersytet i studia podyplomowe.

W TRA uderza odsetek osób, rezygnujących z wykształcenia ponadpodstawowego; pod tym względem Qinghai i Gansu znalazły się również poniżej średniej krajowej. Oznacza to, że w TRA jest nie tylko bardzo wielu analfabetów, ale trudno tu także o wykwalifikowaną siłę roboczą. W 2002 roku zaledwie 15 procent populacji TRA powyżej szóstego roku życia miało wykształcenie wyższe od podstawowego. W Qinghai odsetek ten wynosił 40, w Sichuanie – 48, a w całej ChRL – 55 procent.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat (2002)
 
Wykształcenie określone lub wyższe
Brak 
Podstawowe
Średnie
Wyższe
TRA 
38,0%
62,0%
15,4%
0,8%
Qinghai 
22,2%
77,8%
39,8%
3,2%
Gansu
18,1%
81,9%
43,5%
3,1%
Sichuan 
12,2%
87,8%
48,2%
3,7%
ChRL 
10,2%
89,8%
54,8%
4,7%

Podobnie jak w poprzednich, również w tych badaniach uwzględniono płeć. W TRA rozziew między poziomem wykształcenia kobiet i mężczyzn jest większy niż w Qinghai, Gansu, Sichuanie i całej ChRL. W 2002 roku 46 procent mieszkanek TRA (i 30 procent mężczyzn) w tej grupie wiekowej było analfabetkami. Inaczej wygląda sytuacja na poziomie wykształcenia średniego i wyższego. W TRA faktycznie studiuje więcej kobiet niż mężczyzn (choć nie wynika to z przedstawionych tu danych), ale grupa ta jest tak niewielka, że łatwo o poważny błąd statystyczny. Mimo tej pozornej równości odsetek osób z wykształceniem wyższym jest w TRA niezwykle niski dla obu płci. Wykształcenie średnie odebrała podobna – również bardzo niska – liczba kobiet i mężczyzn.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat z uwzględnieniem płci (2002)
 
Wykształcenie określone lub wyższe
 
Podstawowe 
Średnie 
Wyższe 
M
K
M/K
M
K
M/K
M
K
M/K
TRA 
70,5%
54,3%
1,30
16,8%
14,2%
1,18
0,8%
0,8%
0,98
Qinghai 
86,2%
68,8%
1,25
45,1%
34,1%
1,33
3,5%
2,8%
1,25
Gansu
87,4%
76,1%
1,15
49,8%
37,0%
1,35
3,6%
2,5%
1,41
Sichuan 
92,3%
83,2%
1,11
52,0%
44,4%
1,17
4,4%
3,1%
1,45
ChRL 
94,2%
85,2%
1,11
60,5%
49,0%
1,23
5,5%
3,9%
1,40

Podobnie jak w przypadku analfabetyzmu, wieśniaczka z Sichuanu ma większe szanse na uzyskanie wykształcenia średniego od Tybetańczyka z wielkiego miasta w TRA. Sytuacja mieszkańca sichuańskiego miasta jest pod tym względem dziesięć razy lepsza niż rezydenta Lhasy. Innymi słowy, na rynku pracy Tybetańczycy nie mogą się równać ze znacznie lepiej wykształconymi i wykwalifikowanymi imigrantami z innych prowincji ChRL.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat (2002)
 
Wykształcenie określone lub wyższe 
Wieś 
Miasto
Wielkie miasto
Podst.
Śr.
Wyż.
Podst.
Śr.
Wyż.
Podst.
Śr.
Wyż.
TRA 
57,3%
7,1%
0,3%
--
--
--
69,9%
29,0%
1,8%
Qinghai 
70,6%
26,2%
0,6%
88,7%
59,9%
9,3%
91,2%
65,2%
6,9%
Gansu
77,9%
34,0%
0,3%
92,2%
66,1%
8,5%
94,6%
74,5%
12,3%
Sichuan 
84,0%
36,3%
0,3%
90,6%
45,7%
0,1%
94,1%
70,0%
10,5%
ChRL 
87,1%
44,5%
0,7%
92,3%
63,9%
6,3%
94,7%
74,3%
13,2%

Brak kwalifikacji – zwłaszcza na poziomie wykształcenia średniego i wyższego – najbardziej rzuca się w oczy w wiejskich regionach TRA, które od miast dzieli przepaść. Tylko siedem procent wiejskiej populacji w tej grupie wiekowej na wykształcenie średnie; w miastach – 29 procent. W Sichuanie proporcja ta wynosi 36 do 70, a całej ChRL 45 do 74 procent.

Spróbujmy przekonać się, jakie zmiany zaszły w systemie oświaty po ogłoszeniu Programu rozwijania ziem zachodnich w 2000 roku, porównując aktualne dane z poszczególnych prowincji z wynikami spisu powszechnego z owego roku. Wynika z nich, że na poziomie edukacji podstawowej dokonano w TRA dużych postępów. Znacznie gorzej wygląda to w Qinghai – zwłaszcza w porównaniu z Gansu, Sichuanem i całymi Chinami – gdzie odsetek osób z wykształceniem podstawowym lub wyższym w grupie wiekowej powyżej sześciu lat wydaje się spadać. Prawdopodobnie mamy tu do czynienia z podobnymi trendami, jak w przypadku analfabetyzmu w grupie wiekowej powyżej lat 15.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat (spis z 2000)
 
Wykształcenie określone lub wyższe
 
Brak
Podstawowe
Średnie
Wyższe
TRA
46,4%
53,6%
12,7%
1,5%
Qinghai
23,6%
76,4%
38,6%
3,6%
Gansu
16,9%
83,1%
39,9%
2,9%
Sichuan
8,7%
91,3%
42,7%
2,7%
ChRL
7,7%
92,3%
52,3%
3,8%
Zmiany w latach 2000-2001
TRA
-8,4%
+8,4%
+2,7%
-0,7%
Qinghai
-1,4%
+1,4%
+1,2%
-0,4%
Gansu
+1,2%
-1,2%
+3,6%
+0,2%
Sichuan
+3,5%
-3,5%
+5,5%
+1,0%
ChRL
+2,5%
-2,5%
+2,5%
+0,9%

Warto zwrócić uwagę na dwa zjawiska w TRA. W grupie wiekowej powyżej sześciu lat odsetek analfabetów spadł w tym okresie o osiem procent, z 46 do 38, czyli o wiele bardziej, niż w grupie wiekowej powyżej lat 15 (z 47 do 44 procent). Oznacza to, że walka z analfabetyzmem polega przede wszystkim na zapisywaniu do szkół podstawowych dzieci w wieku od pięciu do 14 lat. Co więcej, w roku 2002 odsetek analfabetów w regionach wiejskich utrzymywał się na poziomie 42,7 procent, podczas gdy w miastach spadł do 30,1 procent. Wysiłki władz najwyraźniej ograniczają się więc do miast.

Z drugiej strony, na płaszczyźnie edukacji średniej dokonano w TRA znacznie mniejszych postępów niż na przykład w Sichuanie. Jeśli idzie o odsetek osób o wykształceniu wyższym, w TRA i Qinghai najwyraźniej on spada, systematycznie rosnąc w całej ChRL i w Sichuanie. Wyniki te mogą być skutkiem błędu badaczy, ale mogą też świadczyć o wyjeżdżaniu z TRA najlepiej wykształconych Tybetańczyków.

Z danych tych należy wyciągnąć dwa wnioski. Po pierwsze, choć według spisu z 2000 roku ponad 80 procent populacji TRA żyje w regionach wiejskich, system edukacyjny najwyraźniej wciąż koncentruje się na miastach. Po drugie, sytuacja poprawia się tylko w szkołach podstawowych, a to oznacza, że nie będzie miała wpływu na rynek pracy jeszcze przez dziesięć lat.

Problem w tym, że jednocześnie mamy do czynienia ze zjawiskiem migracji. W ciągu dziesięciu lat utrwalą się skutki wykluczenia z obecnego rozwoju gospodarczego oraz migracji. Jedyną metodą przeciwdziałania wypieraniu Tybetańczyków z rynku pracy jest jednoczesne podnoszenie kwalifikacji – poprzez organizowanie szkoleń, kursów zawodowych itd. – ludzi w wieku produkcyjnym w regionach miejskich i wiejskich.

Zestawienie grup etnicznych

Aktualne dane z prowincji nie uwzględniają pochodzenia etnicznego, jednak w roczniku statystycznym z 2003 roku przedstawiono wyniki takich badań ze spisu powszechnego z roku 2000. Choć danych nie rozbito na prowincje, można z nich wyciągnąć wiele wniosków.

Wykształcenie w grupie wiekowej powyżej 6 lat z uwzględnieniem narodowości (spis z 2000)
 
Brak
Podstawowe 
Średnie
Wyższe
Łącznie
7,7%
92,3%
52,3%
3,8%
Chińska
7,3%
92,7%
53,4%
3,9%
Tybetańska
45,5%
54,5%
13,3%
1,4%
Tu
18,8%
81,2%
34,6%
3,6%
Hui
15,6%
84,4%
44,9%
4,1%
Salarska
42,9%
57,1%
17,5%
1,6%
Dongxiangska
58,0%
42,0%
8,4%
0,4%
Yi 
21,2%
78,8%
22,3%
1,1%
Qiang
8,2%
91,8%
33,9%
2,3%
Ujgurska
8,8%
91,2%
35,3%
2,7%
Mongolska
7,2%
92,8%
54,8%
5,2%

Poziom wykształcenia wszystkich Tybetańczyków jest niemal identyczny (przy ponad dwukrotnie większej populacji), jak dane z TRA z 2000 roku – nieco wyższy na szczeblu podstawowym i średnim, odrobinę niższy na wyższym. Można z tego wnosić, że poziom wykształcenia Tybetańczyków w innych prowincjach jest taki sam jak w TRA.

W kategorii braku wykształcenia Tybetańczycy wypadają najgorzej na tle większych grup etnicznych ChRL; w całym zestawieniu, obejmującym 56 narodowości, zajmują miejsce piąte od końca. Monpowie i Lhopowie (chiń. Moinba, Loba) znaleźli się, odpowiednio, na drugim i czwartym miejscu od końca. Te dwie grupy etniczne zamieszkują TRA i są blisko spokrewnione z Tybetańczykami; każda liczy około 10 tys. osób. Trzecie miejsce od końca zajęła równie niewielka grupa Baoanów z Qinghai.

Wymowne są też słabe wyniki grup muzułmańskich, zamieszkujących na pograniczu prowincji Qinghai, Gansu i Ningxia. Hui, chińscy muzułmanie, na średnim poziomie edukacji radzą sobie tak dobrze, jak inne duże grupy etniczne – tzn. gorzej niż Chińczycy, ale znacznie lepiej od Tybetańczyków. Hui są jednak rozsiani po całych Chinach, zatem wyniki w regionach tybetańskich mogą być inne. Natomiast Salarowie zamieszkują niemal wyłącznie Qinghai i są blisko spokrewnieni z innymi muzułmańskimi mniejszościami z tej prowincji. W kategorii braku edukacji zajęli szóste miejsce od końca, nieznacznie wyprzedzając Tybetańczyków. Ostatnie miejsce w tym zestawieniu zajęli Dongxiangowie, inna muzułmańska mniejszość zamieszkująca przede wszystkim w Gansu.

Wyniki te potwierdzają relacje obserwatorów, którzy informowali o społecznej izolacji muzułmanów w Qinghai i Gansu. W Tybecie i wielu regionach Chin uchodzą oni jednak za doskonałych kupców. Społeczność muzułmańska jest najwyraźniej głęboko podzielona. Hui i Salarowie prosperują, podczas gdy inne grupy są marginalizowane. Te wyniki mogą świadczyć o istnieniu mechanizmu wykluczenia. Poważnym problemem jest brak utrzymywanych ze środków publicznych szkół, w których szanowano by odrębność kulturową. W przypadku muzułmanów oznaczałoby to edukację religijną i segregację płciową. Zarówno Tybetańczycy, jak muzułmanie z Qinghai i Gansu są marginalizowanymi grupami etniczno-religijnymi i pierwotnymi mieszkańcami tych regionów.

Z drugiej strony Ujgurzy, muzułmanie pochodzenia tureckiego, zamieszkujący niemal wyłącznie w położonym na północ od TRA Ujgurskim Regionie Autonomicznym Xinjiang, znajdują się zupełnie innej sytuacji. Są stosunkowo dobrze wykształceni – odsetek analfabetów w ich populacji jest bliski krajowej średniej, aczkolwiek na średnim i wyższym poziomie edukacji jest już znacznie gorzej. Ujgurzy mogą być celowo dyskryminowani na rynku pracy, podczas gdy marginalizacja Tybetańczyków może być prostą konsekwencją braku wykształcenia i kwalifikacji. Z drugiej strony, wyjątkowo niskie nakłady na oświatę w TRA wydają się jawną dyskryminacją i przyczyniają się do słabych wyników regionu.

Mongołowie należą natomiast do najlepiej wykształconych grup etnicznych w Chinach; jeśli idzie o wykształcenie wyższe, wypadają nawet lepiej od Chińczyków. Nie musi to dotyczyć jednak Mongołów z Qinghai, choć wielu obserwatorów zwraca uwagę na dobrą politykę edukacyjną na poziomie podstawowym i średnim w Mongolskim Okręgu Autonomicznym Henan (tyb. Sogpo) prowincji Qinghai. Wielu mongolskich pasterzy wysyła na przykład dzieci do szkół z internatem w miastach, podczas gdy w tybetańskich koczownikach nadal budzi to opór.

Tu, buddyjska grupa pochodzenia mongolskiego z Qinghai, jest znacznie lepiej wykształcona od innych mniejszości w tej prowincji zapewne dlatego, że zamieszkuje jej północno-wschodni, zurbanizowany kraniec. Z podobnych powodów wysoki, zbliżony do Ujgurów poziom wykształcenia mają spokrewnieni z Tybetańczykami Qiangowie, którzy zamieszkują w kilku okręgach prefektury Aba w pobliżu stolicy Sichuanu, Czengdu. Pod względem wykształcenia średniego i wyższego – najważniejszego z punktu widzenia kwalifikacji zawodowych – wszystkie mniejszości etniczne z wyjątkiem Mongołów wypadają znacznie gorzej od Chińczyków.

Raporty HFPC TCHRD TIN Inne Teksty Strona główna