TIN News Update
13 czerwca 2000
 
 

Aresztowania w klasztorze Reting


 W maju w klasztorze Reting (okręg Lhundrub) aresztowano oœmiu mnichów i wprowadzono nadzwyczajne œrodki bezpieczeństwa. Z wiarygodnych doniesień wynika, że mnisi, którzy protestowali przeciwko mianowaniu Sonama Phuncoga nowym wcieleniem VI Retinga Rinpocze, przetrzymywani sš obecnie w lokalnym areszcie œledczym w Lhundrub. Inne Ÿródła podajš, że mnisi mogš zostać oskarżeni o spiskowanie w celu zabicia dwuletniego Sonama Phuncoga, którego sprowadzono do klasztoru w styczniu bieżšcego roku.
 Z raportów wynika, że po protestach w Retingu, których przebiegu nie udało się jak dotšd ustalić, władze zamknęły klasztor – oddalony o 100 km na północ od Lhasy – dla odwiedzajšcych. W dzień po zajœciach wystawiono posterunek na moœcie Tagce na głównej drodze z Lhasy do okręgu Lhundrub.
Informację o zidentyfikowaniu VII Retinga Rinpocze podał zastępca burmistrza Lhasy Dargje (chiń. Tajie) na konferencji prasowej, którš zwołano 30 grudnia 1999 – w dwa dni po ucieczce XVII Karmapy z klasztoru Curphu. Imię chłopca ujawniono w styczniu. Oficjalne media informowały, że proces poszukiwań inkarnacji „przebiegał zgodnie z tradycjami historycznymi i rytuałami religijnymi”. Chłopca odnalazła „grupa z Retingu” a następnie „złożyła meldunek w Państwowym Biurze ds. Religii, które upoważniło Regionalny Rzšd Autonomiczny Tybetu do formalnego uznania Sonama Phuncoga” (Zhongguo Xinwen She, 20 stycznia). Trzecia inkarnacja „uznana i zaaprobowana” przez władze centralne ChRL, podobnie jak mianowany przez Chińczyków Panczenlama, nie została zatwierdzona przez Dalajlamę.
Mieszanie się ateistycznych władz Chin do procesu rozpoznawania wcieleń zmarłych lamów – jednej z najważniejszych tradycji duchowych Tybetu – budzi oburzenie i gniew wielu Tybetańczyków. Kontrola władz nad owym procesem – jako instrument wychowywania „patriotycznych” duchownych – jest kwestiš szczególnie drażliwš od 1995 roku, kiedy to aresztowano wielu mnichów klasztoru Taszilhunpo, protestujšcych przeciwko ingerencji rzšdu w rozpoznanie XI Panczenlamy. Kiedy Dalajlama ogłosił, że Panczenlamš jest Gendun Czokji Nima, władze uwięziły chłopca i jego rodziców, a następnie mianowały i intronizowały jako Panczenlamę Gjalcena Norbu. Czadrel Rinpocze, który stał na czele grupy poszukujšcej nowej inkarnacji i był wówczas opatem Taszilhunpo, został skazany na szeœć lat więzienia za „dzielenie macierzy” i „ujawnienie tajemnic państwowych” „zagranicznym separatystom”.
Choć oficjalne media chwaliły Reting jako „wzorcowy patriotyczny klasztor”, w 1995 roku aresztowano tu szeœciu mnichów, którzy zaatakowali „grupę roboczš”, prowadzšcš kampanię edukacji patriotycznej. Z napływajšcych do TIN raportów wynika, że pod koniec 1995 roku do Retingu zaproszono Chena Kuiyuana, sekretarza partii komunistycznej w Tybecie, który miał uroczyœcie zakończyć kampanię w klasztorze. Dzień przed planowanš wizytš przewrócono i podpalono samochód grupy roboczej. Wizytę odwołano, a szeœciu mnichów otrzymało wyroki od roku do oœmiu lat więzienia. Trzech z nich – Lobsang Condru, Trinlej Condru i Trinlej Cultrim – nadal przebywa w Więzieniu nr 1 TRA (Drapczi).
V Reting Rinpocze został mianowany regentem w 1934 roku, po œmierci XIII Dalajlamy. Odegrał ważnš rolę w procesie poszukiwań XIV Dalajlamy, był także jego starszym nauczycielem. PóŸniej oskarżono go o spiskowanie z Chinami przeciwko rzšdowi Tybetu; zmarł w 1947 roku, w więzieniu, w nie wyjaœnionych okolicznoœciach. Jego następca (1948-1997) otrzymał pierwsze oficjalne stanowisko w wieku oœmiu lat. W czasie rewolucji kulturalnej wtršcono go do więzienia i zrehabilitowano pod koniec lat 70. Piastował wiele oficjalnych stanowisk; podobnie jak poprzedni Panczenlama, po wyjœciu z więzienia ożenił się i prowadził œwieckie życie.


[powrót]