Aresztowania w klasztorze Reting
W maju w klasztorze Reting (okręg Lhundrub) aresztowano omiu
mnichów i wprowadzono nadzwyczajne rodki bezpieczeństwa. Z wiarygodnych
doniesień wynika, że mnisi, którzy protestowali przeciwko mianowaniu Sonama
Phuncoga nowym wcieleniem VI Retinga Rinpocze, przetrzymywani sš obecnie
w lokalnym areszcie ledczym w Lhundrub. Inne ródła podajš, że mnisi mogš
zostać oskarżeni o spiskowanie w celu zabicia dwuletniego Sonama Phuncoga,
którego sprowadzono do klasztoru w styczniu bieżšcego roku.
Z raportów wynika, że po protestach w Retingu, których przebiegu
nie udało się jak dotšd ustalić, władze zamknęły klasztor oddalony o
100 km na północ od Lhasy dla odwiedzajšcych. W dzień po zajciach wystawiono
posterunek na mocie Tagce na głównej drodze z Lhasy do okręgu Lhundrub.
Informację o zidentyfikowaniu VII Retinga Rinpocze podał zastępca burmistrza
Lhasy Dargje (chiń. Tajie) na konferencji prasowej, którš zwołano 30 grudnia
1999 w dwa dni po ucieczce XVII Karmapy z klasztoru Curphu. Imię chłopca
ujawniono w styczniu. Oficjalne media informowały, że proces poszukiwań
inkarnacji przebiegał zgodnie z tradycjami historycznymi i rytuałami religijnymi.
Chłopca odnalazła grupa z Retingu a następnie złożyła meldunek w Państwowym
Biurze ds. Religii, które upoważniło Regionalny Rzšd Autonomiczny Tybetu
do formalnego uznania Sonama Phuncoga (Zhongguo Xinwen She, 20 stycznia).
Trzecia inkarnacja uznana i zaaprobowana przez władze centralne ChRL,
podobnie jak mianowany przez Chińczyków Panczenlama, nie została zatwierdzona
przez Dalajlamę.
Mieszanie się ateistycznych władz Chin do procesu rozpoznawania wcieleń
zmarłych lamów jednej z najważniejszych tradycji duchowych Tybetu budzi
oburzenie i gniew wielu Tybetańczyków. Kontrola władz nad owym procesem
jako instrument wychowywania patriotycznych duchownych jest kwestiš
szczególnie drażliwš od 1995 roku, kiedy to aresztowano wielu mnichów klasztoru
Taszilhunpo, protestujšcych przeciwko ingerencji rzšdu w rozpoznanie XI
Panczenlamy. Kiedy Dalajlama ogłosił, że Panczenlamš jest Gendun Czokji
Nima, władze uwięziły chłopca i jego rodziców, a następnie mianowały i
intronizowały jako Panczenlamę Gjalcena Norbu. Czadrel Rinpocze, który
stał na czele grupy poszukujšcej nowej inkarnacji i był wówczas opatem
Taszilhunpo, został skazany na szeć lat więzienia za dzielenie macierzy
i ujawnienie tajemnic państwowych zagranicznym separatystom.
Choć oficjalne media chwaliły Reting jako wzorcowy patriotyczny klasztor,
w 1995 roku aresztowano tu szeciu mnichów, którzy zaatakowali grupę roboczš,
prowadzšcš kampanię edukacji patriotycznej. Z napływajšcych do TIN raportów
wynika, że pod koniec 1995 roku do Retingu zaproszono Chena Kuiyuana, sekretarza
partii komunistycznej w Tybecie, który miał uroczycie zakończyć kampanię
w klasztorze. Dzień przed planowanš wizytš przewrócono i podpalono samochód
grupy roboczej. Wizytę odwołano, a szeciu mnichów otrzymało wyroki od
roku do omiu lat więzienia. Trzech z nich Lobsang Condru, Trinlej Condru
i Trinlej Cultrim nadal przebywa w Więzieniu nr 1 TRA (Drapczi).
V Reting Rinpocze został mianowany regentem w 1934 roku, po mierci
XIII Dalajlamy. Odegrał ważnš rolę w procesie poszukiwań XIV Dalajlamy,
był także jego starszym nauczycielem. Póniej oskarżono go o spiskowanie
z Chinami przeciwko rzšdowi Tybetu; zmarł w 1947 roku, w więzieniu, w nie
wyjanionych okolicznociach. Jego następca (1948-1997) otrzymał pierwsze
oficjalne stanowisko w wieku omiu lat. W czasie rewolucji kulturalnej
wtršcono go do więzienia i zrehabilitowano pod koniec lat 70. Piastował
wiele oficjalnych stanowisk; podobnie jak poprzedni Panczenlama, po wyjciu
z więzienia ożenił się i prowadził wieckie życie.