“Wielka strata dla
narodu tybetańskiego, jego religii i kultury”:
Śmierć Szardunga Rinpocze
|
12 sierpnia 2001 roku, w dwa dni po udzieleniu inicjacji Kalaczakry,
wielkiej ceremonii buddyjskiej w szkole gelug buddyzmu tybetańskiego,
zmarł Szardung Rinpocze, główny lama klasztoru Dzakhjung w prowincji Qinghai,
wybitny uczony, specjalista od języka i kultury tybetańskiej. Trzy dni
później hołd jego pamięci oddał Dalajlama: “W Tybecie jeden po drugim wymierają
wielcy uczeni. Śmierć Szardunga Rinpocze
jest wielką stratą dla narodu tybetańskiego, jego religii i kultury. To
był święty lama, prawdziwy mistrz religii i kultury Tybetu”.
Szardung Rinpocze pracował na Uniwersytecie Narodowości Qinghai i pekińskiej Akademii Buddyzmu Tybetańskiego, gdzie wykładał na prośbę jej założyciela, X Panczenlamy, który zmarł w 1989 roku. “Nauczał wielu tybetańskich i mongolskich lamów, których zapraszał do Pekinu Panczenlama, by tchnąć nowe życie w tradycję buddyjską – powiedział TIN blisko związany z Rinpocze lama z prowincji Qinghai (obejmującej tradycyjnie tybetański region Amdo), obecnie uchodźca. – Miał uczniów w całych Chinach i Tybecie. Dla mnie z jego śmiercią runął jeden z filarów, które podtrzymują niebo”. |
Ostatnimi naukami, jakich udzielił, była inicjacja Kalaczakry (“Koło Czasu”). Ceremonia odbyła się w jego klasztorze Dzakhjung (chiń. Xiaqiong) w okręgu Bajan (chiń. Hualong) prefektury Haidong. “Szardung Rinpocze zadzwonił do mnie z Tybetu ostatniego dnia Kalaczakry. Powiedział, że zakończył swoją pracę i że teraz może już odejść. Następnego dnia umarł”.
Szardung Lobsang Szadrub Gjaco urodził się w wiosce Goncer w pobliżu klasztoru Dzakhjung. Wedle biografii, którą opublikowano w 1994 roku w magazynie “Drangczar”, uznano go za inkarnację Szardunga Rinpocze, nim opuścił łono matki. Kiedy ukończył siedem lat, przyjęto go do klasztoru, gdzie szybko zdobył sławę wybitnego ucznia. Założony w 1349 roku Dzakhjung jest jedną z najstarszych i najważniejszych instytucji monastycznych w Tybecie. Przed ponad sześciuset laty został tu wyświęcony na mnicha szesnastoletni Congkhapa, ojciec szkoły gelug buddyzmu tybetańskiego.
Na Szardunga Rinpocze wywierano naciski polityczne, gdy w 1998 roku w jego klasztorze pojawiły się chińskie grupy robocze, prowadzące kampanię “edukacji patriotycznej” i zmuszające mnichów do potępienia Dalajlamy. Źródła TIN utrzymują, że Szardung Rinpocze nie mógł uczestniczyć w wielu wiecach politycznych, ponieważ przebywał w szpitalu.
Szardung Rinpocze rozpoczął karierę naukową w 1956 roku na Uniwersytecie Narodowości Qinghai, gdzie wykładał język tybetański. Pod koniec lat pięćdziesiątych uznano go za “kontrrewolucjonistę”. W czasach rewolucji kulturalnej przeszedł wiele thamzingów, “wieców walki klasowej”, na których piętnowano go za “propagowanie buddyzmu”, a nie marksizmu i leninizmu. Przebywający dziś za granicą lama powiedział TIN, że podczas owych kampanii Rinpocze był brutalnie prześladowany i wielokrotnie zmuszany do wykonywania ciężkiej pracy. Podczas jednego z thamzingów wybito mu dwa zęby za to, że splunął na kobietę, która próbowała zmusić go do powiedzenia, że “nie ma żadnych bóstw buddyjskich”.
Szardung Rinpocze został “zrehabilitowany”
w 1979 roku – trzy lata po zakończeniu rewolucji kulturalnej. Po zwolnieniu
wrócił na uniwersytet w Qinghai jako profesor wydziału “języków narodowości”.
Przeszedł na emeryturę w 1985 roku, ale dwa lata później, na prośbę X Panczenlamy,
zaczął wykładać w pekińskim instytucie buddyzmu tybetańskiego. Panczenlama
założył tę akademię, by kształcić nauczycieli
duchowych i świeckich Tybetańczyków, którzy musieli przerwać studia religijne
w czasie rewolucji kulturalnej. Szardung Rinpocze i X Panczenlama przywiązywali
ogromną wagę do studiów buddyjskich. Obaj uważali, że buddyzm nie podniesie
się ze zniszczeń dekady rewolucji kulturalnej bez edukacji prostych Tybetańczyków
i odbudowy klasztorów. Niektórzy uczniowie Szardunga Rinpocze zostali wybitnymi
nauczycielami i uczonymi, inni zaszli wysoko w administracji. Rinpocze
ukształtował wielu chińskich uczonych
oraz tybetańskich i mongolskich lamów i tulku
(inkarnowanych mistrzów), którzy nauczali później w rodzinnych stronach.
Według lamy z Qinghai, który był jego uczniem, po zakończeniu rewolucji
kulturalnej Szardung Rinpocze podróżował po całym Tybecie, pełniąc funkcję
przedstawiciela X Panczenlamy i nadzorując
odbudowę instytucji buddyjskich.